Novemberben már volt egy írásunk ezzel a címmel, most a folytatása, vagy ha úgy tetszik, kiegészítése következik a brit Hawk Mk-53-as és az amerikai OV-10 Bronco cseréjéről szóló „történetnek”.
Jelenleg az ország 20 brit Hawk Mk-53-ast és 8 amerikai OV-10 Broncót használ pilótaképzésre, azonban ezek a repülőgépek (főleg az OV-10-esek) már nagyon idősek. A leváltásukra esélyesként tavaly csupán két típust neveztek meg: az orosz Jak-130-as és a kínai FTC-2000 Mountain Eagle.
Az Indonéz Légierő parancsnoka, Imam Sufaat altábornagy a napokban tartott sajtótájékoztatón már 5 szóba jöhető típust említett: Aero Vodochody L-159B Alca, Alenia Aermacchi M-346 Master, Chengdu FTC-2000, Korea Aerospace Industries/Lockheed Martin T-50, és Jak-130. Az új Flankerekre vagy a ’96-ban beszerzett F-16A/B Block-15 OCU kerülő pilóták haladó képzésére rendszeresített típusnak másodlagosan könnyű támadógépként is funkcionálnia kellene a légierő követelményei szerint.
Az Alca az ára miatt lehet joker, ez nem kétség, ám repülési teljesítményben alatta marad a többi versenyzőnek. Az M-346 Master és a Jak-130 párharca lehet még érdekes, mivel közös alapokon nyugszik a gép. Az amerikai technológiát tartalmazó gépek azonban hátrányban lehetnek egy újabb embargó esetén.
Bár a gépek beszerzésére elkülönített összeget nem hozták nyilvánosságra, de nem elképzelhetetlen, hogy végül nem a képességek és az árcédulán található összeg lesz a mérvadó. Ugyanis akár csak a Flankerek esetében is történt, egy olyan pénzügyi konstrukció lesz a győztes típus háta mögött, mely lehetővé fogja tenni a vételár első részletének évekkel későbbi kifizetését is.
Az Indonéz Légierő éppenséggel jelentős korszerűsítésen megy keresztül. Költségvetésének 70 százalékát a személyzet juttatásaira fordítják és csak a maradék 30 százalék áll rendelkezésre a már meglévő technika üzemeltetésére, és a fejlesztésekre. A számítások szerint az ez évi 531,6 millió dollárt az elkövetkező két évben 100-100 millióval tudják majd növelni.
Az L-39 leszármazottak sárkánya aerodinamikailag még a régi Hawk-nál is elavultabb! Amúgy miért nem jó nekik új vagy újszerű, amcsi vagy brit Hawk? Azt ismerik és a régi vasakat biztos visszagyűjti a gyártó szerény diszkontért cserében.
Ki az a hülye aki megfontol egy bádog T-50-est? Ennyi erővel tök azonos motorral plasztik Gripen kétülésest is vehet, ami valóban harcképes (AIM-120 és Meteor). Az utánégető mondjuk nagy költség, így az M-346 esélyesebb, ha nem lejt a pálya senkinek.
>”olyan pénzügyi konstrukció lesz a győztes típus háta mögött, mely lehetővé fogja tenni a vételár első részletének évekkel későbbi kifizetését is”
Ezt magyarul is leírhattátok volna, imígyen: „a győztes géptípus infracsapda mellett beépített adósságcsapdával is fel lesz szerelve”
Nincs ingyen ebéd!
Kínai vagy ruszki gép lesz a nyerő…. Ők tudnak adni ezeréves hitelt is :-)
Kína már nemcsak gépet, hanem reklámfilmet is megtanult készíteni:
http://www.youtube.com/watch?v=y2Pq074AK4g
Olyan ez az FTC-2000 Hegyisas, mintha a Hawkot ötvözték volna a J-7-tel. A végeredmény egy Talonszerű (T-38) gép, ami egy modernizált F-5E szintjén még elmegy olcsó vadászbombázónak.
Kína befolyása egyre inkább rávetül Ázsiára és a Hegyisas nyilván olcsóbb, mint a 20 millió dolláros M.346, vagy az oroszok Jakja, s a brit Hawk.
Az alkatrészellátás szintén stabilnak ígérkezik, előny ha a „szomszédból” jön a cucc.
Sőt, mivel a gép szerkezete a mai szemmel nézve egyszerű MiG-21-re (J-7) épül, könnyebben megvalósítható az indonéz ipar bevonása összeszerelőként , alkatrészgyártóként, mint mondjuk az M.346-nál.
Az ALCA esetében nagy kérdés az USA magatartása. A korszerű hajtóműhőz Indonéziában minden bizonnyal hozzáférne a kínai és valószínűleg az iráni hírszerzés. Vajon mi van még az ALCA-ban és fegyverzetében, ami érdekes lehet nekik?
Szóval az Indonéziának eladott gép kicsit olyan, mintha Kínának adnák el. Ezt régebben az oroszok már megtapasztalták, lásd: J-7.
Az iráni F-5 klónoknak igen jól jönne egy korszerű hajtómű.
Ez a hegyisas tényleg egy sexy mig 21-es! :)
A Ferencváros-2000 láthatólag úgy készült, hogy egy MiG-21 törzsre Oaro orrot és Mirage deklit szereltek. Aki ezt megveszi, az megveszett! Amúgy mi ebben a gyakorlógép, a gatyájuk is rámegy a 300 órás javításközi üzemidejű fáklyás turbinára!
> mivel a gép szerkezete a mai szemmel nézve egyszerű MiG-21-re épül
… ezért jelentős színvonalbeli leépülést hozna a Hawk-on nevelkedett szerelők körében!
Na meg a MiG-21 változatok nem is alkalmasak gyakorlógépnek, mert az olajtartály rossz elhelyezése miatt van egy rejtett lepördülési hajlamuk, ha 1/3-nál kevesebb kerozinig kifogyasztják. Ez a súlyponthiba már sok halottat követelt a tapasztalatlan pilóták körében!
„Aki ezt megveszi, az megveszett!” Vagy megvesztegették:)
A „Ferencváros-2000” hatalmas szöveg, ezentúl én is így hívom…
A kínaiak nyilván elég tapasztalatot szereztek a J-7-en, hogy ismerjék a gép általad felhozott gyenge pontját.
Az áttervezés során vajon nem tudták ezt a problémát kiküszöbölni? Hiszen akkor teljesen értelmetlen lett volna a gép megtervezése.