Rendszeres olvasóink tudják, hogy ha ennyire elsiklunk 1-1 hír felett azt általában vagy beszúrjuk a Hírhalomba, avagy a következő aktualitásakor utalunk rá. Kivétel erősíti a szabályt alapon most mégsem így járunk el. Főképp, hogy a Borej / Bulava hírek általában nem Hírhalmosak.
Egy tavaly decemberi hírre nyúlunk vissza, így sejthető, hogy nem egy újabb Bulava gikszerről van szó, így évkezdésnek, hanem ezúttal a nagyjából zökkenőmentes hordozóplatform, a Borej-osztály érintett, konkrétan a leendő negyedik egység. Még tavaly augusztusának vége felé írtunk róla, hogy az új generációs orosz ballisztikus rakétahordozók tervezett negyedik egysége megkapta nevét. A tengerészek védőszentjéről, Szent Miklósról elnevezett egység építési munkálatait még tavaly, konkrétan december 22-én el kellett volna kezdeni.
A tengeralattjárók építését végző Szevmash ugyan idejében meg is kezdte az előkészítési munkálatokat, azonban a sors úgy hozta, hogy a negyedik Borej építésének megkezdését egyelőre elhalasztották. Ennek bejelentésekor nagyban hangsúlyozták, hogy ennek az égvilágon semmi köze nincsen a Bulava SLBM minősíthetetlen teszteredményeihez (ugyebár nem sokkal ezen bejelentés előtt verekedte be magát úgymond a Bulava a világsajtóba) és a tengeralattjáró építése a 2010-es év első negyedében ténylegesen megkezdődik.
Bulava és Borej-es híreinkben számtalanszor említettük már, hogy Moszkva 2015-ig összesen 8 Borej osztályú tengeralattjárót tervez. Vagy esetleg már csak tervezett? Ugyanis felmerülhet, hogy bár úton útfélen bizonygatják, hogy Bulava lesz és kész, mégiscsak ott motoszkál, hogy mi van ha mégsem? Mi van ha egy drasztikusan redukált programmá minősítik le a Bulavat, megpecsételve ezzel a Borej-osztály sorsát is? Mi van ha ötödik egység már nem lesz? Érdekes kérdések, melyeket majd az idő megválaszol.
A címben vegyes felvágottat ígértünk a folytatásban partra szállunk. A címben helyet kapott SS-18-ast talán többeknek nem kell bemutatni. A nehézsúlyú orosz ICBM (család) egykoron bőségesen okozott álmatlan éjszakákat az amerikaiaknak, mikor is a Minuteman silóikkal kapcsolták össze az SS-18 nevét. Az amerikai silókra a 70-es évek közepétől egyre nagyobb fenyegetést jelentő R-36 / SS-18 Satan-ra adott válasz egyike volt az LGM-118A Peacekeeper ICBM.
No de mielőtt mesedélutánba bonyolódnánk, kanyarodjunk inkább vissza a hír apropójára, ami nem más, mint hogy egy R-36M2 sikeres tesztje által a 80-as évek legvégén telepíteni kezdett változat élettartamát ismételten csak kitolták – jelenleg 23 évre. A hír bevezetőjében taglaltak szerint egyébként erre sem idén került sor, hanem még 2009. december 24-én.
Békés célú SS-18 indítás a Dnepr program keretén belül
Az R-36M2 alá besorolt SS-18 Mod 5 és Mod 6 változatok közül utóbbi egyetlen, 20 Mt-ás robbanófejjel volt szerelve, de immáron már egy sem áll hadrendben, lévén a tavalyi év végére az utolsót is deaktiválták.