Gripent a repülőgép-hordozókra!

Szinte biztosan voltak olyanok, akik a címet olvasva hangos „Mi vaan?” felkiáltással konstatálták, hogy a Saab munkatársainak bizony elment az esze. Pedig szó sincs erről, teljesen komolyan gondolták a dolgot a svédek.

Rendszeres olvasóink emlékezhetnek rá, hogy India saját építésű repülőgép-hordozóira nem a hazai fejlesztésű Tejas tengerészeti változata kerül majd, hanem egy külföldi gyártású típus. A tervek szerint több mint 40 vadászbombázó kerülne beszerzésre.

A lehetséges szállítók a Boeing, a Dassault, a Lockheed Martin, a Szuhoj, a Saab és az Eurofighter, tehát nagyjából ugyan azok, mint az MMRCA-tender jelentkezői. Ez azért fontos, mert ha az ottani győztes típus képes a hajófedélzeti üzemre, akkor szinte száz százalékig biztos, hogy itt is eredményes lesz.

A Saabnál elég komolyan vették a dolgot ahhoz képest, hogy a Gripen repülőgép-hordozó fedélzetéről történő üzemeltetését megoldani nem kis feladat lenne. Egyből el is indítottak egy programot, melynek célja a tengerészeti Gripen kifejlesztése. Peter Nilsson, a Svéd Légierő nyugállományú alezredese lett a „Sea Gripen” projekt vezetője.

Svéd JAS-39C Gripen a 2008-as Kecskeméti Repülőnapon. Fotó: HTKA.hu-Block50

Svéd JAS-39C Gripen a 2008-as Kecskeméti Repülőnapon | Fotó: Block50, HTKA.hu ,

„A Rafale, a Super Hornet és hamarosan az F-35 mind-mind olyan modern vadászbombázók, melyek alkalmasak a feladatra [hajófedélzeti üzemelés – a szerk.] , de megfizethetetlenek sok olyan nemzet számára, akik szeretnének tengerészeti légierőt fenntartani. Erre kínál alternatívát a Gripen, mely egy kis változtatás után tökéletesen alkalmas a feladatra. A JAS-39 tervezésénél figyelembe lett véve a rövid távon történő, precíziós leszállási képesség is. Ezen kívül az aerodinamikai jellemzői is képessé teszik a hordozók fedélzetén történő üzemelésre.” – mondta Nilsson a Jane’s-nek.

Nilsson szerint a Gripen NG-ből kevés strukturális módosítással létrehozható lesz a „Sea Gripen”. A gép alacsony leszállási sebességét és kiváló repülési tulajdonságait is pozitívumként nevezte meg.

A majdani változat üres tömege a tervek szerint 8000 kg alatti, a maximális felszálló tömeg pedig 16 500 kg lesz. A hatósugár csapásmérő feladatkörben 1250 km, vadászfegyverzettel pedig 1400 km lesz. Az élettartamot 8000 órásra tervezik, ami tengeri és szárazföldi üzemeltetés során is érvényes.

F/A-18F Super Hornet a Perzsa-öböl felett. Vetélytársa lehet a Gripen új változata? <a href="http://wikimedia.org">Forrás</a>

F/A-18F Super Hornet a Perzsa-öböl felett. Vetélytársa lehet a Gripen új változata? Forrás ,

Forrás">Forrás">

Felmerülhetnek azonban problémák is a géppel. A „kevés strukturális módosítás” biztosan nem lesz olyan kevés, és ha a huszadik század haditengerészeti repülőgép-fejlesztéseinek tapasztalataiból indulunk ki, szinte biztos, hogy jelentős tömegnövekedéssel jár majd. A futóműveket, a szárnyakat és törzs egyes elemeit is meg kell erősíteni, új lengéscsillapítóra és gumiabroncsokra és fékezőhorogra lesz szükség. Arról nem is beszélve, hogy a tengeri levegő miatt korróziós problémák léphetnek fel, ezért a gyártásban új anyagokat kell felhasználni, ami szintén a tömeg növekedésével járhat, és a költségeket sem kíméli.

Ha pedig a tömeg növekszik, akkor a tolóerő/tömeg arány romlik. És ez az, amiben a Gripen nagyon gyenge jelenlegi formájában is. Az arány javítására csak egy mód van, ez pedig a hajtómű cseréje, ami szintén átalakításokat, tehát újabb súlynövekedést vonhat magával.

Akinek ezek után sem esett le, hogy micsoda „hibalavina” várható, az olvasson egy kis repülés-történelmet. Nagy összegben lehetne rá fogadni, hogy a „Sea Gripen”, ha létre is jön, iszonyatos összegeket emészt majd fel, de még valószínűbb, hogy fejlesztése abbamarad majd.

Ha pedig mégis elkészülne, akkor sem képviselne akkora erőt, mint a konkurensek. Teherbírás tekintetében a szárazföldi üzemelésű verzió is elmarad az F/A-18E/F vagy az F-35C képességeitől, e tekintetben a tengerészeti variáns sem lesz sokkal acélosabb. Az egyhajtóműves konstrukció is negatívum, a hordozófedélzeti típusok mind-mind két hajtóművel épülnek repülésbiztonsági okokból. Az F-35C ugyan csak egy erőforrással rendelkezik, de az minden eddiginél megbízhatóbb és erősebb lesz.

Minden esetre a Saab-nál nagyon lelkesek, ugyanis jelenleg minden lehetőséget megragadnak arra, hogy eladják a Gripent a lehető legtöbb helyre. A tengerészeti változatot egyébként nem csak India számára ajánlanák fel, hanem Brazíliának is, ahol az F-X2 tenderen szintén versenyben vannak. A dél-amerikai ország rendelkezik repülőgép-hordozóval, melyről jelenleg az A-4 Skyhawk korszerűsített változatai üzemelnek. Az egyre jobban kiöregedő gépek helyett ajánlják a Gripent a svédek, ami végső soron jó választás is lehet, de mégsem egy Super Hornet…

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

A győzelem ellenére kútba esett a kolumbiai Rafale-üzlet – Frissítve

A győzelem ellenére kútba esett a kolumbiai Rafale-üzlet - Frissítve

HTKA Podcast S01E06 – A Gripen-program jövője és a szállítóképesség fejlesztése