|

Szétesett a levegőben egy F-15-ös

A Japán Önvédelmi Légierő leállította az összes F-15J repülését és alapos átvizsgálásnak veti alá az egész flottát, miután az egyik gép szétesett egy airshow keretében bemutatott demórepülés közben.

A licensz alapján Japánban legyártott Eagle-k egyik példánya november 29-én végrehajtott bemutatórepülése során látványosan hagyta hátra a „feleslegesnek talált” alkatrészeket, miután a pilóta szűkített fordulóba húzta a gépet. A lerepülő 7 darab alkatrész ellenére a gép sikeresen kényszerleszállt, az eset során senki sem sérült meg.

httpv://www.youtube.com/watch?v=eE-1eUYghZ4

A gépről a baloldali vízszintes vezérsík 2,4 méteres darabja vált le
több egyéb kapcsolódó elemmel együtt.

Az eset miatt még hangosabban követelik Japánban az F-22 Raptor rendszeresítését, mely a kiöregedett 118 darab F-4-est és 202 darab F-15-öst váltaná le. Habár az ötödik generációs vadászgép szigorú exporttilalom alá esik, van némi remény ennek feloldására. A baki csak az, hogy a védelmi minisztérium megelégelte a huzavonát és a gyengébb manőverező-képességű, de szintén „lopakodó” vadászbombázó, az F-35 Lightning II rendszeresítése mellett döntött, de mivel szüksége van egy elsősorban légvédelmi vadász szerepkörű típusra is, így lehetséges, hogy az EADS vagy a Dassault vadászbombázója is hazára lel a szigetországban.

Díszfestésű japán Sas

Díszfestésű japán Sas ,

Az biztos, hogy Japánnak mindenképpen szüksége van egy olyan típusra, amely eredményesen veheti fel a harcot a környező országokban 10 éven belül megjelenő orosz-indiai, vagy kínai fejlesztésű korszerű vadászgépekkel is.

106 hozzászólás “Szétesett a levegőben egy F-15-ös”

  1. F-22 helyett én F-15 SE-t vennék. Ár érték arányban sokkal jobb. Egy degradált Raptor – ami jóég tudja, hogy mikor lehet, ha egyáltalán lehet – alig nyújt előnyt. Egy itteni cikk 250 millió / gép árat mondott. Ez horribilis egy gépért.

    Már tiszta I.Vh környéke utánérzés. Annyit érnek a gépek, hogy lassan senki nem mer háborút indítani, mert a becses géppart odaveszne.

  2. Nem gond.

    Viszont ezek után bármilyen jó is lehet az F-15 SE, az F és 15 megjelöléssel és külsővel rendelkező gép vásárlása elég nehezen adható be a közvéleménynek bár lehet, hogy arra értelmesebbek és megértik, hogy két eltérő konstrukcióról van szó.

    (Az F-15J a C alapokon van az SE az E alapjain. Az E meg egy teljesen újratervezett gép, belsőleg nagyon nem azonos az A/C verziókkal.)

  3. Szerintem az, hogy szétesett, az enyhe túlzás:)

    A SE-nek mivel érik el a valóban alacsony radarkeresztmetszetét hogy valóban használható, valós stealth gépet kapjanak? Vagy nem pont ez a cél?

    A japán közvéleményre én is kíváncsi lennék, de szerintem tuti támogatják :)

  4. Szerintem ha max. 1-2 hétig sulykolná a japán média, hogy „nem ez nem az ami nekünk van, az áttervezett legújabbnál is újabb, jobb” azért akkor csak nem lenne gond az SE-vel :)

    Csak tipp és lehet ordas mellélövés, de a japókból kinézem, hogy némi felülről érkező megpiszkálgatás után „nehogymár Dél-Korea faszább cuccal repkedjen” alapon csakazértis támogatják a Raptort vagy legalább az SE-t :) Mondjuk az más kérdés, hogy mennyire lett kommunikálva, hogy legjobb esetben is downgraded Raptort kaphatnak. Vagy hogy mennyire foglalkozott a sajtó az F-22 tervekkel. Japán ismerőse valakinek? :)

  5. Igen, de az konkrétan amiatt volt, mert egy öregecske jenki F-15C lepottyanása után ha jól emlékszem úgy cirka 3 hónapra földre kényszerültek a Sasok. Elővigyázatosságból mindegyik üzemeltetőnél ez a döntés született.

    De tény, hogy nem ma keltek ki a tojásból a japán Sasok sem :)

  6. Egyszerűbb és gyorsabb (meg olcsóbb), ha megveszik a Tájfunt és felszerelik japán levegő-levegő rakétákkal. Én ezt tenném a helyükben.

    A Rafale-re azért eshet a választás, mert stealth-kialakítású, legalábbis ami a lokátor-keresztmetszetet illeti. Ez jól jöhet egy közepes távolságból vívott légiharcnál.

    De lehet, hogy a japánok is rájönnek, hogy milyen szuper, TESCO-takarékos fogyasztású vadászgép a Gripen?
    Hát… ezen nagyon meglepődnék.
    Bár a Gripen eredetileg pont BVR légiharcos feladatkörre készült. Másodsorban pedig hadihajók elleni harcra. Vadászbombázóként inkább a Viggent akarták alkalmazni.

    A japánok helyében még az F-18E/F-et fontolnám meg. Olcsó alternatíva a Silent Eagle-hez viszonyítva. Ez a típus is csökkentett észlelhetőségű és melelsleg jól megpakolható. Szükség esetén vadászbombázóként besegíthetne a többi típusnak.

  7. Nem értem én se miért nem terveznek maguknak 5. genes gépet, pénzük és tudásuk is megvolna hozzá.

    Miért lenne meg? F-4 licenszgyártás volt, nem ők fejleszteték. Az F-15-öt sem. A saját fejesztésű F-2 gépük is F-16 koppintás és kaptak segítséget isl, nem 100% önerő. Szállítógép programjuk is akadozik.

    Tehát még egy 4+ sem megy saját erőből és zökkenőmentesen. Az 5. gen. mitől menne? Attól, hogy jó kommersz és ipari alkalmazásokat csinálnak, a HT egy egészen más dimenziót jelent. Japánban japán eredetű aerodinamikával készült vadászt nem tervezetek a II.Vh óta szerintem.

  8. Egyszerűbb és gyorsabb (meg olcsóbb), ha megveszik a Tájfunt és felszerelik japán levegő-levegő rakétákkal. Én ezt tenném a helyükben.

    Nem látom az előnyét ennek sehol. Ha már Typhoon akkor várják meg a Meteort. A jenkik gondolom nekik adnának AMRAAM-ot, ha kell. Saját légiharc rakéta van, de azt minek EF-re? Nem értem a logikádat.

    A japánok helyében még az F-18E/F-et fontolnám meg. Olcsó alternatíva a Silent Eagle-hez viszonyítva. Ez a típus is csökkentett észlelhetőségű és melelsleg jól megpakolható. Szükség esetén vadászbombázóként besegíthetne a többi típusnak.

    A japánok gumicicája most az 5. gen és valódi csökkentett észlelhetőség + szupercirkálás. Egyikre sem képes az SH a felsoroltak közül, de az EF és Rafale sem.

    Az F-15SE ebből az avionikában hozhatja a majdnem 5. gen. vagy 5.gen. szintet. Szupercirkálás a CFT-be rakott fegyverekkel mehet, olyan 1.3 Mach-ig simán, ha a nem CFT-s is tud két légiharc rakétával 1.1 táján. Ha nem kell kis RCS akkor külső függesztőkkel F-15E kapacitást kapod vissza.

    Az RCS csökkentés kérdőjleles, de ha Japán is csak butíott F-35-öt kap, akkor bizony lehet töprengeni, számolni, szimulálni és utána dönteni. Nem lesz egyszerű feladat.

  9. Onedin kapitány

    A Meteort talán azért nem várnák meg,mert sietnek. A jelek szerint nem olyan az F-15 flotta állapota, hogy olyan sokáig várhatnak. Viszonylag gyorsan kell az eredmény. Később persze rendszeresíthetnék.
    Ha pedig van egyenértékű, VAGY JOBB (ismerve az elmaradott japán elektronikai ipart) képességű saját rakéta, mint az AMRAAM, akkor miért ne azt illesztenék a fegyverzethez? Persze, költség, de Japán nem Magyarország, ahol már az probléma, ha 100 db légiharcrakétát kellene venni.

    Igazad van, hogy a R. nem 5. generációs, de az F-18E/F, és Gripen gépekkel együtt gyorsan beszerezthető (a franciák nyilván leállítanák a saját példányaik átvételét , csak hogy a végre megérkező kedves első vevő igényeit gyorsabban elégíthessék ki) és félig stealth gépnek tekinthető.
    Az F-15SE nagy ígéret, de még kiforratlan, 0 vele a tapsztalat. Mert ez a gép ugyebár ugrás lenne az F-15E-hez képest? De a j. politikusok aligha akarják az F-15 szót meghallani.

    A legolcsóbb megoldás az lenne, ha átvennék a svédek kb. 100 db-os elfekvő Gripen készletét. Némi feljavítással (mondjuk a lokátor cseréje sajátra), japán rakétákkal a G. még elmenne a japánoknak is.

  10. A Meteort talán azért nem várnák meg,mert sietnek. A jelek szerint nem olyan az F-15 flotta állapota, hogy olyan sokáig várhatnak.

    És mindezt egyetlen esetből szűrted le? Szerintem ez hiba.

    Igazad van, hogy a R. nem 5. generációs, de az F-18E/F, és Gripen gépekkel együtt gyorsan beszerezthető (a franciák nyilván leállítanák a saját példányaik átvételét , csak hogy a végre megérkező kedves első vevő igényeit gyorsabban elégíthessék ki) és félig stealth gépnek tekinthető.

    Ehhez a Francia légierőnek is lenne egy-két szava. Az ő flottájuk is öregszik. A gép hiába fél stealth – ez szerintem erős túlzás, csak azonos kategóriájú gépet ver RCS terén – a ráaggatot fegyverztet RCS értéke akkora, hogy szinte mindegy, hogy a gép RCS értéke milyen. A fegyverzeté valószínűleg nagyobb, mint az egész gépé.

    Az F-15SE nagy ígéret, de még kiforratlan, 0 vele a tapsztalat.

    Ezt nem tudom mire vélni. Az F-15 SE alapvetően egy módosított F-15E. Az F-15I és F-15K is az a gép strukturálisan. Ez a nincs tapasztalat? Azért mert döntött a verzérsík és a CFT belsejében nem keró, hanem más lesz attól nem kell hasra esni. A belső fegyvertér kialakítás nem új dolog a nagy víz túloldalán a vadászokon. Ez kiforratlan és repóra kis száma inkább a Rafalera igaz.

    Mert ez a gép ugyebár ugrás lenne az F-15E-hez képest? De a j. politikusok aligha akarják az F-15 szót meghallani.

    RCS terén egyes irányokból is „csak” nagy ugrás az F-15 alapból pocsék értékéhez képset. Nincs ötletem arra, hogy a kompresszor lapátok hatalmas és igen jellemző modulálását hogyan tüntetnék el, mert a gép szívócsatornája nem módosítható ilyen radikálisan.

    A legolcsóbb megoldás az lenne, ha átvennék a svédek kb. 100 db-os elfekvő Gripen készletét. Némi feljavítással (mondjuk a lokátor cseréje sajátra), japán rakétákkal a G. még elmenne a japánoknak is.

    Ezt szintén mire alapozod? Az elfekvő Griffek nagy része ‘A’ Griff. Olyan drága átalakíás ‘C’-t varázsolni, mint egy fél gép ára. Saját cuccokkal még drágább. Hatósugara és terhelése vicc egy tisztsséges géppel összevetve. Japán és légtere nagy. Csak nagy hatósugarú gép jöhet szóba. A Griff nem az és 5. gentől meg tényleg messze van.

  11. Mondjuk ez eros tulzas volt. Nem esett szet semmi a levegoben, csak levalt valami a geprol. Lehet nem zartak le rendesen egy szerelopanelt.
    Ha jol emlekszem a csillagok haborujaban Obi van Kenobi razta le egy ilyen csellel uldozojet:)

  12. Hm Silent Eagle és hajtóművek álcázása?

    Nem volna ez lehetséges valamilyen szinten egy spéci álló lapátsorral a hajtómű kompresszora előtt? Természetesen megpróbálnának kikísérletezni egy olyan kialakítást, hogy a lehető legkevesebb verődjön vissza a radar irányába. Ha a „szívócsatornán belül pattog” a radarsugárzás, az már jobb, mintha egyenesen a radarba jutna vissza. Ha ezt még megspékelik a szívócsatorna falára felhordott RAM-mal, az eredmény egész jó lehet. Tudom a fenti megoldásnak lenne egy hátránya, mégpedig a tolóerő enyhe csökkenése. De szerintem ez elfogadható ár az észlelhetőség csökkentéséért cserébe, illetve a belső elhelyezésű fegyverzet ezt kompenzálja is a minimális légellenállással.

    Persze a beömlőnyílás formája még mindig nem az igazi. Ezek a derékszögű formák az RCS-érték álmoskönyve szerint sosem jelentenek jót…

  13. Mert mint említettem, nem a radar irányába verné vissza a radarsugarakat, hanem a szívócsatorna falára. Ami ugye radarabszrobens anyaggal lenne borítva. Így elnyelné a sugárzás egy részét. Ergo ha nem is lenne „láthatatlan”, de szerintem kisebb távolságból lenne csak észlelhető.

    Én erre gondolok. Javíts ki légyszi, hol hibádzik az eszmefuttatás.

  14. Szép dolog a radarabszorbens festék, de azért nem mindenható. Egy tizedmm vastagású valamitől nem lehet elvárni, hogy tényleg nagyon komoly mértékben számítson a geomteriai kialalkításhoz képest. Ez olyan, mintha az mondanád, hogy úgy akasz akusztikus zajt csillapítani, hogy lefested a falat.

    (A hasonlat nem pontos, csak a szemlélet miatt írtam le.)

    A festék is inkább szerintem szórja és nem elnyeli a sugárzást.

  15. A hajtómű szívócsatorna és a hajtómű ilyen jellegű elrejtése pont ellentétes követelményeket támaszt, szóval nehéz eset :D Az az egy biztos, hogy egy hajtómű elé nem lehet csak úgy betenni egy álló lapátsort, felborítja az egész hajtómű nyomásviszonyait. A szívócsatorna jelentős átalakítása lenne a megoldás, a legújabb hajtóművekkel kombinálva, talán a tolóerő is megmaradna és a radarkeresztmetszet is csökkenne. De a Boeing-nál nem nagyon foglalkoztak ezzel, a képek alapján.

  16. Ezek a festékek, biztos nem vastagabbak a molni által említett tizedmilliméteres nagyságrendnél. A festékek elég nehezek tudnak lenni, nem lehet több száz kilónyi anyagot bepakolni a szívócsatornába, vagy több mm vastag anyagokat felragasztani, szerintem nincs olyan kötőanyag ami hangsebesség felett biztosítaná a megfelelő rögzítést. Szerintem. Nálunk sokkal okosabb a témában jártas mérnökök és tudósok nem tudtak kitalálni erre igazán jó megoldást, szóval nemhinném, hogy mi itt fogunk :)

  17. OK, akkor leírom megint, és bővebben:)
    Álló lapátsor: F-18E/F/G-nél van alkalmazva az RCS csökkentésére.
    Legegyszerűbb, ha wikin megnézzük, de nem linkelem be, nehogy a spamszűrő kiszűrje. Mindenki be tudja pötyögni a kis kezével. Ellenben idézek belőle, a „Radar signature reduction measures” részből:

    „Fixed fanlike reflecting structures in the inlet tunnel divert radar energy away from the rotating fan blades.”

    Ez valami olyasmi, ugye?

    Mellesleg az F-15 SE-nél a szögletes beömlőknél se látom a problémát, hiszen az SH-nál ezért is (meg a nagyobb levegőigény miatt) tértek át a szögletes beömlőre. ismét idézek az F-18E/F szócikkből:

    „The design of the engine inlets reduces the aircraft’s frontal radar cross section. The alignment of the leading edges of the engine inlets is designed to scatter radiation to the sides.”

    Szóval szerintem megoldható ugyanez az SE-nél is.

    További RCS csökkentő technikák az SH-nál, melyek alkalmazhatóak az SE-nék is (és bármely más repülőnél):

    Tökéletesített panel-illesztések, kisebb beömlők/kiömlők(leeresztők) számának a radikális csökkentése, perforált panelek, melyek „láthatatlanok” az alkalmazott radarfrekik számára „The Super Hornet also makes considerable use of panel joint serration and edge alignment(…)various accessory exhaust and inlet ducts(…)perforated panels that appear opaque to radar waves at the frequencies used”

    Szóval ha SH-nál sikerült csökkenteni az RCS-t, miért ne oldaná meg a Boeing az SE-nél is. És mint olvastam valahol (talán épp ezen az oldalon), hogy az SE RCS mértéke nem a technológiától függ leginkább, hanem az USA kormányának döntésétől. (hiszen ne feledjük, elsősorban exportra készülne!) Nyilván adott határokon belül értendő ez a mérték, és kár belekötni, hogy azért sehol sincs egy F-22-höz stb.

  18. > legjobb esetben is downgraded Raptort kaphatnak

    – Én a japcsik helyében egy csomó lebutított elektronikájú új vagy újjáépített Raptort vennék, azzal a kéréssel, hogy a csökkent harcérték kompenzálására kétüléses kivitelben szállítsák, hogy operátorral repülhessen. Aztán amikor megjön, beraknám a hátsó ülésre a robotpilótát, tudjátok a miniszoknyás fajtát és leshetnék a jenkik 8-)

    Tudnának olyan mesterséges intelligenciát rakni a lebutított gépbe a japánok, hogy még gyengébb szenzorcsomaggal is felülmúlná az echte amcsi Raptorokat. A mai USAF Raptorok már eléggé korosak elektronikailag.

    Gondolom azt mindenki tudja, hogy a svédek és a japánok az USA előtt vannak infokommunikációs technológia, rádiós hálózatok terén. Az USAF épp most vett 2200db Sony Playstation 3-ast, abból akarnak teszkó gazdaságos szuperszámítógépet építeni:

    https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=bac60f8808fa1e221597573901a7cd6b&tab=core&_cview=1&cck=1&au=&ck

    – A másik lehetőség, hogy kell találni egy új Beljenkót, aki meglép a jenki csodagéppel és átrepüli Koreába, Ausztráliába vagy csak leteszi valahol a Grand Canyon alján és apránként elhordják. Aztán eldöntheti a kenyai álelnök, hogy ők akarnak pénzt keresni az F-22 exporton, vagy inkább adják oda a kínaiaknak másolat-gyártásra, mint a Lavi-t…

    A moszat ugyanis tuti meg tudná csinálni, a MiG-21-est is kilopták még 1964-ben Irakból. Ne mondja senki, hogy a zsidók nem akarnak maguknak Raptort a nagy-Cion feletti uralomhoz. (Persze lehet, hogy az összes Raptor-pilóta farkát előre levágatja az USAF, nehogy valami Cindy kaliberű kémnő-kéjnő elcsavarja a fejüket.)

  19. Én a japcsik helyében egy csomó lebutított elektronikájú új vagy újjáépített Raptort vennék, azzal a kéréssel, hogy a csökkent harcérték kompenzálására kétüléses kivitelben szállítsák, hogy operátorral repülhessen.

    Miből újjáépített? Nincs még a 187 gép sem legyártva. A kétüléses átlakaítás még ALCA estén is tetemes felár. Egy F-22 nem úgy lett tervezve, hogy kétüléses legyen. A degradálás is hatalmas gond. Ezt tetézni egy ilyennel szerintem a gép halála lenne.

    Tudnának olyan mesterséges intelligenciát rakni a lebutított gépbe a japánok, hogy még gyengébb szenzorcsomaggal is felülmúlná az echte amcsi Raptorokat. A mai USAF Raptorok már eléggé korosak elektronikailag.

    Korosak? Milyen más gépen van AESA radar? A Super Horneten és passz. Ismételten felhívom a figyelmet, hogy attól, mert valaki jó kommersz cuccot csinál, attól hadiipara nem lesz. Miért nem képes Japán akkor saját erőből egy 4. gen típus kifejlesztésére sem?

    Gondolom azt mindenki tudja, hogy a svédek és a japánok az USA előtt vannak infokommunikációs technológia, rádiós hálózatok terén. Az USAF épp most vett 2200db Sony Playstation 3-ast, abból akarnak teszkó gazdaságos szuperszámítógépet építeni:

    https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=bac60f8808fa1e221597573901a7cd6b&tab=core&_cview=1&cck=1&au=&ck

    Ez nem fejlettséget jelent. Ez egy alternatív megközelítése egy problémának. Csak az USAF szeret az újítások terén élen járni. Lehet, hogy nem ez lesz a legtáposabb szuperszámítógép, de jelen helyzetben az ár / érték arány a fontos. Ebben viszon világbajnok lehet.

    – A másik lehetőség, hogy kell találni egy új Beljenkót, aki meglép a jenki csodagéppel és átrepüli Koreába, Ausztráliába vagy csak leteszi valahol a Grand Canyon alján és apránként elhordják. Aztán eldöntheti a kenyai álelnök, hogy ők akarnak pénzt keresni az F-22 exporton, vagy inkább adják oda a kínaiaknak másolat-gyártásra, mint a Lavi-t…

    Ugye nem baj, ha az ilyen kommenteket csak viccnek tekintjük?

    A moszat ugyanis tuti meg tudná csinálni, a MiG-21-est is kilopták még 1964-ben Irakból. Ne mondja senki, hogy a zsidók nem akarnak maguknak Raptort a nagy-Cion feletti uralomhoz. (Persze lehet, hogy az összes Raptor-pilóta farkát előre levágatja az USAF, nehogy valami Cindy kaliberű kémnő-kéjnő elcsavarja a fejüket.)

    Az nem 1966-ban volt? Mellesleg nem kiloptak. Iraki pilóta repült ki vele, csak segítették és kihozták a családját is.

    Attól, hogy van egy Raptorod a kezdeben, még nem tudod, hogy hogyan kell legyártani és, ha még tudnád is, akkor sincs kezedben a gyártósor. Izraelnek nincs repülőgép ipara. „Csak” fejlesztik az elektronikát a gépekben és egyéb „kiegészítőket” (TGP pod, stb.) gyártanak.

  20. Figyelembe véve hogy nem egy tipust cserélnek le, hanem idővel az egész flottát úgy ha lehetséges 1/3-d részben vennék 15-SE ket a többi F(/A;)-22 ideális esetben. És hát ha kissebb költségvetésű légierők meg tudják csinálni hogy egy tipusból 6-8 darabot üzemeltetnek akkor pedig első lépcsőben néhány Growlerrel kezdenék (bár nem tudom japók rászorulnak-e , ha nem akkor „hasonlóan kicsi-felejthető mennyiségben” F-35B.

  21. Üdv. Egyet nem értek, japának mért 250m. dolláros/db kell.
    Jó lehet mondani hogy ott van Kína a nagy mumus. Kínába ma szolgálatba lévő gépek csak 4.g gépek szinte vagy gyenge 4+-s

    Kínának mennyi idő kell hogy 5.g gépe legyen?
    Szerintem nagyon sok.

    Japán jobban jár ha F-15SE meg mellé egy kiegészítő típussal a védelmük megoldható.
    Azt pénzt ami egy méretben megfelelő F-22butuskára költenének.
    Élin kéthetnék japán hadipart.

    Pár öreg hadmérnöknek meg kéne mondani hogy a Császár él is a béke alkotmány csak névleg van.

    2-3 milliárd dollár ami 12db F-22 butuska ára.
    Abból már lehet fejleszteni.
    Ezt a megoldást a japán ipar is örömmel fogadná.
    Ahogy a japánokat ismerem a legjobb mérnökeik állnának neki fejleszteni ,hogy a japán anya földet megvédjék.

    Sok mindenki jól járna az ilyen program esetén.
    Japán ipar,hadipar, japán védelmi erő, valamint a japán büszkeség.

  22. Azzal egyet értek, hogy drága. De pusztán abból, hogy pénzt öntesz valahova nem lesz kész termék. A japán hadiiparnak nincs tapasztalata.

    Pár öreg hadmérnöknek meg kéne mondani hogy a Császár él is a béke alkotmány csak névleg van.

    Ez meg mit akar jelenteni? Nem lehetne az, hogy kétértelmű kijelentések helyet a dolgok technikai részére szorítkuzunk?

  23. Való igaz a japánok nem hülyék jó okuk lehet.

    Jó de a japánok sok területen az élen járnak a tudományos területeken, csúcstechnológia fejlesztői és alkalmazói.
    Bár nincs katonai fejlesztési tapasztalatuk. De hát erre van az agy el szívás.
    Oda lehet csábítani pár mérnököt, fegyver rendszer fejlesztő aki tudásuk révén adnának valami távpontot.

    Japán ma tudtommal élen jár a távközlés,robotika, számítástechnika területén, precíziós gép gyártás valamint a kémia tudomány területen belül az út török közé tartoznak.

  24. „Oda lehet csábítani pár mérnököt, fegyver rendszer fejlesztő aki tudásuk révén adnának valami távpontot.”
    :) Szerinted amik vagy akárki más csak a terveket védik az embereket akik a terveket fejükbe hordozzák nem?

    „Jó de a japánok sok területen az élen járnak a tudományos területeken, csúcstechnológia fejlesztői és alkalmazói.” meg a robotikás rész.”
    Egen a kérdés adott és érthetetlen hogyha ott a Canon akkor az érzékelőt/optikát mért a Kodak szállítja a Japán kémműholdba? Ettől még így van és különösen sokat mond ez japánnál akik sokszor akkor se vesznek külföldit ha a japán szarabb és drágább.

    Mondom amit mondtam: Ha japok a horror ár ellenére a csökkentett képességü F22öt is megvennék, nem licensz gyártással akkor k* nagy okuk lehet rá.

  25. Úgy csináltok mintha, megint autóskártyáznátok. Az 5. generációs üti a 4+-ost …
    Ne szórakozzunk, egyébként ez ez egész radarkeresztmetszet dolog azonnal meghal, amint a monostatikus lokátorelrendezés helyett Bi vagy multistatikus lokátor elrendezést alkalmazunk és ez nem a jövő hanem a jelen, még az itthoni néhány felderítő radarunk is tudja már.
    A radarkeresztmetszet csökkentés pedig kizárólag szemből érkező rádiójelek visszaverődésének kiküszöbölésére koncentrál. Tegyük fel egy légiharc esetén, ahogy az amerikai eljárás szerint felszáll legalább 10-20 gép egy kötelékben és BVR módban max távról ellövik az AMRAAM-okat aztán RTB. Nos ilyen esetben is minden gépnek tökéletes állapotban kell lenni, ugyanis elég 1db gépen 1db rosszul bezárt szerelőnyílás, vagy nem eléggé meghúzott csavar és lőttek az egész lopakodó képességnek. Ahogyan ezt az F-117 esetében láthattuk. 80!!!! mérföldről felderítették a LC-t és ugyanúgy tudtak volna rá dolgozni mint egy hagyományos gépre, leszállás után kiderült, hogy egy szerelőnyílás csavarjai lazán maradtak… Persze nem voltam ott, csak a neten olvastam a kivonásuk után.

  26. Ne szórakozzunk, egyébként ez ez egész radarkeresztmetszet dolog azonnal meghal, amint a monostatikus lokátorelrendezés helyett Bi vagy multistatikus lokátor elrendezést alkalmazunk és ez nem a jövő hanem a jelen, még az itthoni néhány felderítő radarunk is tudja már.

    A sok szakember meg biztos viccből gyúr a csökkentett észlelhetőségre. Mindenki hülye, csak én vagyok helikopter ugye? :)

    A radarkeresztmetszet csökkentés pedig kizárólag szemből érkező rádiójelek visszaverődésének kiküszöbölésére koncentrál.

    A kizárólag és főleg szavakat nem szerencsés összetévszeteni.

    Nos ilyen esetben is minden gépnek tökéletes állapotban kell lenni, ugyanis elég 1db gépen 1db rosszul bezárt szerelőnyílás, vagy nem eléggé meghúzott csavar és lőttek az egész lopakodó képességnek.

    Egyetelen gép nem tökéletessége miért is vágja haza a többit? Nem vágom.

    Ahogyan ezt az F-117 esetében láthattuk. 80!!!! mérföldről felderítették a LC-t és ugyanúgy tudtak volna rá dolgozni mint egy hagyományos gépre, leszállás után kiderült, hogy egy szerelőnyílás csavarjai lazán maradtak

    Ennek ellenére a legvédetebb célpontok ellen küldve is elég kevest lőttek le belőlük az aktuálisan elterjedt légvédelmi renszerek. 1991-ben és 1999-ben az nem voltak elterjedtek az orosz „csoda” Sz-300 és utódjai.

  27. „Ahogyan ezt az F-117 esetében láthattuk. 80!!!! mérföldről felderítették a LC-t és ugyanúgy tudtak volna rá dolgozni mint egy hagyományos gépre, leszállás után kiderült, hogy egy szerelőnyílás csavarjai lazán maradtak… Persze nem voltam ott, csak a neten olvastam a kivonásuk után.”

    Én is emlékszem a hírre. Már akkor is elgondolkodtam rajta, hogy nem semmi képességű radar/tűzvezető rendszer lehet az, ami egy szerelőnyílást képes 80 mérföldről követni, és eredményesen leküzdeni:P
    Szerintem ez olyan politikusoknak szóló szöveg lehetett, hogy ezzel inspirálják az újabb technika bevezetését. Láttunk már rá példát.

  28. > Izraelnek nincs repülőgép ipara.

    A Kfir-t és a Lavi-t a románokkal gyártatták talán? Sőt még biznisz-jetet is gyártottak, mielőtt eladták az üzemet a Cessnának. Van ott sárkányos és elektronikai tudás mind a mai napig – hajtóművet pedig ha kell a németektől tudnak bele szerezni, EJ200, csak megemlítik a holotémát és ingyen van, mint tengóik.

  29. > Ugye nem baj, ha az ilyen kommenteket csak viccnek tekintjük?

    Miért is? Repült át szovjet MiG-29 törökbe, sőt török F-16 is át akart repülni szovjetbe, csak rögtön odaverte vele magát a repszerelő, aki 1 millió dollárt remélt a GRU-tól.

    Az amcsi B-2-esek három fővel repülnek, ha nincs rajtuk szögvisszaverő: pilóta, másodpilóta, mögöttük a komisszár 357-essel. Neki nincs katapultülése, szóval dezertálási kísérlet esetén lelkiismeret-furdalás nélkül lelövi a pilótákat. Nagy baj lenne ugyanis, ha Anadirban szállna le az egyik csupaszárny Guam helyett.

    A Raptorok sokat dolgoznak Alaszka felett, így a kockázat magas – dobja a póttankot és volt-nincs a radaron, Ivánnál meg kap nőt, pénzt, vodkát. Az USA kémelhárítása hagyományosan gyenge a szabadságjogok miatt és nem is értenek az élőerős műveletekhez a nagy elektronika-mániájuk miat. Tuti hogy valamelyik Raptor-pilóta most is egy GRU-s másenykát töm, csak nem tud róla. A moszat meg a Fehér Házban a stábfőnököt adja…

    Egyáltalán nincs kizárva, hogy lesz Raptorszkij, ahol a műszerfalon a megfelelő cirill, kínai vagy héber feliratos gombokat nyomkodva előhívható a „Copyright IBM Federal Systems” felirat, mint anno a Szojuz-Apolló repülésnél…

    Vagy nézzétek meg a Szuhoj Superjet 100 esetét, ami egy Dornier 728-as átcímkézve. A GRU csődbe spekulálta vitte a gyárat és Haifán, majd Kínán keresztül Oroszországba csempészték az export-korlátozott terveket. Ma ők építik és a nyugat szalad akatrészt szállítani. Hol volt az EU kémelhárítás, hol volt az Airbus akkor?

    A Mirage->Svájc->Kfir pedig klasszikus kémhistória, de említhetjük az argentinokat is, akik tehénfejéstől egyből saját jetfighterre jutottak, miután pár nácit meg a terveiket odavitte a tengeralattjáró.

    Manapság mindent lopnak, miért pont Raport ne lopnának? Visszafejtik és újragyártják.

  30. Kfir-t és a Lavi-t a románokkal gyártatták talán?

    A Kfir egy Mirage III másolat F-4 hajtóművel. A Lavi-ból készült mennyi is? Pont azért nem fejezték be, mert lehet, hogy elektronikát nagyon jót csináltak, de egy cakk-pakk új harci gép összerakása – ami meg is éri az árát – az már sok Izraelnek.

    A buisness jet az nem 4++ harci gép. Nagyon nem…

    csak megemlítik a holotémát és ingyen van, mint tengóik.

    Tényleg mindig zsidózni kell? Nekem sem a szívem csücskei, de tényleg ilyen nehéz megállni öregem?

  31. Repült át szovjet MiG-29 törökbe,

    Meg számtalan más gép a kommunista diktatúrákból, de nem feltűnő, hogy a másik irányba senki nem repült? Kettőt találhatsz, hogy miért pattantak meg abból a tetű rendszerből.

    sőt török F-16 is át akart repülni szovjetbe,

    Erről valami link? Forrás?

    Az amcsi B-2-esek három fővel repülnek, ha nincs rajtuk szögvisszaverő: pilóta, másodpilóta, mögöttük a komisszár 357-essel. Neki nincs katapultülése, szóval dezertálási kísérlet esetén lelkiismeret-furdalás nélkül lelövi a pilótákat.

    Ismét link lenne jó erről.

    A Raptorok sokat dolgoznak Alaszka felett, így a kockázat magas – dobja a póttankot és volt-nincs a radaron, Ivánnál meg kap nőt, pénzt, vodkát. Az USA kémelhárítása hagyományosan gyenge a szabadságjogok miatt és nem is értenek az élőerős műveletekhez a nagy elektronika-mániájuk miat. Tuti hogy valamelyik Raptor-pilóta most is egy GRU-s másenykát töm, csak nem tud róla. A moszat meg a Fehér Házban a stábfőnököt adja…

    2005 decembere óta repültek több, mint 100’000 órát. Senki nem pattant meg a géppel. Milyen kockázat magas?

    Manapság mindent lopnak, miért pont Raport ne lopnának? Visszafejtik és újragyártják.

    És mivel, ha nincs hozzá a technológia meg? Szerinted egy komplett gép dokumentációja az mennyi? Hány helyen őrzik? Min viszed ki?

    Eszméletel, hogy micsoda ámokfutást rendezel itt…

  32. molnibalage ezt írta:

    „A sok szakember meg biztos viccből gyúr a csökkentett észlelhetőségre. Mindenki hülye, csak én vagyok helikopter ugye? :)”

    Igen szerinted mindenki hülye ;)
    Mellesleg a rep.gép.fed.lokátorok miatt gyúrnak rá, de ne szólj senkinek, ok?

    „A kizárólag és főleg szavakat nem szerencsés összetévszeteni.” Igenis okoska én kérek elnézést. Egyébként mondj még egy irányt amire gyúrnak!
    Mit tudsz egyébként arról, hogy ezt az egész „lopakodó” ötletet egy orosz matematikus találta ki?

    „Egyetelen gép nem tökéletessége miért is vágja haza a többit? Nem vágom.” Segítek, képzelj el egy köteléket, ahol az egyik gép úgy világít a radaron mint egy világítótorony(persze ez erős sarkítás, de észlelhető jelet produkál) . Szerinted, nem leplezi le az egész akciót??

    Az F-117 esete egy otthoni teszt során esett meg, nem éles helyzetben, valószínűleg nem tűzvezető, csak felderítő lokátor látta meg, nyilván tudták is, hogy mit és hol kell keresni.Természetesen ez földi telepítésű eszköz volt, de valószínüleg fent van még a story a neten valahol..

    Molni, egy személyes ajánlás: Szerintem tényleg gondold át a stílusod, mert egyszer valaki emiatt még meg fog keresni személyesen és nem leszel boldog, hogy neked volt igazad. Bár ez csak az én véleményem, de bárhová beírsz mindig akadnak emberek akiket sértenek a szavaid, gondolod mindig a másik féllel van a probléma?? Ez már gyanús lehetne …

  33. szerintem a japok jobban tudják mire van szükségük.

    tacsk0

    te ilyenkor provokálsz? mert nem tudom elképzelni, hogy komolyan gondolod amiket írsz.

    az mit számít, hogy elméletben ki találta ki a lopakodó ötletet? (egyébként tudtommal nem csak ő találta ki). a lényeg, hogy ki csinálta meg. soha senki nem vitatta, hogy igen tehetségesek az orosz tudósok. csak az néha kevés.

  34. Mit tudsz egyébként arról, hogy ezt az egész “lopakodó” ötletet egy orosz matematikus találta ki?

    Eddis is tudtam. Semmi új nincs benne. Egy jelenségre rájönni és kezdeni azzal valamit az két eltérő dolog. Már többször is volt szó erről. Attól, hogy Leonardo érdekes dolgokat rajzolgatott, nem ő az, aki működőképes szerkezetekett tervezett volna. Vannak érdekes rajzai, amik hasonlítanak valamire, de attól nem működő szerkezetek.

    Attól, hogy az orosz ember zseniálisan észrevette, hogy egyes alakzatok kis visszaverő felületet jelentenek, ez csak egy érdekes dolog, de semmi több.

    Egyébként az XB-49 tesztje alatt a jenkiknek is feltűnt, hogy a radar reflexió bizony egyes estekben nagyon gyenge, bár akkor nem ez volt a cél, ez csak egy érdekes mellékhatás volt.

    Vissza fenti gondolatmenethez. Tehát egy jelenség felismerése nem ér semmit addig, amíg ez át nem ültethető a gyakorlatba. Nem követte gyakorlati alkalmazás az orosz felfedezését. Az F-117 viszont az elméletet átültette a gyakorlatba, megvalósította a ’80-as évek legelejére pár év alatt.

    Hol van azóta más rendszerbe állított csökkentett észlelhetőségű gép? Sehol. 1980 cirka 30 (!) éve volt. Uh… Azt hiszem ez elárul valamicskét arról, hogy hol tart az amerikai tervezés és ipar és, hogy hol tart a világ többi fele.

    Azóta rendszerbe állt az F-22 és B-2 is, a B-2 is több mint 1 évtizede. Az F-22 protója is 20 (!) éves. A B-1 az méretéhez képest elvileg kis RCS-sel rendelkezik, de az X-32, és YF-23 is csökkentett észlelehetőségű volt. Tehát a jenkik megengedhették, hogy versenyezetettek gépeket és ezekből gyakorlatilag többet ki is kukáztak és csak az ígéretesebbete vitég végig. Az F-35 is közeleg. A többiek hol tartanak? Maketteknél, fantáziarajzoknál vagy ígéreteknél. Ez a rideg valóság.

    Segítek, képzelj el egy köteléket, ahol az egyik gép úgy világít a radaron mint egy világítótorony(persze ez erős sarkítás, de észlelhető jelet produkál) . Szerinted, nem leplezi le az egész akciót??

    Egy magányos gép az milyen fenyegetést jelent? Mert akkor lehet feltételezni, hogy ez csak egy két gépes kötelék, van +1 gép valahol. Viszont ennyi erővel annyit képzlesz oda amennyit akarsz.

    A gépek manapság több tíz km-es térközzel is repülhetnek. Egy gép helyzete nagyon gyenge információ. Mintha úgy sakkoznál, hogy az ellenfél bábuiból egyet látnál, de azt sem tudod, hogy még mennyi van neki és hol.

    Molni, egy személyes ajánlás: Szerintem tényleg gondold át a stílusod, mert egyszer valaki emiatt még meg fog keresni személyesen és nem leszel boldog, hogy neked volt igazad. Bár ez csak az én véleményem, de bárhová beírsz mindig akadnak emberek akiket sértenek a szavaid, gondolod mindig a másik féllel van a probléma?? Ez már gyanús lehetne …

    Érdekes, hogy mindenki megsértődhet a stílusomon, de ezek az emberek a sajátjukon soha nem gondolkoztak el. Tudod, ez kétirányú dolog. Annyi a különbség, hogy én legalább érvelek és tényekkel próbálom alátámasztani mondanivalóbam és nem 5 dologot böfög ki 5 soroban.

    A stílus megjegyezést nem értem. Erről is volt szó. Tételesen írok egy listát és végigmegyek a dolgokon. Ez igaz, lehet, ez nem igaz, ez bizonytalan stb Ebben mi a sértő? Magyarázd el, mert én TÉNYLEG nem értem.

    A szarkazmus meg csak másnek engedhető meg, de nekem nem? Szép dolog a kettős mérce. A rasszista posztok és másik lenézése (pl. indiaiak) másnak igen, de ha leírom a rideg valóságot, akkor bunkó vagyok? Ezekre még nem nagyon válaszolt senki sem. Miért van az, hogy a vitapartnerek mindent megengednek maguknak, de csak engem basztatnak?

    A neten meg sokan írták már, hogy hú, ő most eljön és baj lesz. Azóta is jönnek. :)

  35. Tudod Molni sok ember nem tudja le reagalni tisztan a dolgokat es felhuzza magat, ahelyett hogy mondjuk elszamolna 10-ig.Ne aggodj, engem is szoktak csesztetni ezert-azert, mert nekik mas a velemenyuk. En is szeretek tenyszeru es realista maradni, de sok srac aki ide beirogat, hat picit felhokon jarnak es akkor meg finoman fogalmaztam.[ nem kell neveket emliteni akkor is tudod kikrol van szo]

    Bocsika az off topic-kert.

  36. Nem foglalkoztam a tartalommal molni, mert már nagyon unalmas vagy. A világ végezetéig lehet veled vitázni, nekem erre meg nincs időm, hogy minden mondatomat egy „linkkel” támasszam alá, mert alapból csak az igaz amihez linket is lehet mellékelni. Üdv.

  37. Már bocsánat hogy közbeszólok, de én Roy-nak adok igazat. Te Molnibalage a hozzászólásaid alapján olyannak tünsz aki életét annak rendelné alá, hogy minél többet megtudjon a katonai repülésről és a háborúkról és az volna élete célja hogy másokat kioktasson ebben a témában. Ne feled kis millió egy dolog van még az életben.
    Én lehet nem sok mit tudok katonai repülésről, de nem is célom, hisz nem vagyok se szerelő se pedig repülőgép-vezető csak egy érdeklődő. Csak azért írok ide mert jó olyan emberekkel társalogni, akikkel hasonló az érdeklődési körünk.

  38. Nem, nem életem célja. Csak elég irrátló, ha valaki érvek nélkül fikázik. Én nem ezt szoktam tenni.

    Ennek ellenére most is félig meddig engem basztatnak, de a technikai részhez továbbra is semmi. A lopokodós példát mikor leírom általában csak csend követi. Szerinted miért? Mertt mutatja azt, amiről általában beszélek. Az USA fejlesztési potenciálja ennyivel tart előrébb. Egyesek mégsem akarják ezt belátni, de inkább csak a személyemet támadják.

    Én legtöbször szarok rá, de egyeseknek úgy látszik, hogy ez a gumicicája.

  39. Minek húzod fel magad rajta ez csak egy forum. Szerintem nem nehéz belátni hogy usa katonai fejlesztései sokkal előrébb járnak, hisz így tudják biztosítani világ csendőr szerepüket. Ha basztattnak az a stílusod véget van, mert mindenkit ki javítasz ha úgy véled téved, de nem a legfinomabb modorban. Miért olyan fontos neked hogy mindenkit felvilágosíts? Egyébként csak a katonai repülés érdekel vagy a polgári és a sportrepülés is? Mert engem minden érdekel ami repül, siklóernyőtől az A380-ig. :)

  40. Mert engem minden érdekel ami repül, siklóernyőtől az A380-ig.

    A civil repülés engem annyira nem köt le, annan más adja a varázsát számomra, mint a katonai repülésnek.

    Jut eszembe a „minden” szóról valami. Rendszeresíthetne a Honvédség egy magyar titkos fegyvert, ami még repül is. A fegyverről csak hományos leírások állnak róla rendelkezésre. A használatához szükséges képességekről is felszínes a beszámoló. ;)
    Valahogy így szólt.

    „Repül a nehéz kő: ki tudja, hol áll meg?
    Ki tudja, hol áll meg s kit hogyan talál meg?”

    Hm… A fegyver induló tömegéről csak becslések vannak és úgy tűnik, hogy az irányító rendszeréről is szűkszavúan nyilatkozik a szerző. A LoAL képességekre úgy érzem utalások vannak. :)
    Szerencsére a szerző a végeredménynél is jelen volt.

    „Elrepült a nagy kő, és ahol leszálla,
    Egy nemes vitéznek lőn szörnyű halála:
    Mint olajütőben szétmállott a teste,
    És az összetört hús vérolajt ereszte.”

    A jelek szerint a fegyver hatékony, hiszen 1:1 indítás és találatot ért el – bár az ellenfél képességeiről a szerző nincs elragadtatva – de a leírás továbbra is csak a végeredményre szorítkozik. :)

    Nagyon beteg? :)

  41. Onedin kapitány

    Tacsk0!

    Szellemesek a kommentjeid, különösen az EJ-200 hajtóműre vonatkozó…
    De honnan veszed ezt a komisszárt a 357-essel? Ő lenne a gépparancsnok, aki ellenőrzi a másik kettőt?

    Másrészt azért Raptor pilótából nincs olyan sok, nyilván jut rá kapacitás az alapos válogatásra és ellenőrzésre.

  42. ropy: Ez inkább tűnik 4++nak mint 5.gennek. kb mint a Silent Eagle, csak az „kész” van és nem 10+évre teszik az elkészültét.
    Japánok nem kicsit járnának avval jobban…. még talán licenszbe is gyárthatnák… fogalmam sincs mért csorog ennyire a nyáluk még egy butított F22re is, hogy licensz nélkül képesek lennének darabjáért 250m$+ért megvenni. (De tuti megvan rá az okuk.)

    „Saját” valós 5+gent a Rok, Franciák, Indiai-Oroszok, Kínaiak szeretnének, modellekkel már mindenhol bohockodnak, ezen lista elitje szerencsével 12-15év múlva elkezdheti egy valós 5.gen rendszeresítését. A saját azért van „”jelben mert ROK pl USA segítséggel fejleszt.

    más: Én örülnék ha még 5db molni tudású+stilusu ember járna ide. Jó, hogy vki tényleg ott van a témában és leszarom, hogy hülye kérdésekre néha keményen válaszol. Tettem akár én fel azt a hülye kérdést. :)

  43. > A Kfir egy Mirage III másolat F-4 hajtóművel. A Lavi-ból készült mennyi is? Pont azért nem fejezték be, mert lehet, hogy elektronikát nagyon jót csináltak, de egy cakk-pakk új harci gép összerakása – ami meg is éri az árát – az már sok Izraelnek. <

    Teljesen kész volt, de az USA féltette az F-16 piacát a konkurenciától, ezért polcra rakatták. Kárpótlásként járt 102db F-16I a zsidóknak. Amikor Kína elég fejlett lett a repülőgép-gyártáshoz, 15 év utén eladták nekik és ma J-10 néven repül.

    A zsidók nagyon értenek a chipekhez, az Intel egyik tervezőirodája és gyártósora is ott van, a programozáshoz is értenek, ki tudnák lopni a kódot a fedélzeti rendszerekből. Kompozitban szintén otthon vannak, ha rátehetnék a kezüket egy Raptorra, három év alatt kész másolat lenne belőle, jobb mint az eredeti.

  44. > sőt török F-16 is át akart repülni szovjetbe,
    Erről valami link? Forrás?

    Nézz utána a kabátzseb műveletnek. Ruszki ügynökök NATO országok reptéri személyzetét környékezték meg, 1 millió dollárt ajánló cetliket dugtak a ruhájukba. Két helyen sikerült, a törököknél és Norvégiában, ahol 1989 szeptember elején egy repszerelő pár kilométert repült is az F-16-ossal, de sertéstelepre zuhant. Emellett legalább 4 készülődés szakaszában leleplezett eset is volt. Ha nem kezd bomlani a blokk, belebukott volna a fél NATO a botrányba.

    Tavaly tavasszal egy olyan hír is volt, hogy tajvani F-16 lezuhanást mímelve elrepült a szárazföldi Kínába, Guangsziba – de ezt valószínűtlennek tartották az 1200km feletti távolság miatt. A kínaiaknak egyébként is volt már F-16-osuk a pakiktól.

    A lényeg, hogy repülőt nehezebb lopni, mint mozdonyt, de jobban le lehet lépni vele. A Raptor egyszemélyes, tele fiatal suhancokkal, akik jobban megkörnyékezhetők, mint a B-2-be ültetett 40 év feletti, templomba járó, háromgyerekes, középnyugati apókák. Lehet, hogy sértődött, mert elszerették a nőjét, lepontozták a hadgyakorlaton, megalázták a kantinban vagy bármi, a K országbeli kém pedig figyel és lecsap a morálisan megbillent pilótára, műszakira.

    A kámkedéás rendkívül olcsó és biztonságos módszernek számít, ha lebukik, letagadják, hogy közük volt hozzá – ha sikerül, milliárdos, sokéves munkával összehozott hadititkokat lehet egy-két millióért megszerezni.

  45. Teljesen kész volt, de az USA féltette az F-16 piacát a konkurenciától, ezért polcra rakatták. Kárpótlásként járt 102db F-16I a zsidóknak.

    Hát a Lavitól vicces lett volna. Meg sem közelítette egy 4. gen. gép teljesítményét. Vicess jutalom, hogy egy gépet, amire még az IAF sem volt vevő, de más sem kikuáznak, de kap helyette F-16I-t. Az F-16I gépekben a legkomolyabb dolog az elektronika. Az meg hazai…

    A J-10 az orosz hajtóművel teljesítmény terén hülyére veri a Lavi-t.

    Kompozitban szintén otthon vannak, ha rátehetnék a kezüket egy Raptorra, három év alatt kész másolat lenne belőle, jobb mint az eredeti.

    És a hajtóművet meg majd lopják? Az ilyen kijelentésektől – már elnézést – megyek a falnak…

  46. Tényleg leléptek. Belenko meg is modta, hogy miért. A többiek sem rejtették véka alá. Most akkor tagadjam le? A témát nem én hoztam fel. Mellesleg nem komcsiztam.

    Egyéb ójaj-sóhaj? :)

  47. Én meg akkor is komcsizom ,mert nem kívánom senkinek azt amit a rendszer miatt a családom átélt.Akinek nem ige ne vegye magára.

    Az amcsik is sok szemétséget csinálnak, csináltak de amit az a rendszer csinált az emberek millióival az megbocsájthatatlan.

  48. „Kompozitban szintén otthon vannak, ha rátehetnék a kezüket egy Raptorra, három év alatt kész másolat lenne belőle, jobb mint az eredeti.”

    ~25éve tuti ismert a lopakodó forma. Másolat vhol? 10év múlva a japán-francia kooperáció talán elő tudna állni egy Silent eagle szintű vadásszal…. wow.
    15éve ott a Kínaiaknak az orosz hajtomű, megvettek sokat, licenszbe gyártották, mégis a másolatok elég neccesek, nem véletlenül veszik továbbra is.
    és akkor ez sárkány, meg hajtómű, nem elektronika ahol a legnagyobb az USA előnye.

    A kémkedés, átrepülés fontos. Hihetetlen előny amiknak, hogy pontosan tudjak, hogy milyen stratégia szerint repül a P700, hogy S300ellen gyakorolhatnak, hogy saját SU repülőgépeik vannak, hogy több száz V73 ra rakták rá a kezüket…. de itt a vége.

  49. Az ikertesóm építész és nem érdekli a HT. :)

    Az izraeli ‘3 év alatt jobb’ Raptor beszólásra a legjobb cáfolat maga az élet. Az F-16A gépek a ’70-es évek elejének gyermeke. ’76-tól szolgált az USAF-ban, 1980 tájától az IAF-ben. A ’80-as évek végére sikerült a Lavit összerakni, ami fasorba nem volt még egy F-16A-hoz sem, nemhogy az akkor már igencsak forradalminak számító F-16C-hez képest.

    Már az akkori szinthez sem tudtak felnőni, peidg ott csak egy 13-15 éves 4. gen fejlesztést kellet volna másolni. Belátták, hogy ez nem megy. Az F-22 kicsit masszívabb lépés előre.

    Ikább szorítkoztak az elektronikára. Az F-35-öt sem akarják gyártani. Az F-15I és F-16I estetében is „csak” saját elektronikát tettek bele részben és új szoftver írtak a géphez, de ehhez is kellett tudtommal a gyártó segítsége.

  50. @Fade: Mindig előjön viszonyítási alapként a Silent Eagle, azért ne feledkezzünk meg róla , hogy alapjában véve az egy batár „valami”. És ki tudhatja hogy milyenek lesznek majd a valós értékelhető képességei – már értem a F-15E meglévő szkillén túl :))
    És úgykülönben a japcsik sem az a bohóckodós fajta.

  51. Az F-22, Su-35 is elég batár valami. :)

    Az F-15E képességei elég brutálisak. Ha leszedsz róla minden külső felfüggesztést és a belső térbe teszed a fegyvereket, akkor az teljesítmény tovább nő, bár a fegyverzet limitált lesz.

    TGP fent hagyása viszont nem biztos, hogy rossz lenne, mert nem rémlik, hogy terveznek -e IRST-t beépteni. Az RCS-t viszont lehet, hogy teljesen hazavágná.

  52. én szerintem, ha a metszett tökűek kapnának 20 30 butított raptort, akkor azok 3 év múlva úgy meglennének hackelve, mint a huzat.
    Azután már nem lenne gond a saját technika beillesztése. Sumákba elintéznék, még az amik is profitálhatnának belőle.

  53. ropy:
    előröl jelentős, oldalról simán kissebb radarkeresztemteszet + SG/Knál is fejlettebb elektronika. gyak ennyi.

    és „kész van”, sanszosan licenszben megvehető, nincs horror ára,a Kínai/ÉKoreai repülők ellen még túl jónak is tűnik… ha ehelyett Japán a 150dbos igényére kifejleszt egy lopakodó vadászgépet az sztem no comment fajta.

  54. Azért Izrael kapna egy kis hátszelet a dologhoz, szerintem.
    mennyi idő alatt szerezték meg a Délibáb terveit, szervezték meg a gyártást és kezdtek el Kefírt gyártani a semmiből? Igaz a raptor kicsit bonyolultabb, de épp ezért írtam 3 évet. :)

  55. Csak ott kész hajtóművet raktak bele. A Raptor hajótművéhez semmi hasonló nincs senkiek teljesítmény terén, még TVC nélkül sem! Már maga az erőforrás megoldhatatlan porobléma.

    A Kfir első repülése és rendszerbe állítása között is volt kb. 2 év. A fejlesztés ebben nincs is benne és az egy 10 évvel korábbi gép másolata volt. Az F-22 egy „tegnapelőtti gép” és csúcskategóriás, pártalan a világon. A Mirage III meg nem volt az. A MiG-21 (melyik verzióból szereztek?) pl. szinte összes paraméterben jobb volt nála tudtommal. Ezt magnuk a zsiók állították a tesztek után. Egyedül fegyverzet terén volt jobb a Mirage.

  56. A hátszelet sem értem. Sok konteós szerint az egész USA vezetés izraelbérenc. Ehhez képest kerek perec megtagadák az F-22 exportot és még a berhelt F-35-is visszadobták.

    Ezek után elég kemény bármiféle hátszelet feltételezni.

  57. Mármint meglevő F-22-ket? Honnan lenne meglevő? Ellopnak egy Raptor századot. Tokkal vonóval, földi felszereléssel és üzemeltetési eszközökkel? A pótalkatrészek honnan jönnének? Hozza a Mikulás? :)

  58. Pocok75 ezt írta:

    én szerintem, ha a metszett tökűek kapnának 20 30 butított raptort, akkor azok 3 év múlva úgy meglennének hackelve, mint a huzat.
    Azután már nem lenne gond a saját technika beillesztése. Sumákba elintéznék, még az amik is profitálhatnának belőle.

    Molni, b@szki!

    olvass a sorokban is ne csak a sorok között!