|

Oroszország: ilyen UAV-okat hadrendbe állítani szimplán bűntett lenne

A címben szereplő mondat az orosz légierő parancsnokának, Alexander Zelin szájából hangzott el és a vezérezredes nem az izraeliektől beszerzendő 12 UAV-ra célzott ezen kijelentésével, hanem bizony a hazai felhozatalra.

Közismert, hogy Oroszország igencsak lemaradt a különféle UAV-ok nemhogy rendszeresítésében, de ami sokkal súlyosabb, fejlesztésében is. Hogy ennek egyszer meg lesz a böjtje azt nyilván tudta az orosz felső vezetés, ám tavaly ősszel első kézből voltak kénytelenek szembesülni vele a grúziai események kapcsán. Ez kissé felgyorsította a dolgot, hiszen nem titkoltan tanulmányozás céljából 12 UAV beszerzéséről nyújtottak be igényt az „UAV nagyhatalom” Izrael felé.

Becslések szerint Oroszországnak minimum 100 UAV-ra lenne szüksége a hadsereg igényeinek effektív kielégítésére. Ezeket értelemszerűen szeretnék mihamarabb saját fejlesztésű szerkezetekkel biztosítani. Korábbi nyilatkozatok alapján nagyjából az izraeli UAV-ok érkezésével egy időben Oroszország belekezdene saját fejlesztései gyártásába. Korábban például írtunk az Irkutszki Repülőgépgyár által bedobott tervről, de ott van a Dozor vagy a Tipchak is.

Dozor-3 (Dozor 600)

Dozor-3 (Dozor 600) ,

Ugyanakkor az orosz fejlesztők ezen a téren még nincsenek úgymond a toppon, így egész biztosan jól fog jönni az izraeli technológia tanulmányozása. És hogy az orosz fejlesztésű pilóta nélküli rendszerek mennyire elmaradnak külhoni riválisaikkal szemben, azt szépen alátámasztani látszik Zelin vezérezredes közelmúltbeli kirohanása a benyújtott típusokkal szemben.

„Ilyen UAV-okat hadrendbe állítani szimplán bűntett lenne” – idézi a vezérezredes véleményét a RIA Novosztyi hírügynökség. „Éppen ezért nem írok alá semmilyen befogadási papírt.”

Hát akkor vissza a tervezőasztalhoz…

httpv://www.youtube.com/watch?v=52zO0S13nak

13 hozzászólás “Oroszország: ilyen UAV-okat hadrendbe állítani szimplán bűntett lenne”

  1. Szerintem meg láthatatlan lesz, úgy igazából. Ezért még nem készült el, mert amikor az összeszerelés közben elveszik egy alkatrész akkor (mivel láthatatlan) szinte lehetetlen megtalálni.

    Egyben ez az oka annak is, hogy eddig miért nem készült róla fotó. Illetve készült, csak persze nem látszik rajta a láthatatlan gép :D

  2. Ez felettébb érdekes. A video alapján nem tűnik rossznak ez az UAV pedig. 3000 km hatótáv szerintem legalábbis nem kevés. Tehát azzal nem lehetett nagy baj,de akkor mivel? A kameraképe sem volt rossz,mégha nem is volt olyan szép mint a Hermesé mielőtt egy MiG-29-es pilóta villámgyorsan áttervezte R-73 rakéta segítségével. De valami baj biztos lehet ha ennyire nem akarják,vagy az is lehet,hogy a tábornokúr kapott némi fizetéskiegészítést. Izraelből. De szerintem is vegyék meg. Az amerikaiak Mig-eket,Szuhojokat vettek tanulmányozás céljából,az oroszok akkor nyugodtan vegyenek UAV-ot,ha akarnak.

  3. Igazából arról nem szól a fáma, hogy melyik benyújtott UAV-val van probléma. A kirohanás alapján az jö le, hogy mindegyikkel, de ez a Dozor-3 / Dozor 600 példul tényleg egész használhatónak tűnik. persze a videó alapján, hiszen ha ez is a pályázók között van, akkor valahol még biztos csiszolni kell rajta.

  4. De mi a konkrét kifogás egyébként?

    Kissé meglepő, hogy egy elvileg 4++ gépnek beállított Szuhoj összerakása megy, de egy kis UAV nem? Tudom, hogy nem egyazon cég, de az oroszág és múltjuk közös a cégeknek valamennyire. Nem tudnak az alapvető technológiai környezetből kitűnni.

  5. Ivánék repülőgépet, optikát tudnak csinálni.

    Szerintem a mesterséges intelligenciával van a baj.
    Az orosz programok jellemzője, hogy a „nyugati” verziójuknál jobbak, kisebbek (tudom elég meglepő hogy valami orosz kisebb:-D). Az egyetlen bibi, hogy gyakorlatilag az eredeti programot fordítják le valami hatékonyabbra (ehez a részéhez nem nagyon értek, talán gépi kódra?). Jó példa erre a régi norton commander-volkov commander vagy akár a quake-chasm.

    Azaz amíg nem tudnak szerezni egy komplett rendszert teljes áttanulmányozásra, addig lesznek gondok…

  6. Nem értem, milyen MI kelle ebbe? Az UAV-k többnyire emberi irányítás alatt vannak, az automatika csak követi és lefordítja az utasítást. Autpilótát is tudtak csinálni az oroszok és nem is rosszat, ha a Buran teljesen automatikusan felment és lejött. Persze az nem UAV méret, de az elvekkel láthatólag nagyon is tisztában vannak és meg is tudták csinálni legalább egyszer.

  7. MI:

    egy UAV a feladatainak nagy részét automatikusan, önálló döntéshozással hajtja végre. Nem egy „távirányítós autó”, ha érted mire gondolok. Ha valamennyi parancsjelet a földröl veszi, akkor gyakorlatilag egy repülőgép, ami rádióval van összekötve a pilótával. Ez nagyon sebezhető elektronikusan. (Buran: ha jól tudom, semmilyen döntést nem hozott az automatika, csak lefuttatta az előre elkészített parancsokat, a döntéseket a földön hozták).

    A folyamatos rádiókapcsolat lehallgatható, megfejthető, zavarható, sőt ez alapján lehetne elhárító eszközt (rakétát) ráküldeni. Ezért az UAV-ok a repüléshez szükséges döntéseket saját fedélzeti eszközeik segítségével hozzák meg. Apropó kommunikáció: vagy egy repülővel kommunikál, vagy műholddal, keskeny sávon, hogy ne lehessen olyan könnyen felderíteni, és gyakran van „árnyékban”, ahol másképp nem lenne kapcsolat. Műholddal az oroszok nem állnak túl jól, de lehet, hogy ebben tévedek.