|

130 000 órás a Gripen-flotta

A hazánkban is rendszerben álló svéd Saab JAS-39 Gripen vadászbombázó példányai közel 21 évvel első prototípusának szűzfelszállása után elérték a 130 000 repült órát.

A 130 ezer repült óra 21 év alatt. Hm… Nem túl kedvező érték. De figyelembe kell venni, hogy az első felszállás és a gyártás 1996-os beindítása között is 8 év telt el, ami alatt csupán a prototípusok gyarapították a levegőben töltött órák számát. Így már fényesebb a helyzet, sőt a képet élesíthetjük tovább is, hasonlítsunk az F-22 Raptorhoz. Az ötödik generációs vadász más tekintetben persze össze sem mérhető a kevésbé acélos Gripennel, de ez az érték inkább az üzemeltetőktől, mint a gép típusától függ. A Gripenből ezidáig 215 darab épült, a 2005 decemberében hadrendbe állított Raptorból pediglen 145 példány hasítja az eget. Nos azt várnánk, hogy egyből a Gripen irányába billen a mérleg nyelve a 70 darabos „túlerő” miatt, azonban csalódást kell okoznunk, a mérleg nyelve bár a Gripen irányába indul el, eléggé bizonytalankodva, ugyanis a Raptor-flotta idén áprilisban teljesítette a 100 ezret.

A Dél-afrikai Légierő első együléses Gripenje

A Dél-afrikai Légierő első együléses Gripenje ,

Persze az üzemeltetőktől és azok lehetőségeitől, valamint az adott típus megbízhatósági mutatójától függ leginkább a levegőben töltött idő. Megbízhatóság tekintetében egyik típus sem panaszkodhat (már ha megfelelő a karbantartás és akad megfelelő számú személyzet…). Az Egyesült Államokban nincsenek repóra-híján, az biztos, főleg nem a Raptor-pilóták. Az Atlanti-óceán ezen oldalán azonban más a helyzet. Az európai típus (egyelőre) nem büszkélkedhet túl sok gazdag üzemeltetővel. A gyártó ország közel 200 darab (ebből a következő években csak 100 marad) rendszerben tartott Gripenje mellett eltörpül a 14 darabos cseh és szintén ugyanennyivel üzemelő magyar flotta, valamint a Dél-afrikai Köztársaság eddig átadott kilenc példánya.

9 hozzászólás “130 000 órás a Gripen-flotta”

  1. Az a szerencséjük a svédekhez, hogy negatívba óraszám tekintetében nem lehet menni, mert szerintem kihasználnák kedves és mélyen tisztelt politikusaink és folyamatosan csökkentenénk a svédek által lerepült értéket…

  2. Ezzel csak az a baj, hogy emberéletekkel játszanak a mi „mélyen tisztelt” politikusaink. Amikor döntenek, mennyi pénzt kapjon a sereg mindenre, ami a feladata. A jártasság fenntartásához repülni kell. Ha pedig kevesebbet repül a pilóta többet hibázik, és egyszer az végzetes lesz! De szerintem ez őket csak a választások környékén érdekli! A köztes időben meg lesz*rják, hogy ha meghal egy pilóta, mert keveset repült és hibázott. Pedig az is rengeteg időbe és pénzbe kerül amíg valakiből használható vadászpilóta válik! A svédek azért mégiscsak többet repülnek, és több gépük is van ugye. Persze ott is a politikusok döntöttek! Nem kell nekik 200 gép elég 100! Az odáig rendben is van! Kisebb flotta, kevesebb költség! Több jut a megmaradt flottára, minden tekintetben. De mi van a személyzettel,a pilótákkal, a karbantartókkal. Kevesebb gépre abból is kevesebb kell. Azokkal az emberekkel mit kezdenek? Gondolom ott is az emberek sorsa lebegett a tisztelt vezetők szeme előtt, amikor meghozták döntésüket. Mint feljebb kifejtettem, legalábbis itthon az a helyzet, hogy nekik „X-elgető gépekre” van csak szükségük. Remélem azért a svédeknél kicsit másabb a helyzet!

  3. Azért a svédek helyzetét ne keverd be ide. A ‘C’ gépek miatt kevesebb gép kell. A Gripennel anno arra terveztek, hogy a SZU ottani erejével kell farkasszemet nézni.

    Igenám, de azóta eltelt húsz év, mióta a gépet tervezni kezdék. SZU nincs, csak egy nagyságrendileg gyengébb Oroszország és a finnek nem MiG-21-gyel és más elavult típusokkal repülnek. Ha bármi gáz van, először „csak” a finnekkel kell birkózni az oroszoknak. Hornetjük van és AMRAAM shooter képességgel. Emelett még a 100 db C/D Gripen Svédország méretben, inrastruktúrával és lakosság szám melett irtózatosan nagy potenciál. És a svédeknek van önálló AWACS flottája is. Ott sem repülnek annyit, mint modjuk USAF vagy IAF, de azér hozzánk képest kicsit egy másik dimenzió az, ami ott van.

  4. Nem annyira a témához vág, de azt vettem észre, hogy sokan lehúzzák a gripent, mint egy rakás sz..t. Én nem vagyok szaki és vannak itt nálam sokkal jártasabbak a haditechnikában, de az a véleményem ha esetleg más gépet vettünk volna(pl. F-16) azt ugyanúgy lehúznák. Szerintem nekünk ide tökéletes választás volt.