A közelmúltban elég gyakran szerepelt híreinkben az indiai haditengerészet következő – ezúttal is csak használt – repülőgép hordozója, a néha Admiral Gorskov, a leendő INS Vikramaditya. Állítólag, mondjuk állítólag lezárult a hordozó áráról folyó „háború”.
A legutóbb felröppent, iszonyatosan magas, tokkal-vonóval 3,9 milliárd Dolláros árról szóló hírek felrebbenésével párhuzamosan sejteni lehetett, hogy ezt már nem fogja lenyelni India, ahogy tette az eredeti 1,5 milliárdról 2,2 milliárdra emelkedő árcédulával annak reményében, hogy 2015 magasságára 2 hordozó köteléke is lehessen.
Magas rangú indiai védelmi illetékestől származó értesülések szerint az elmúlt időszak folyamatos tárgyalásai meghozták gyümölcsüket és alapvetően bebetonozottnak tekinthető a hordozóért fizetendő cirka 2,2 milliárd Dolláros összeg.
„Biztosak vagyunk benne, hogy a Gorskov felújításának teljes költsége 2,2 milliárd Dollár magasságában megáll.” – nyilatkozta a meg nem nevezett forrás. Ugye mindenki emlékszik, hogy a 2004-ben megállapított, 1,5 milliárd Dolláros ár a hordozó felújítását – cirka 970 millió USD – és 16 MiG-29K árát tartalmazta… A 2011-2012 között esedékes tengeri tesztekért kért állítólagos 600 millió Dollárt már korábban sikerült lealkudniuk.
A. K. Antony indiai védelmi miniszter a múlt héten még azt kommunikálta a parlament felé, hogy a leendő INS Vikramaditya végső, az indiai haditengerészet által felügyelt tesztjei 2012 decemberére befejeződnek. Úgy tűnik tehát, hogy Moszkvának mégiscsak sikerül túladni a hordozón.
Azért még ha mostantól ez ügyben minden további buktatók nélkül halad, az indiai haditengerészet repülőgép hordozó vonalon azért továbbra is tartogat érdekes kérdéseket. Nevezetesen, hogy milyen hordozók is lesznek az INS Vikramaditya kollégái. A saját építésű Vikrant-osztály képviselői, avagy csak egy Vikrant, majd az egyik csúcskategóriát képviselő Queen Elizabeth, avagy kivárják a Prince of Wales-t és csak az? Ezen a napokban felrebbent pletykáról egyelőre még mindkét érintett fél mélyen hallgat.