|

Kínaiakra lesznek utalva a maláj Flankerek

Idén lett teljes Malajzia Szu-30MKM Flanker típusú vadászbombázóból álló flottája, azonban a gépek folyamatos hadrafoghatóságához a kerozinon kívül más is szükséges…

A malájok tanultak a MiG-29N Fulcrumokkal elszenvedett botlásukból, így többször is átgondolták kitől szerzik be a gépek üzemeltetéséhez szükséges eszközöket, alkatrészeket. A választás ironikus módon a kínaiakra esett, akik az oroszoktól átültetett tudásanyag segítségével képesek a gépek, illetve pótalkatrészek gyártására, bizonyos esetekben jobb minőségben, mint orosz kollégáik.

Szu-30MKM

„Kína a környék szuperhatalmává fejlődik, ez különösen igaz technológiai szinten. A maláj-kínai viszony pedig egyre csak jobb és jobb lesz.” – nyilatkozta a Maláj Királyi Légierő vezérkari főnöke, Jeneral Datuk Seri Rodzali Daud.
„Rengeteg területen segítenek nekünk, ideértve a Szu-30-asok alkatrész-utánpótlását és a karbantartását is. Malajzia a jövőben törekszik egyre több kínai terméket vásárolni.”

Malajzia 18 darab Szu-30MKM típusú vadászbombázóval rendelkezik, emellett 8 darab F/A-18D Hornetet és 14 darab MiG-29N Fulcrumot üzemeltet. Utóbbi típus jövője eldőlt, 2010 végén végleg kivonják, azonban lehetséges, hogy a Hornetektől is elbúcsúznak.

PLAAF Su-30MKK

Az elemzők szerint és a maláj védelmi miniszter, Zahid Hamidi nyilatkozata alapján mindenképpen nyugati váltótípusra esik majd a választás. Ezt kissé megkavarhatja a burjánzó kínai kapcsolat, ahonnan az orosznál jobb minőségű Flankerek érkezhetnek a kisebb, nyugati gépekkel versengő beszerzési áron.

22 hozzászólás “Kínaiakra lesznek utalva a maláj Flankerek”

  1. Hát igen ezt mondtam a kínai 5.g fejlesztésénél.
    Kína lehet hogy másol meg lop de azt azért teszi hogy az alapokat olcsón és hatékonyan megszerzése nem történhet más kép.

    Ja az americai F-35-ben is van lopás a helyből felszálló rendszere egy JAk portó típus fejlesztették ki. Amit az orosz haderő haditengerészeti gépeinek leváltására terveztek. Talán Jak-41 http://harcirepulo.hu/Jak-141/index.html

    Kínaik szépen haladnak és egyre jobb gépeket csinálnak. Komolyan az oroszoktól meg többet várnék el.
    Ott az ész meg van a védelmi költség vetés egy részét technológiai fejlesztésre és gyártás technológia honosításra kellene fordítaniuk.
    Így nagyon kezdenek újra lemaradni.

  2. A kínaiak most jutottak el addig, hogy az általuk gyártott Flankerek nem esnek szét a levegőben. (Már ha egyáltalán fel tudnak szállni a _kínai_ hajtóműveikkel.) A „bumburnyák” oroszok meg valami T-50-et próbálnak összelegózni mindeközben…
    Imádnám, ha Magyarország lenne úgy lemaradva Európához képest, mint az oroszok a kínaikkal szemben. :D

  3. Hát igen ezt mondtam a kínai 5.g fejlesztésénél.
    Kína lehet hogy másol meg lop de azt azért teszi hogy az alapokat olcsón és hatékonyan megszerzése nem történhet más kép.

    Egyetlen apró gond van. Hogy az alap Szu-27 gép egy 3.5 genrációs gép. Annak másolgatásával és fejlesztésével nem lesz 5. generációs gép. Irtózatos szakadék van egy valódi 5. gen gép és egy J-11 között.

    Ja az americai F-35-ben is van lopás a helyből felszálló rendszere egy JAk portó típus fejlesztették ki. Amit az orosz haderő haditengerészeti gépeinek leváltására terveztek. Talán Jak-41 http://harcirepulo.hu/Jak-141/index.html

    Már megint kevered a szezont a fazonnal. Kezd kicsit unalmas lenni. A fő emelőerőt kiváltó szerkezetek elhelyezése azonos és ennyi. Ez nem koppintás – és nem is lopás, ahogy te mondond, mert ez olyan, mintha az modtanád, hogy a világ összes autó és kerékpár gyártója ‘lop’, mert 2 vagy négy kereke van a járműveknek – mert a hülye is tudja, hogy sabilabb a gép, ha két nagy erőt használva egyensúlyozl. A F-35 emelő ventilátort használ és nem forró gázsugarat.

    Kínaik szépen haladnak és egyre jobb gépeket csinálnak. Komolyan az oroszoktól meg többet várnék el.

    Van lóvé? Nincs. Nincs lóvé, nincs minőség. Van nagy darabszámú gyártás. Nincs. A tudás és rutin szépen elveszik.

    Ott az ész meg van a védelmi költség vetés egy részét technológiai fejlesztésre és gyártás technológia honosításra kellene fordítaniuk.
    Így nagyon kezdenek újra lemaradni.

    Erről tépem a számat mióta azoknak, akik az oroszok „majd biztos kitalálnak valamit mindenre”. Azt mégis miből majd 13 év egyhelyben ücsörgés után és a nyugati források tördékéből. A régi öreg mérnökeik nyugdíjasok vagy halottak. Lásd, hogy a Bulava körül mi zajlik..

    A kínaiak most jutottak el addig, hogy az általuk gyártott Flankerek nem esnek szét a levegőben. (Már ha egyáltalán fel tudnak szállni a _kínai_ hajtóműveikkel.) A “bumburnyák” oroszok meg valami T-50-et próbálnak összelegózni mindeközben…

    Már megint ez a fránya lenézés. Olyan 2002 táján már hallani lehetett, hogy lemezmunkában és egyes precizitásban az összerelés terén veri a J-11A az eredeti Szu-27-et. Viszont a hajművet és fő egységeket akkor nem Kína gyártotta. Vágod a difit?

    Jelenleg mindkét ország lopakodója olyan behazudott állapotban van, hogy azt mondanak amit akarnak…

  4. „Ott az ész meg van a védelmi költség vetés egy részét technológiai fejlesztésre és gyártás technológia honosításra kellene fordítaniuk.
    Így nagyon kezdenek újra lemaradni.”

    mindig is le voltak maradva, a minőséget amennyiséggel kompenzálták évtizedekig, csak belerokkantak ebbe (is).

  5. F-35 függeszkedő rendszerének gondolatát a JAk-41-ről koppintották sőt a amik fel is hívták a ruszkikat azért tökéletesítették a rendszert.

    Akkor viszont az oroszokat soha nem fogom megérteni.
    Bár hajó gyártásban a Francia kapcsolatnál már láttam előre lépést hogy hajlandóak technológiát venni.

    Oroszok fejlesszék a nukleáris potenciált. A többi pénzt meg a háttér iparra fordítsák hogy 10-20 év múlva jó minőségű fegyvereik legyenek erősebb gazdasággal.

    De alapvetően minden meglátás most igaz lehet és ugyan téves is.
    Majd az idő eldönti hova jutnak.

  6. F-35 függeszkedő rendszerének gondolatát a JAk-41-ről koppintották sőt a amik fel is hívták a ruszkikat azért tökéletesítették a rendszert.

    Ezeket a hülyeségeket honnan veszed? Egy másik ország irodája csak úgy viccből átad infókat? Ne fárassz már. Azt is leírtam, hogy az egyik gázsugaras a másik meg emelőventilátoros. Teljesen más a két rendszer. Tényleg ilyen nehéz a felfogásod?

  7. „Olyan 2002 táján már hallani lehetett, hogy lemezmunkában és egyes precizitásban az összerelés terén veri a J-11A az eredeti Szu-27-et. Viszont a hajművet és fő egységeket akkor nem Kína gyártotta.”

    Hallani lehetett azt is (anno), hogy a Titanic elsüllyeszthetetlen…
    Még ha igaz is a pletyka a megmunkálásról és a precizitásról, az szerinted mire utal, hogy a hajtóművet és a főbb egységeket képtelenek voltak gyártani? Nyilván a kínai ipar egetverően magas színvonalára, ugyebár. Mióta gyártják az oroszok az AL-31F-et és magát a 27-est?

  8. Én sem értettem ezt a felállást, de több forrás is megerősítette anno.

    Nincs mese, szerintem arról van szó, hogy az oroszok ezen a téren mindig is trehányak voltak. Leszarták. Legyen sok, ‘oszt jó van.

    Magyarán egy trehány lemezmunkához szokott csoporthoz képest viszonylag könnyű jobbanak lenni…

  9. minőség – mennyiség prioritását „oroszéknál” anno jól példázta a mig-15, amiből gyártottak havi egymilliárdot (na jó, annyit nem), de voltak olyan példányok, amelyeknek az egyik szárnya 15cm-mel volt rövidebb, mint a másik…

  10. Vagy csak tényleg igaz hogy a kínaiak fejlődőképesek, és mind technológiában mind gyártástechnológia terén javulnak.
    A hajtómű keményebb dió mert bonyolultabb, de idővel ezen a téren is kell, hogy legyen javulás.
    De lássuk india példáját aki megkap minden segítséget mégis egy rakás szar az új gépük hajtóműve.

  11. Hát srácok úgy tűnik Molnibalage imádja a kínai cuccokat….

    Nem igazán. Általában nem idámok csak úgy semmit magáért. A kíaniak kapcsán én szoktam a legkritikusabb hangot megüntin, de azért egyes dolgokat el kell ismernie az embernek.

    minőség – mennyiség prioritását “oroszéknál” anno jól példázta a mig-15, amiből gyártottak havi egymilliárdot (na jó, annyit nem), de voltak olyan példányok, amelyeknek az egyik szárnya 15cm-mel volt rövidebb, mint a másik…

    Elég vicces volt. A gép nagy sebességnél elkezdett kacsázni.

    De lássuk india példáját aki megkap minden segítséget mégis egy rakás szar az új gépük hajtóműve.

    Mit takar ez a minden segítség? Mert nem igazán hallottam arról, hogy GE, PW vagy Royce Rolls mérnökei olyan sokat járnának arra.

  12. Bocsi, picit későn kapcsolok ebben a témában. Molni, az amerikaiak igenis felvették a kapcsolatot az oroszokkal a Jak-141-el kapcsolatban, és megvásárolták annak dokumentációit. DE NEM AZ EMELŐ VENTILLÁTORRÓL VAN SZÓ, hanem az elforgatható fúvócső technológiájáról. A Jak-141 (és a 38) ott volt eltolva, hogy külön emelőhajtóműveket alkalmaztak, melyek a fel/leszállást leszámítva csak ballaszt voltak, és az üzemanyag elől foglalták el a helyet.

  13. A csehek is jobb Migeket gyártottak,sőt,állítólag Messereket is.
    Azért JAKék kaptak 20 milió $t az impiktől fű alatt. Így nem kellett bevallani,hogy honnan van az egész tűzteret,meg hóbelevancot deréxögben meghajlító rendszer. Mekkora blama lett volna,ha Jakovlevék beperelik őket.
    A hajtóművekben az első sor turbinalapát ANYAGA a lényeg. Annak a technológiáját soha,senki,senkinek nem adta el.Akinek van,van,akinek nincs,nem is lessz. Konkrétan ott tartanak,hogy a fémet be kéne vonni kerámiával,úgy hogy a pokolban is helyt álljon. A hőtágulási tényezőjük meg egészen más.
    Ja,látom, már más is írt a Jak-F35 összefüggésről. Akkor én már nem töröm magam.