|

Megszületett az olasz M-346 megrendelés

Nagy az öröm az Aermacchi vállalatnál, ugyanis az Olasz Légierő megtette a várva-várt lépést, és megrendelte első hat M-346-os kiképzőgépét.

A nagy eseményre november 10-én került sor. A tokkal-vonóval 220 millió Euróba (330 millió $) kerülő szerződés értelmében hat M-346-os kiképzőgépet, a hozzájuk tartozó műszaki berendezéseket, szimulátorokat, valamint logisztikai támogatás kap az Olasz Légierő.

A beszerzés nem ért meglepetésként senkit, ugyanis az Olasz Légierő már 2007-óta tervezgeti az Aermacchi legújabb üdvöskéjének szolgálatba állítását. Nem is állnak meg hatnál – hamarosan újabb példányokat is megrendelnének, így összesen 15 darab kerül majd szolgálatba.

A gyártó szerint az első két gépet még 2010-ben át tudják adni, melyek a Róma közelében lévő Pratica di Mare bázisra kerülnek majd a légierő kísérleti egységéhez. Ők tesztelik az Olasz Légierő minden új típusát, mielőtt rendszeresítenék őket.

A következő négy példány már a Délkelet-Olaszországban lévő Lecce légitámaszpontra érkezik, ahol a légierő 61. kiképző ezrede veszi át őket. Itt jelenleg Aermacchi MB-339A/CD kiképzőgépeken folyik a munka, ezeket váltják majd fel egyszer az M-346-ok. Azonban még hosszú ideig fog egymás mellett szolgálni a két típus.

A gépekhez a CAE vállalattól rendeltek két szimulátort, melyek közül az első fázisban egyet telepítenek a Lecce bázisra. A SELEX Galileo készít további három ún. „part-task trainer”-t, azaz részfeladat-szimulátort (PTT), melyek csak adott műveletek begyakorlását teszik lehetővé, pl. hajtóművek indítása, rádiózás, navigációs rendszerek használata stb. Utóbbi céggel együttműködve az Aermacchi készít több számítógépen alapuló kiképzőrendszer (CBT, Computer Based Training), melyek segítségével a repülőgép műszereit ismerhetik meg a kadétok, egyszerű számítógépek segítésével.

A szerződésben foglaltak szerint az Aermacchinak fel kell építenie egy komplett javítóhangárt a Lecce légitámaszponton, valamint fel kell készítenie a műszaki személyzetet a gépek karbantartására.

Az M-346 002-es prototípusa a 2009-es Zeltweg Air Power repülőnapon. Fotó: HTKA.hu- Spawn

Az M-346 002-es prototípusa a 2009-es Zeltweg Air Power repülőnapon. Fotó: HTKA.hu- Spawn ,

A gyártó cég számára azért is fontos ez a megrendelés, mert így nagyobb eséllyel pályázhatnak az exportmegrendelésekre is. Azáltal ugyanis, hogy a gyártó ország légiereje is rendszeresítette a típust, nagyobb bizalommal fordulhatnak felé.

Az M-346 ez idáig egyetlen külföldi megrendelést tudott elcsípni: az Egyesült Arab Emirátusok 48-at vásárol belőle 1 milliárd Euró értékben. A november 15-19. között megrendezésre kerülő Dubai Nemzetközi Repülőnapon természetesen ott lesznek az olaszok is a géppel, mely stílusosan az Emirátusok légierejének színeire lesz festve.

Ezen kívül versenyben vannak a Szingapúri Légierő megrendeléséért is, valamint a típus jó eséllyel pályázik a kilenc európai ország által létrehozandó Advanced European Jet Pilot Training Program elnyerésére. Az ennek keretében megalapított iskolában haladó kiképzést nyújtanának a programban résztvevő országok növendékeinek.

16 hozzászólás “Megszületett az olasz M-346 megrendelés”

  1. Kicsit drága és nem szuperszónikus. A T-38 ebből a szepontból jobb.

    Ez a részedről egy érdekes hozzászólás volt. Most egy 50-60-as években tervezett géppel hasonlítod össze, amely valóban szuperszónikus és lehet még manőverező képességben is versenyben van, de mennyivel több lehetőséget kínál az M346. Fly-by-wire rendszer már kiképzési szakaszban, glass cockpit, fegyverhasználati lehetőségek, stb..

    Ráadásul az üzemeltetés is olcsóbb lehet.

    Várjunk csak!! :-)) Egyszerű provokációnak szántad ugye?! :-))

  2. Továbbra is egy strukturálisan 60-as évekre jellemző gép. Ha serkezetileg meg is erősítették, bármikor előjöhetnek gyengeségek. Ettől persze nem rossz, sőt a feladatra valószínűleg nagyon is alkalmas, de az új géppel összehasonlítva szerintem az M346 a jó választás. A mai katonai repülésben, főleg a kiképző gépek terén teljesen másodlagos, hogy szuperszonikus jellemzői vannak vagy nincsenek egy adott típusnak. Minden másnak pedig tökéletesen megfelel.

    Drága? Relatív…! Egyik új sugárhajtású kiképzőgép sem lesz olcsó, hiszen ezek igazán multirole típusok. Aki olcsóbbat szeretne venni, az a légcsavaros masinák felé mehet, de ez egy döntési helyzet. Akar-e sugárhajtású típust kiképzésre vagy sem?

  3. Nem tudom, hogy meddig gyártottak T-38-at, de az F-5E gyártása idején bizony még gyárthatták azt is. Az már a ’70-es évek eleje.

    A jenkik godolod nem cserélték le volna, ha strukturálisan problémás lenne? Ha porblémás, akkor miért is tervezik még 30 évig használni? Ezek kicsit ellentmondó információk és tények.

    Ezres nagyságrendben repült a T-38 évtizedeket repült és azt is tudják, hogy mennyiért.

    Milyen probléma jöhet még elő? Mintha az mondanád, hogy az F-16C flottáknak mai napig rejett súlyos konstrukciós hibája van. Ennek esély konvergál a zéróhoz. Több millió repóra van mindkét a flottában.

    Az általad említett a kockázat inkább új gépekre igaz. Ez a valami az és még senki sem üzemelteti. Teli van kompozittal, aminek öregedéséről semmit sem tudni még. A T-38 bevált anyagokat használ.

  4. Hát pl. olyan strukturális problémákra gondolok, amely tavaly is kijött az F-15-ösöknél. Pont most írtad, hogy több évtizede repülnek, sőt strukturálisan is megerősítették őket, ennek ellenére úgy gondolom bármikor lehet vele probléma. az ördög nem alszik…
    Miért újították fel őket? Mert ez volt az olcsóbb és most még úgy gondolják megfelel a feladatnak. Ennek ellenére szerintem az amik is jobban ki tudnák használni mondjuk az M346 vagy a T-50 paramétereit. De ár érték arányban ez most jobban belefért.

    Ennyi erővel senki ne váltsa le a régi gépeit, mert azok vasból épültek a mai gépek pedig kompzitok…

  5. Az F-15 gépek estén bizony kiderült, hogy nem tervezési hiba volt a balesetet szenvedett gép este, hanem gyártási. A tervezett falvastagsággal is lerepült a gép évizedeket.

    Az F-15 gépeket tépik is rendesen és elég öregek. A T-38 is az, de nem rángatják 9G-ig őket rendszeresen.

    A kompozitot csak példának hoztam fel. Nem a kompozik alkalmazásával van a baj, hanem azzal, hogy nagyon erőltetik. Az A400 félig meddig ebbe bukott és az új Boeing gép is…

  6. Na, csak sikerült hülyeséget begépleni.

    Szóval tényleg vannak problémák az F-15 gépekkel, hiszen öregek. A kettétört gép estén viszont brutálisan súlyos gyártási hiba volt. A törés helyén a tervezett anyagvastagság asszem fele sem volt meg. Még így is lerepült a gép évtizedeket…

  7. Kicsit elvi ez a vita, mert olyan országok a potenciális vevők, ahol nem T-38-ast kell leváltani. Egy akkora ország mint az USA megengedheti magának egy ilyen öreg gép korszerűsítését. Kisebbek kevésbé. Ezek új gépet keresnek, erre a feladatra pedig az M346 nagyon is megfelel. Én mint a régebbi gépek rajongója nagyon sajnáln fogom a leváltott MB339-eseket, L-39-eseket, vagy bármelyik régebbi típust.