|

Újabb Gripenek vagy modernizált F-16-osok?

Jó kérdés, de nem nálunk. Ez a dilemma Thaiföld vezető egyéneit foglalkoztatja leginkább, hiszen az első hatgépes Gripen-rendelés után tervezték még fél tucat Griff beszerzését, azonban pénzügyi okokból halasztották a kérdést.

Thai F-16A a naplementében (Kiemelt)

Thaiföld 57 darab F-16A/B Fighting Falcon típusú vadászbombázójának a közelmúltban fejeződött be a nagyjavítása, azonban az ázsiai ország katonai vezetése egy MLU (mid-life upgrade) korszerűsítést is végrehajtana a flottán. A nagyjavítást (és valószínűleg a modernizációt is) végző TAI (Thai Aviation Industries) szóvivője elmondta, biztosak abban, hogy a munkálatokat végrehajtják, csupán az nem tiszta még, hogy mikor.

Thai F-16A Fighting Falcon

Továbbá egy dolgot elfelejtett megemlíteni, hogy a thai kormánynak még mindig nincs pénze a gépek modernizációjára.
Egy parlamenti forrás nyilatkozta, hogy nem a Falconok felújítása élez most elsőbbséget:
„A thai kormány számára jelenleg a Gripenek beszerzése a legfontosabb, valamint a következő széria megrendelése. Nagyon az öröm, hogy sikerült véghezvinni a Falconok nagyjavítását, de a védelmi költségvetésből tényleg lehetetlen bármennyi összeget is elkülöníteni az F-16-osok modernizációjára.”

Thai F-16s

„Rengeteg lehetőségünk van a modernizációt illetően, ezek közül több is elérhető.” – mondta egy másik forrás a Defence & Security Asia 2009 kiállításon. „Logikusan az avionika élvez prioritást, a radar sürgős cserére szorul, viszont ugyanez vonatkozik a gépek hajtóművére is. Ezek azok a pontok, melyekkel kapcsolatban a Lockheed és más vállalatok irányában többször is érdeklődtek. Azonban nem tiszta, hogy pontosan mit is akarnak. Véleményem szerint a modernizáció még egy ideig nem valósul meg.”

A Saab illetékesei is megszólaltak az ügyben, ők egészen biztosak benne, hogy Thaiföld vezetői a közeljövőben tényleges megrendelésre váltják a fél tucat Gripenre vonatkozó opciót.
„Jelenleg Thaiföld döntésére várunk. Biztosak vagyunk benne, hogy létrejön az üzlet, csak az a kérdés, hogy mikor.” – mondta egy illetékes.

Továbbá a Saab szerződést kötött a thai Avia Satcom céggel, eredményes együttműködést elektronikai eszközök és védelmi berendezések fejlesztése terén kívánnak elérni. Legfőképp egy új adatátviteli rendszer létrehozásán dolgoznak majd a közeljövőben, melyet a Gripen fedélzetén terveznek alkalmazni, de később szimulátor, bevetéstervező rendszerek és elektronikai ellentevékenységre képes berendezések fejlesztése is napirenden van, valamint thai cégekkel tervezik megoldani az alkatrész-utánpótlást, karbantartást és javítást és a későbbi modernizációt is.

Svédország és Thaiföld között 2008-ban köttetett meg az a szerződés, melynek értelmében két turnusban összesen 12 Saab JAS-39C/D Gripen és két Saab 340 Erieye gépeket vásárolnak. A beszerzendő harci gépek számát időközben mindössze hat darabra redukálták, a további hatra opciós jogot tartanak fent. A közelmúltban már végre is hajtotta szűzrepülését az első thai Gripen, a Royal Thai Air Force katonáinak kiképzése jövőre kezdődik el Svédországban, és az első JAS-39-es átadására 2011-ben kerül majd sor.

7 hozzászólás “Újabb Gripenek vagy modernizált F-16-osok?”

  1. Tényleg furcsa döntés, ha egyszer már ilyen nagy számban üzemeltetik a típust akkor ésszerűbb lett volna annak valamelyik modern leszármazottját választani.Ugyanakkor az is elképzelhető, hogy mivel már ismerik minden jó és rossz tulajdonságát, épp emiatt váltottak.. Ezt csak ők tudják, vagy ők se :D Úgy ahogy mi sem tudjuk miért ezt vettük :P

  2. Ilyen minimális számú plusz üzemeltető nem nagyon számít szerintem. Lesz kb. 100 svéd 2 x 14 magyar és cseh, egy kevés dél-afrikai és 6-12 db thai Gripen. Kb. 140 vagy kb 156 nem oszt nem szoroz szerintem és ez is több üzemeltetőnél. Az igények meg nem azonosak.