Lezárult a márciusban 10 millió dolláros kárt szenvedett E-2C Hawkeye balesetének vizsgálata, mely tanúsága szerint a baleset a technikai okok mellett a pilóták döntésein is múlott.
Március 19-én a norfolki bázis betonján túlfutva összetört egy E-2C típusú hajófedélzeti üzemre tervezett légtérellenőrző. Az eset során személyi sérülés nem történt, azonban jelentős mértékű anyagi kár keletkezett. A gép kerekei kitörtek, megsérült a légcsavar, a hajtómű és a géptörzs is.
A bajok leszállás közben kezdődtek. Megközelítés folyamán a pilótafülke visszajelző fényei nem jelezték, hogy a légcsavar készen van-e a leszállásra (a pilóták képesek-e negatív állásszögbe fordítani lassításhoz). Ha ez a rendszer nem működik, a hajófedélzeti leszállásokhoz hasonlóan fékezőköteles landolást alkalmaznak.
A pilóták visszafordultak egy iskolakör erejéig, míg felkészíti a személyzet a fékezőberendezést. Azonban amikor a gép talajt fogott, a bal kerék eldurrant, emiatt a gép pörgésbe kezdett, lesodródott a pályáról és kitörtek a futóműi.
A vizsgálati döntés értelmében minden E-2C és C-2 légtérellenőrző és szállító repülőgépet robusztusabb fékrendszerrel látnak el, hogy egy hasonló hiba esetén se kelljen fékezőhorgos lassítást alkalmazni, hanem kizárólag a kerekek fékezésével meg lehessen állítani a leszálló gépet.
Azonban a típus gyenge fékrendszerével kapcsolatban többen is jelezték észrevételeiket. 2006-ban Shawn Frazier hadnagy írta az „Approach” haditengerészeti magazin szeptember-októberi számában:
„Az E-2C fékei nem sokkal erősebbek a mountain bike-omon találhatóknál, és bármilyen erősebb fékezésre felmelegszenek – elég gyorsan…”
itt hol hibáztak a pilóták?
Én is ezen töprengtem.
Nem véletlenül durrant ki az a kerék…
Ezek szerint a pilóták nem tették le túl szépen a madarat, és a Hawkeye futóműve nem csipázza az ilyen leszállásokat:
http://forum.htka.hu/index.php/topic,248.msg36386.html#msg36386
ez csak azért fura, mert ugye hajófedélzeti típus, ahol ennél csak durvább leszállásokat produkálnak.