|

Az Eurocopter is búcsút intett az indiai harci helikopter tendernek

Még májusban írtunk róla, hogy a haderő modernizálására, fejlesztésére hatalmas összegeket fordító India ismét harci helikopter tendert írt ki, mellyel párhuzamosan startolt egy új, 15 nehéz szállítóhelikopterekre kiírt tender is. Utóbbira a Boeing, az Eurocopter, az AugustaWestland és a Mil, előbbire pedig a felsoroltakon kívül még a Bell kapott ajánlattevési felkérést. A Bell után úgy tűnik most az Eurocopternek ért véget a dal.

De nem azért, mert már folyik a benevezett gépek indiai tesztelése, hiszen még csak a napokban zárult le a beadási határidő. Nem, ezek egyszerű visszalépések mindössze.

Aki nem olvasta májusi hírünk, vagy csak nem emlékszik a részletekre, annak álljon itt most egy rövid összegzés! A tendert idén májusban azért kellett újra indítani, mert első nekifutásra zsákutcába jutott a dolog, amerikai vonalon mind a Boeing, mind pedig a Bell is visszalépett. Egyes vélemények szerint a Bell és a Boeing sokallta a megkövetelt 50%-os gazdasági ellentételezést, illetve a Boeing ezen felül túl szűknek is ítélte az ajánlat összeállítására álló időkeretet. Kérelmezte is a meghosszabbítását, amit nem adtak meg, így inkább a visszalépés mellett döntöttek. A Bell portékája esetében gondot okozott, hogy csak Foreign Military Sales (FMS) formájában, azaz az amerikai kormányzaton keresztül érhető el. Ami adott esetben azért okozott problémákat, mert Új-Delhi határozottan az Egyesült Államok kormányzatának kihagyásával, közvetlenül a gyártóktól kívánta volna beszerezni a helikoptereket.

De ha már a FMS-nél tartunk. Egyes vélemények szerint a két amerikai cég nem teljesen önszántából, hanem tendergyőzelem esetén az üzlet FMS útján történő nyélbeütését kívánó Washington sugallatára lépett vissza.

És hogy miért csak 22 gép? Nos, a 20 gépes Mi-35 géppark cseréjére, kiegészítésére korábban akár 80 gép beszerzése is elképzelhetőnek tűnt, azonban Indiában menetközben úgy döntöttek, hogy a saját fejlesztésű könnyű harci helikopterük, az egyelőre LCH néven futó lesz majd a helikopteres támadó erő gerince.

Az eredetileg 6 külföldi ajánlat – AgustaWestland AW129, Bell AH-1Z SuperCobra, Boeing’s AH-64D Apache Longbow, Eurocopter Tiger HAD, Kamov Ka-50, Mil Mi-28N – ekkorra 3 versenyzőre zsugorodott: AW129, Mi-28NE, Tiger. India ekkor vélhetően fejvakargatásba kezdett, majd idén májusban ismételten meghirdette a tendert, ám ezúttal csökkentett ellentételezési igénnyel, illetve a direkt beszerzés mellett az FMS lehetőséget is nyitva hagyva.

httpv://www.youtube.com/watch?v=K1d8tEQd0Ns

A Bell idén júniusában ezúttal is visszalépett, ugyanis benevezni szánt AH-1Z Super Cobra tavaly megkezdett tesztjei a sisakcélzó rendszer és egyéb szenzorok integrálása körül felmerült technikai problémák miatt megakadtak a Tengerészgyalogságnál.

A napokban, konkrétan október 20-án hasonló esemény zajlott le: a beadási határidő elvileg utolsó napján az Eurocopter visszaléptette a Tiger-t, arra hivatkozván, hogy a típus éppen képességbővítés alatt áll és így nem tudna részt venni az indiaiak által jövő év közepére ütemezett megmérettetéseken.

httpv://www.youtube.com/watch?v=RGF2caKDgEA

Ezen meglepő fejlemény után így a Boeing, az AgustaWestland és a Mil maradt versenyben a harchelikopter tenderen. Az amerikai óriás a tavalyihoz hasonlóan ezúttal is az Longbow-val nevezett, míg a fellelhető hírekben valami komoly zavar támadhatott, mert azok alapján az AgustaWestland az AW-149-est nevezte a harci helikopter tenderre, ami erősen valószínűtlen, valljuk be: bár aggatható rá fegyverzet, azért közelről sem dedikált harci helikopter. Így vélhetően ezúttal is a Mangusta lehet inkább a jelölt.

httpv://www.youtube.com/watch?v=EM3cdBzKskU

A Mil-ről nem szól részletesebben a fáma, de vélhetően idén is a Mi-28N állt rajtvonalhoz.

httpv://www.youtube.com/watch?v=OoPyxuqhNaM

Végül átváltva a nehéz szállítóhelikopter tenderre! A Boeing és a Mil is reagált a felkérésre, az amerikaiak úgy érezzük nem meglepő módon a CH-47 Chinook-kal neveztek, míg az oroszok szintén csak nem nagy meglepetést okozva a világ jelenlegi legnagyobb, gyártásra került szállítóhelikopterével, a Mi-26-tal. India korábban 6 Mi-26-ost szerzett be, amiből jelenleg már csak 4 áll szolgálatban.

httpv://www.youtube.com/watch?v=hppPysbas74

7 hozzászólás “Az Eurocopter is búcsút intett az indiai harci helikopter tendernek”

  1. Mi-28N szerintem komoly esélyes.
    Ez a masina az Afganisztáni tapasztalatok alapján épült. Pakisztánnak hasonló Afganisztánéhoz.
    Páncélozott meg ha avionikája hasonló jó mint a Longbow. Akkor egyértelmű a döntés.
    Hiszen az ára 10 milla körül van a ellenfelének meg 22 milla.

    Ja és a Longbow nem páncélozott így hegyi terepen kínos perceket is átélhet.

  2. „Ja és a Longbow nem páncélozott így hegyi terepen kínos perceket is átélhet.”

    Huh.. szerintem ezt gondold át még egyszer..

    Amúgy ez a tender is éveket fog elhúzódni… nagyon nagy Indiában a korrupció, és ezeket indiai ismerőseim mondták. De, persze ez csak az egyik alappillére a tétovázásnak, amit a helyi tenderek körül tapasztalunk…

  3. Nem esélytelen a Mi-28N, de ha győz, akkor ha jól tudom az orosz avionika (legalább egy része) megy a kukába mielőtt megérkezik Indiába.

    Kérdés, hogy milyen vasat akarnak. A saját könnyű harci helikopter próbálkozásukhoz hasonló, de potens gépet, vagy valami „lelőhetetlen nehézsúlyú szörnyeteget”. Előbbi esetben akár a Mangusta is esélyes lehet, utóbbi esetben egyértelműen AH-64D vs. Mi-28N. Persze az, hogy feltételezhetően legalább részben az amcsi visszalépés miatt újraindult a tender az azért sejtet valamit.

  4. Mért hegyi terepen a kézi és könnyű gyalogsági fegyverek is gondot okozhatnak.

    Emlékszek egy Longbow bevetésre amirkor is az irakiak könnyű csöves fegyverzettel a feladat félbeszakítására kényszeritette az egységet.

    Egy dokumentum filmben e kapcsán az egyik hajózó emiatt elküldte a hírszerzésüket a fenébe.

  5. Sziasztok!
    Nem is ketseges, hogy en az Apacsot valasztanam. Legkomolyabb Hellfire 2 raketakkal[fire and forget],sidewinder legveddelemmel, a legprofibb sisakcelzoval, kifinomult radarral,bivalyeros hajtomuvek,kategoriajaban a legjobb hatotavval.

    Pancelzat: a nyolcvanas evekben Bin Laden [Afganisztanban]es tarsasaga profi modon szedtek le a Mil-24 es Mil-28 gepeket [de inkabb a 24-eseket],12,7-es es 14,5-es legveddelmi geppuskakkal es Stinger valrol indithato legveddelmi raketakkal.

  6. mr_extreme:
    A Ka-50/52 tavaly be volt nevezve, de én úgy olvastam, hogy nem termett neki babér míg egyáltalán futott a tender. Az aktuális megmérettetés kapcsán nem futottam bele a Kamov nevébe, így elképzelhetőnek tartom, hogy nem nevezték, bár nem merem 100%-ra mondani.