Mivel a cím alapján úgyis mindenki egyből az indiai BVR reménységre, a hazai fejlesztésű Astra levegő-levegő rakétára gondolt, nem is kell mondanom, hogy tessék felkeresni egy autós oldalt, ha az Opel igáslovával kapcsolatos hírt várt valaki.
Mióta legutóbb írtunk az Astra-val kapcsolatos fejleményekről, azóta teljes értékű kiépítésben több sikeres, ámde még mindig csak szárazföldi indítású teszteken esett túl a még mindig orosz keresőfejjel szerelt és némiképp egy megnyújtott Matra Super 530-ra hajazó indiai rakéta. Azonban értesülések szerint már elérkezett a légi tesztek ideje, melyek állítólag az igen közeli jövőben az IAF egyik Szu-30MKI gépének segítségével veszik majd kezdetüket.
Első körben tesztelik majd a rakéta ellenállóságát, azaz ténylegesen mennyire is bírja a szuperszonikus repülés, illetve a heves manőverezés során fellépő erőhatásokat. Ezt követően, de már csak a jövő év elején alapos ellenőrzésre kerül az Astra – Szu-30MKI összeházasításának eredménye. Az Astra fejlesztéséért felelős egyik kulcsember, bizonyos Mukesh Chand nyilatkozata szerint ugyanis az Astra integrálása a Szu-30MKI fegyverarzenáljába, az orosz avionikához meglehetősen komplex feladat volt. Azonban reményeik szerint a hazai fejlesztésű BVR rakéta integrálása a szintén hazai fejlesztésű LCA Tejas-ra már sokkal sikeresebb lesz.
A problémás megbízhatóságú orosz R-77 leváltását célzó Astra-project termékével persze még adódnak problémák. Egyrészt ott van a keresőfej, amit még nem sikerült hazai fejlesztéssel leváltani, de a rakéta tömegével is adódnak még problémák, ha a még soványka hatótávját is figyelembe vesszük. Az állítólagos, mintegy 150 kg-os tömegével könnyebb, mint az R-77 bármelyik változata, alapvetően párban van a lényegesen nagyobb hatótávolságú BVR „világsztárral” az amerikai AIM-120 AMRAAM-mal. Azonban, mint korábban is írtuk, jelenleg az Astra – harci körülmények tekintetében reális magasságokban – elvileg csak 40-45 kilométeres hatótávval rendelkezik, ami messze elmarad mind az utódok által már lekörözött AIM-120C-5 cirka 65 kilométeres, mind pedig az „AMRAAMszkij” (R-77) „kissé” ködösített teljesítményétől.
Persze Indiának alapvetően újak ezek a dolgok, várhatóan kiforr majd a dolog a folyamatos fejlesztés során. Az Astra második generációjának már 80-100 kilométeres hatótávolságot terveznek, a későbbiekre elvileg tervben van a ramjet meghajtás is. Persze a papíron szereplő adatok egy dolgot képeznek, a realitás meg egy másikat, így majd meglátjuk mire jutnak az indiai mérnökök a közelibb jövőben.