Ahogy az várható volt, nem áll meg az MMRCA-tender megrendelendő gépállománya 126 darabnál, ugyanis az Indiai Légierő illetékeseinek döntése alapján a Mirage 2000-esek modernizálása helyett is új gépeket szereznek be.
Az ok egyszerű és érthető: az 51 felújításra szánt Mirage 2000-es nagyjavítására és modernizálására (új radar és avionika) számított költségek 2,1 milliárd dollárra rúgnak. Ha ezt az összeget elosztjuk a darabszámmal, akkor kicsivel több, mint 41 millió dollárt kapunk. Ezért az árért kis túlzással már egy új gépet (persze csak „csupasz” példányt, kiszolgálóeszközök és fegyverzet nélkül) is lehetne vásárolni, melynek sárkányában jóval több repóra leledzik.
Hogy teljes legyen a kép, számoljuk ki az MMRCA-tenderre kalkulált darabárat is. A 126 gépre 11 milliárd dollárt szántak, ez gépenként 87 millió, ám ebben benne van a technológiai transzfer pluszköltsége is.
A beszerzendő 126 darab gépet 6 századba szerveznék, emellett még két századnyit (~40db) rendelnének a nyertes típusból a Mirage 2000-esek pótlására. Már korábban is a valaha volt legnagyobb harcigép-beszerzésnek titulált MMRCA-tender előre tervezett összköltsége így 11 milliárd dollárról 15 milliárdra nőhet.
Azonban látva a francia korszerűsítési ajánlat sikertelenségét az izraeli cégek egyből aktiválták magukat és állításuk szerint feleannyiért vállalnák a munkát. Ám valljuk be, látva az Indiai Légierő logikus, tudatos fejlesztési terveit, a Mirage-korszerűsítés helyett maradnak az MMRCA-megrendelés növelésénél.
Az MMRCA-tenderen jelenleg a tesztfázisnál tartanak, azaz minden résztvevő típust alapos repülési, üzemeltetési és fegyverteszteknek vetnek alá. A tesztelés jövő év áprilisára fejeződhet be a sorban utolsó Gripen NG-vel, utána még 6 hónapnyi elemzés következik, majd ezután hirdetik a győztest, ez 2010 októberében várható.
Azért majd kiváncsi leszek, hogy az új gépekből mennyit vágnak majd földhöz egy éven belül.
Szerintem nem sokat vagy egyet sem, ha megnézed a Szu-30 MKI se hullik náluk, csak a régi gépek inkább.
Szerintem kb 10-et.
Szerintem kb 10-et.
Atz MKI gépek vagy 5 éve repülnek és eddig 1 db veszett oda, és az sem pilótahiba volt, ha jól emélkszem.
Ha megfelelően képzett pilóták kerülnek a gépekre, amik meg rendesen vannak karbantartva, akkor nagyon keveset fognak odavágni. Ott a Szu-30-as példának, hogy az új gépeiket nem vagdossák földhöz. Persze nyilván nem is 1-2 lépcsőt kényszerből kihagyó, kevés rutinnal rendelkező pilóták repülik…