Október 2-án, pénteken lejárt a határidő, így a Saab utolsó pillanatba érkező ajánlata még érvenyes a brazil F-X2 tenderen. Nézzük mit ajánlottak a nálunk is győztes svédek!
A három résztvevősre szűkült mezőny tagjai (Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Dassault Aviation Rafale és Saab Gripen NG) közül az amerikaiakról lehet a legkevesebbet hallani, míg a franciák és a svédek egymást előzgetve adnak be újabb és újabb ajánlatokat a Brazil Légierő illetékeseinek. Legutóbb épp a Saab tett minden eddiginél jobban hangzó ajánlatot Brazília számára.
A Saab a 36 darab Gripen NG mellett gazdaságos üzletet ajánl Brazíliának, emellett teljes technológiai transzfert és szoros együttműködést a brazil cégekkel, akik részt vehetnenek a típus további fejlesztésében. Ezt tudtuk eddig is, mi itt az újdonság, kérdezhetné a kedves Olvasó. Türelem, máris következik:
Ez pedig hasonló a franciák ajánlatához, mondhatnánk ugyanolyan, csak egy kicsit más, kicsit jobb. Svédország ugyanis szintén meglobogtatta, hogy termékük győzelme esetén amellett, hogy felkarolják a brazil ipart, jól bevásárolnának brazil termékekből. Ez pedig az Sk.60 (ismertebb nevén Saab 105) kiképzőgépek leváltását célzó beszerzést takarja, melynek keretében Super Tucanok érkeznének a skandináv országba, emellett a franciákhoz hasonlóan KC-390-es szállítórepülőgépből is szívesen rendelnének örömükben.
Na de inkább nézzük pontról pontra, mit is ajánlottak fel a svédek:
1.: Minden részletre kiterjedő technológiai transzfer, ennek keretében:
- teljes hozzáférés a Gripen NG program minden fejlesztési eredményéhez, valamint részvétel a további fejlesztésekben
- beleszólás a gép szerkezetének ki/átalakításába, a fejlesztés további menetébe
- a Gripen NG és a jövőbeli típusok gyártásából való részesedés (ez a Gripen esetében 80%-ot is elérheti)
- bármilyen kiválasztott fegyverzet/függesztmény integrációja
- a gépek teljes összeszerelése Brazíliában történhet
- továbbá biztosítanák a nagyobb teljesítményű GE F414 sugárhajtóműveket a brazil gépekhez (nincs említés brazil gyártásról!).
2.: Hosszútávú kölcsönösen előnyös brazil-svéd repülőgépipari együttműködés, ennek keretében:
- Brazília biztosíthatná az esetleges latin-amerikai megrendelések teljesítését, továbbá részt vehetnének a világ bármely tájáról érkező megrendelések kielégítésében
- Super Tucano és KC-390 rendszeresítése, továbbá kockázatviselő partnerként részt vállalnának utóbbi fejlesztésben
- a brazil megrendelés 175%-át visszaforgatnák a brazil iparba
Végül, de nem utolsósorban hitelkeretet biztosítanának Brazíliának a 36 gép beszerzéséhez.
Eddig úgy tűnik, hogy a Gripen és a Rafale között dől majd el a verseny, a brazil ipar a svéd típust preferálja, míg a miniszterelnök a francia gép mellett voksolna. Nelson Jobim, a brazil védelmi miniszter a múlt héten kijelentette, hogy semelyik cégnek nincs beleszólása a végső győztes kiválasztásába, ezt csakis a légierő emberei és a miniszterelnök dönti el. Mindenesetre várnunk kell az ajánlatok kiértékeléséig.