Október 2-án, pénteken lejárt a határidő, így a Saab utolsó pillanatba érkező ajánlata még érvenyes a brazil F-X2 tenderen. Nézzük mit ajánlottak a nálunk is győztes svédek!
A három résztvevősre szűkült mezőny tagjai (Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Dassault Aviation Rafale és Saab Gripen NG) közül az amerikaiakról lehet a legkevesebbet hallani, míg a franciák és a svédek egymást előzgetve adnak be újabb és újabb ajánlatokat a Brazil Légierő illetékeseinek. Legutóbb épp a Saab tett minden eddiginél jobban hangzó ajánlatot Brazília számára.
A Saab a 36 darab Gripen NG mellett gazdaságos üzletet ajánl Brazíliának, emellett teljes technológiai transzfert és szoros együttműködést a brazil cégekkel, akik részt vehetnenek a típus további fejlesztésében. Ezt tudtuk eddig is, mi itt az újdonság, kérdezhetné a kedves Olvasó. Türelem, máris következik:
Ez pedig hasonló a franciák ajánlatához, mondhatnánk ugyanolyan, csak egy kicsit más, kicsit jobb. Svédország ugyanis szintén meglobogtatta, hogy termékük győzelme esetén amellett, hogy felkarolják a brazil ipart, jól bevásárolnának brazil termékekből. Ez pedig az Sk.60 (ismertebb nevén Saab 105) kiképzőgépek leváltását célzó beszerzést takarja, melynek keretében Super Tucanok érkeznének a skandináv országba, emellett a franciákhoz hasonlóan KC-390-es szállítórepülőgépből is szívesen rendelnének örömükben.
Na de inkább nézzük pontról pontra, mit is ajánlottak fel a svédek:
1.: Minden részletre kiterjedő technológiai transzfer, ennek keretében:
- teljes hozzáférés a Gripen NG program minden fejlesztési eredményéhez, valamint részvétel a további fejlesztésekben
- beleszólás a gép szerkezetének ki/átalakításába, a fejlesztés további menetébe
- a Gripen NG és a jövőbeli típusok gyártásából való részesedés (ez a Gripen esetében 80%-ot is elérheti)
- bármilyen kiválasztott fegyverzet/függesztmény integrációja
- a gépek teljes összeszerelése Brazíliában történhet
- továbbá biztosítanák a nagyobb teljesítményű GE F414 sugárhajtóműveket a brazil gépekhez (nincs említés brazil gyártásról!).
2.: Hosszútávú kölcsönösen előnyös brazil-svéd repülőgépipari együttműködés, ennek keretében:
- Brazília biztosíthatná az esetleges latin-amerikai megrendelések teljesítését, továbbá részt vehetnének a világ bármely tájáról érkező megrendelések kielégítésében
- Super Tucano és KC-390 rendszeresítése, továbbá kockázatviselő partnerként részt vállalnának utóbbi fejlesztésben
- a brazil megrendelés 175%-át visszaforgatnák a brazil iparba
Végül, de nem utolsósorban hitelkeretet biztosítanának Brazíliának a 36 gép beszerzéséhez.
Eddig úgy tűnik, hogy a Gripen és a Rafale között dől majd el a verseny, a brazil ipar a svéd típust preferálja, míg a miniszterelnök a francia gép mellett voksolna. Nelson Jobim, a brazil védelmi miniszter a múlt héten kijelentette, hogy semelyik cégnek nincs beleszólása a végső győztes kiválasztásába, ezt csakis a légierő emberei és a miniszterelnök dönti el. Mindenesetre várnunk kell az ajánlatok kiértékeléséig.
Izgatottan várjuk a döntést. Remélem a gipi győz. Nem lenne olyan rossz vétel ha repülnek is majd vele.
Igen korrekt ajánlat, bár nem is tehetne máshogy sem a Saab, sem a Dassault (mert gondolom ők is hasonlókat nyújtottak be így a finishben)
Őszintén szólva nem tudom, merjem-e továbbra is a Rafale-t előnyösebb pozícióba tolni, ahogy tettem korábban. Tán egy hajszálnyit esélyesebbnek érzem még mindig, de annak meg jobban örülnék, ha a Gripen győzne :)
Hát igen a miniszterelnök, valamiért(vastag boríték?) már letette voksát. Ez sokat nyom a latba. És mi lesz ha a légierő a grippent választja a miniszter pedig a Rafale-t? 1-1. Újrajátszás?
Feloldhatatlan konfliktus az, hogy hiába van tech transzfer, a Gripen teljesítménye és fegyverterhelés egyszerűen alatta marad minden 4. generációs gépnek. Szép, hogy rengeteg technikát átadnak, de abból olyan soká lehet valami jobb harci gép, mint a Rafale, hogy az nem is jósolható.
A kettő közül egyértelműen a Rafale a jobb választás, még akkor is ha drágább valamennyivel. Az igazi az F/A-18-as lenne, de szinte 0% esélyt látok rá a körülmények miatt.
snakeye: hát szerintem nem lesz 1:1, mert a légierő is a Rafale mellett fog várhatóan dönteni, akármennyire pampogtak, hogy nehogymár valaki helyettük mondja mi kell a brazil légierőnek :)
szerintem marad a rafale.
Nincs szo sved atomtengorol, tehat marad a rafale. :)
Szerintem is Rafale. A Gripen-t az a baj, hogy annyira a svéd igényekhez mérték, hogy emiatt nem túl sok országnak felel meg. Túlságosan a Hidegháború és a svéd semlegesség gyermeke.
hordozóról nem akarják üzemeltetni a nyertest? mert akkor megint csak rafale a nyerő.
vagy már kivonták a szolgálatból az egy szem hordozót?
A franciák még belebegtethetik azt, hogy ha vesznek Rafale-t, akkor az elgyen tengerészeti és építenek nekik is egy „szuperhordozót”, ha van rá igény és $. Na, ettől aztán csorogna a brazilok nyála szerintem.
Hát egy ilyen francia ajánlatot még a SH-el se lehetne überelni :)
Ha lenyúlják az ötletemet, akkor részesedést kérek. :)
Az atom durva kombó lenne a franciáktól Rafale + hordozó + atomtengi. Verhetetlen csomag. Csak kérdés mibe kerülne mind anyagilag mind hosszútávon.
szerintem braziliának simán belefér a költségvetésébe, meg amúgy is nagyhatalmi törekvéseik vannak.
Brazília anyagi helyzete és ereje a következő évtizedekben erősen meglódulhat. A legutóbbi években óriási kőolajmezőket fedeztek fel a tengerben. Mindez felértékeli a brazil haditengerészet jelentőségét, és egyben azt jelenti, hogy a finanszírozás kérdése sem okoz gondot.
Haditengerészeti változatának létezése a Rafale felé löki a mérleget.
Elvileg nem zárnám ki, hogy a légierőnek GNG-t vesznek, aztán később, fő latin-amerikai szövetségesként a haditengerészetük csekély mennyiségben megkaphatja az F-35-öt.
Onedin! Az a baj hogy annyira előre nem szoktak tervezni, hiszen ennyi erővel a mi Gripen beszerzésünknél is mondhatták volna azt hogy jó az olcsó A/B Gripen lízingre amíg megkapjuk a JSF-t.
Az A/B línignél a C/D upgrade reálisabb lehetőség lett volna, mint JSF.