|

A Raptor nem komálja az esőt

Idén május elején az alaszkai Elmendorf légibázison az 525. Vadászrepülő Század kötelékében szolgáló F-22 Raptor vadászok Guam szigetére települtek. Azonban úgy tűnik, a ragadozók nem szeretnek máshol aludni…

Ugyanis a csendes-óceáni szigeten töltött négy hónap alatt elő is jött egy sor probléma az 5. generációs gépekkel. Mint később kiderült, ezek okozója az időjárás. Guamon ugyanis évente átlagosan mintegy 2500 milliméter (80-110 hüvelyk) csapadék hull. Ez pedig jóval több, mint az alaszkai átlag, amihez a Raptorok eddig úgymond hozzászoktak. Ráadásul pont abban az időszakban (július-december) tartózkodtak a körzetben, mikor a legtöbb eső esik, melynek következménye a rendkívül magas páratartalom.

F-22 Raptor Guamon

Ennek köszönhetően egy tucat Raptor esetében történtek meghibásodások a hűtőrendszerrel, a finom elektromos berendezésekkel és több esetben rövidzárlatok is előfordultak. A vizsgálatok kimutatták, hogy ezek a levegő párájából lecsapódó víznek tulajdoníthatók, mely beszivárgott a rendszerbe.

„A viszonylag új repülőgépeknél, mint az F-22, előfordulhatnak hasonló karbantartási problémák. A típus még öt éve sem áll szolgálatban, nincs vele elegendő tapasztalat, így számítani lehet hasonlókra.” – nyilatkozta Edward Thomas ezredes, a Csendes-óceáni Légierő (Pacific Air Force) szóvivője. „A gépeket mindenféle környezetben ki kell próbálnunk, hogy megvizsgáljuk, mindenhol megfelelően működnek-e. Ugyanezt tettük annak idején az F-15 és F-16 típusok esetében is”.

F-22 géppár a Csendes-óceán fölött, gyakorló bevetésen

A karbantartó személyzetek a helyszínen kijavították a gépeket, majd kapcsolatba léptek a gyártóval és a különféle részegységes beszállítóival, hogy azok vízhatlan bevonatot kapjanak, ezáltal biztonságossá téve a Raptorok üzemelését trópusi környezetben is.

„A műszaki személyzet innovatív ideiglenes megoldásokat talált ki, melyeknek köszönhetően repülni tudtak a gépek. Így a meghibásodások nem okoztak végzetes problémát, a sziget védelmében nem esett kár, folyamatos maradt. A közeljövőben még többször is fognak Raptorok települni Guamra és a Csendes-óceán más részeire is.” –tette hozzá Thomas.

7 hozzászólás “A Raptor nem komálja az esőt”

  1. szép-szép ez a csúcstechnika,de azért ez így elég necces hogy egy kis víztől bekrepál a cucc :D

    Egyebként egy EMP fegyver vagy egy magaslégkörben robbantott nukleáris bomba milyen hatással lenne ezekre a hightech kütyükre?Mert az okés hogy a PC-met cseszhetem meg a kocsikázást is,de a haditechnikai eszközök mennyire vannak védve egy ilyen típusú támadással szemben?

  2. Üdv AIM-120!

    Kérnék egy kis segítséget!

    Nagy-Britanniában megjelent a The Register-ben egy cikk, melyben Daroll O. Olsen, az egyik vezető mérnöke volt a Raptor programnak (hajtómű), azt állította, hogy a Raptorok alacsony észlelhetőséget biztosító bevonata – idézem: „amit a Lockheed Martin cég a Raptorok gyártása során alkalmazott, veszélyesen hitvány volt”.

    Olsen azt állította, hogy a „speciális” bevonat olyan rossz minőségű, hogy nemcsak jelentősen rontotta az F-22 alacsony észlelhetőségét, de felelőssé tehető – legalább egy – az idei évben lezuhant példányért is. Mivel a tavalyi évben a leváló bevonat darabjai – amit a repülőgépek hajtóműve beszívott – már több millió dolláros baleseteket okoztak, felelőtlenség volt elrendelni a további repüléseket. Olsen elmondta azt is, hogy jelentések bizonyítják, hogy a cég már a fejlesztések kezdetén teljes mértékben ismerte a veszélyes hiányosságot, de soha nem tettek lépéseket a probléma orvoslására és így adták át a gépeket.

    A kérdésem arra irányul, hogy erről tudtok-e valamit, igez lehet-e a cikk?

    Üdvözlettel: M

  3. Minden gépben vannak típushibák amik csak idővel jönnek elő.
    Az más kérdés hogy tudják még az elkészülte előtt, hogy baj lesz de nem tesznek semmi ellene.
    Az szerintem előre megfontolt szándékkal elkövetett élet és drága technika veszélyeztetése, rosszabb esetben gyilkosságnak mondanám.

  4. Üdv Tcat!

    Köszi a cikket, elolvastam. Értem, tehát Olsen kollégát nem az állampolgári/mérnöki lelkiismeret vezérelte elsősorban, hanem némi munkaügyi affér. :)
    Ettől függetlenül ez kellemetlen ügy sok szereplőnek, pláne, ha tényleg igaz.

    Minél bonyolultabb egy rendszer, annál több a hibalehetőség – az üzemeltetési költségek is a bonyolultság számlájára írhatóak szerintem.

    Üdv: M