|

Tankerbonyodalmak Indiában is?

Az amerikai KC-X tender röhejes vitái után Indiában is kiverte a biztosítékot a tankerbeszerzés, melyet eredetileg az Airbus A330MRTT nyert el az orosz Il-78 elől.

2002-ben Üzbegisztántól vásárolt 6 darab Il-78MKI mellé szintén fél tucat légi-utántöltő repülőgépre írt ki tendert India 2006-ban. Habár ez év elején kihirdetett eredmény az Airbus győzelmét hozta, elég sok kérdést is felvetett a döntés értelmével kapcsolatosan.

Indian A330MRTT

Az indiai pénzügyminisztérium támadta meg a döntést, ami korántsem nevezhető pénztárcakímélőnek. Az Airbus közel kétszer annyiért szállítaná a 6 gépet, mint amennyiért az orosz kollégák. Valamint mivel az orosz gépekből már üzemel 6 darab utántöltő, továbbá jelentős mennyiségű Il-76-os szállítógép Indiában, így logikusabb (és jóval olcsóbb) lenne ezt a mennyiséget növelni. Ez pedig nagyon nem tetszik a PM-nek, annak ellenére, hogy az európai típus mind hatótávban, mind szállítható üzemanyag tekintetében veri versenytársát, továbbá igazi többfeladatú típus, tehát az utántöltésen kívül képes teher- és utasszállításra is.

Azonban a légierő köreiben számos ellenzője van az orosz típusnak, mind az oroszokkal, mind termékeikkel kapcsolatban rengeteg rossz emlékkel rendelkeznek az indiaiak. A Szovjetunió szétesése óta Oroszország teljesen átvariálta a védelmi üzlettel kapcsolatos politikáját, ami számos problémát okozott már Indiának. Az indiaik persze elismerik, hogy megfelelő képességű hadieszközökhöz lehet hozzájutni olcsón Oroszországtól, de a hadrendben tartása ezen eszközöknek sokszor komoly anyagi ráfordítást igényel és még problémás is időnként. Megjegyezzük, hogy ezen felül nyilván nem szeretik, ha hülyét csinál belőlük korábbi elsőszámú partnerük. T-90 licenszgyártása körüli gixerek, Szu-30MKI árának újratárgyalási szándéka, az ex-Admiral Gorshov átadásának csúszása és a költségek jelentős emelkedése: csak hogy pár problémás üzletet említsünk. Továbbá India már az ötödik éve üzemelteti a 2004-ben átvett ex-üzbég tankereket és nincs teljesen megelégedve velük. Az indiai légierő vezárkari főnöke úgy nyilatkozott, hogy a tenderen az orosz típus nem felelt meg bizonyos elvárásoknak, így esett a döntés a multifunkciós Airbus-ra.

Indiai gépek az amerikai Red Flag hadgyakorlaton

Most mondja azt valaki, hogy az Indiai Légierő nem gondoskodik a szomjas madárkákról… Il-78 tanker itat egy szomjas Szu-30MKI-t, míg a háttérben baráti Sasok figyelnek ,

A légierő és a pénzügyminisztérium civódása hátráltatja az üzlet megkötését, azonban Indiának (legalábbis az illetékesek nyilatkozata szerint) nagy szüksége lenne a tankerek mihamarabbi átvételére a légierő típusai támogatásához.

A civil Airbus A330-200-on alapuló MRTT-vel az EADS már több tendergyőzelmet besöpört magának: Anglia (14 gép), Ausztrália (5 gép), Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emirátusok (3 – 3 gép) szerepelnek eddig a listán. A legzsírosabb falat, az amerikai légierő tankerjeinek leváltását célzó tenderen való győzelem ugye még egyelőre kérdéses, hiszen a Northrop/EADS győzelmével kapcsolatosan felszínre került susmusok miatt a KC-X tendert újraindították.

5 hozzászólás “Tankerbonyodalmak Indiában is?”

  1. Igazság szerint mivel a hajó, a Szu-30 gépek ára időközben kb. kétszeres lett, nem értem, hogy miért baj a kétszeres árú gép, ami műszakilag jobb az orosznál. Ha az orosz követi a szokásos utat, az amúgy is kétszer drágább lesz…