|

Spartanból tanker?

Amilyen nehezen jöttek a megrendelések, olyan intenzíven ível felfelé a C-27J Spartan karrierje, a gépet kifejlesztő és gyártó Alenia Aeronautica pedig már a gép képességeinek növelésén dolgozik.

Bár a 2010-es amerikai védelmi költségvetésben 78-ról 38-ra csökkentették a finanszírozandó gépek számát, a gyártó felmérései mégis azt mutatják, hogy növelni kell a tengerentúli összeszerelő-kapacitást, ugyanis az amerikai igény később több gépre szól majd, az eredeti 78 mellett további 67 speciális változatot is rendszeresítenek.

C-27J Spartan

Az Alenia a típus maximális leszállótömegének növelésén ügyködik, azonban meg kívánják tartani a gép rövid kifutási jellemzőit is. Továbbá létre kívánják hozni a Spartan tankerváltozatát. Az új altípus a „hajlékonycsöves”, „kosaras” rendszert alkalmazná, azonban a cég vezetői kijelentették, ha az Egyesült Államok igényt tart rá, akkor integrálják a „merevcsöves” rendszert is.

C-27J Spartan

Ha létrejön az utántöltő-rendszer integrációja, az tovább növelheti a gép exportesélyeit, mert a kisebb katonai költségvetéssel operáló országok, köztük hazánk sem biztos, hogy képesek finanszírozni egy KC-130J vagy nagyobb méretű tankert, azonban egy KC-27J jóval olcsóbban üzemeltethető, így az ötletnek van létjogosultsága. Nem elhanyagolható információ az sem, hogy a Spartan nagy ellenfele, a CASA C-295 nem rendelkezik hasonló tulajdonsággal.

5 hozzászólás “Spartanból tanker?”

  1. Szokatlan, de a Spartan képes a bukfencre.

    Szerintem is kicsi utántöltő gépnek. Nem hiszek a NAVY féle utántöltési elvben a szárazföldön. Komolyabb stratégiai kapacitást nem képvisel, csak vészhelyzetekben elég a gépek utántöltésére. Ez hasznos lehet, de végrahajtható kisebb gépekkel is konténerekkel. Lásd Tornado, Szu-24, Skyhawk, F-18 vagy korábban S-3.

    Egy hazánk méretű országnak pedig egyszerűen el kell felejteni bármilyen tanker terveket. Egész pontosan vezetőink biztosan nem is tervezik, de nekünk is felesleges erről álmodozni. Több ország összefogásában esetleg egy a C-17-eshez hasonló 2-3 gépes európai flottát el tudok képzelni.

  2. Semmi különleges nincs abba, hogy egy ilyen könnyű szűllítógéppel orsóznak. Ma olyan brutál hajtóművek vannak az ilyen gépekben, hogy ehaj. 20% üzemanyaggal és töküresen a légellenállást és kormányerőket leszámítva talán jobb tömeg / LE aránya van, mint egy II. világháborús vadásznak.