Amilyen nehezen jöttek a megrendelések, olyan intenzíven ível felfelé a C-27J Spartan karrierje, a gépet kifejlesztő és gyártó Alenia Aeronautica pedig már a gép képességeinek növelésén dolgozik.
Bár a 2010-es amerikai védelmi költségvetésben 78-ról 38-ra csökkentették a finanszírozandó gépek számát, a gyártó felmérései mégis azt mutatják, hogy növelni kell a tengerentúli összeszerelő-kapacitást, ugyanis az amerikai igény később több gépre szól majd, az eredeti 78 mellett további 67 speciális változatot is rendszeresítenek.
Az Alenia a típus maximális leszállótömegének növelésén ügyködik, azonban meg kívánják tartani a gép rövid kifutási jellemzőit is. Továbbá létre kívánják hozni a Spartan tankerváltozatát. Az új altípus a „hajlékonycsöves”, „kosaras” rendszert alkalmazná, azonban a cég vezetői kijelentették, ha az Egyesült Államok igényt tart rá, akkor integrálják a „merevcsöves” rendszert is.
Ha létrejön az utántöltő-rendszer integrációja, az tovább növelheti a gép exportesélyeit, mert a kisebb katonai költségvetéssel operáló országok, köztük hazánk sem biztos, hogy képesek finanszírozni egy KC-130J vagy nagyobb méretű tankert, azonban egy KC-27J jóval olcsóbban üzemeltethető, így az ötletnek van létjogosultsága. Nem elhanyagolható információ az sem, hogy a Spartan nagy ellenfele, a CASA C-295 nem rendelkezik hasonló tulajdonsággal.
Nem túl kicsi ehhez a gép?
Ez tenyleg „fejen all” vagy forditva van bearakva a kep? Nem szokatlan ez egy szallitogeptol?
Szokatlan, de a Spartan képes a bukfencre.
Szerintem is kicsi utántöltő gépnek. Nem hiszek a NAVY féle utántöltési elvben a szárazföldön. Komolyabb stratégiai kapacitást nem képvisel, csak vészhelyzetekben elég a gépek utántöltésére. Ez hasznos lehet, de végrahajtható kisebb gépekkel is konténerekkel. Lásd Tornado, Szu-24, Skyhawk, F-18 vagy korábban S-3.
Egy hazánk méretű országnak pedig egyszerűen el kell felejteni bármilyen tanker terveket. Egész pontosan vezetőink biztosan nem is tervezik, de nekünk is felesleges erről álmodozni. Több ország összefogásában esetleg egy a C-17-eshez hasonló 2-3 gépes európai flottát el tudok képzelni.
Nos en sem tudom minek nekunk tanker igazabol.
En mikor eloszor meglattam a 707-est egy rollt csinalni akkor dobbentem le.
Siman elkepzelheto hogy nem forditott a kep, marcsak a feny esese miatt is.
Semmi különleges nincs abba, hogy egy ilyen könnyű szűllítógéppel orsóznak. Ma olyan brutál hajtóművek vannak az ilyen gépekben, hogy ehaj. 20% üzemanyaggal és töküresen a légellenállást és kormányerőket leszámítva talán jobb tömeg / LE aránya van, mint egy II. világháborús vadásznak.