Annak ellenére, hogy a brazil miniszterelnök kijelentése szerint a francia Rafale nyeri el a dél-amerikaiak megrendelését, a helyi repülőgépfejlesztő és -gyártó cég, az Empresa Brasileira de Aeronautica, „konyhanyelven” EMBRAER a svéd ajánlat voksol. Lesznek itt még bonyodalmak…
Az EMBRAER vezető személyisége, Orlando José Ferreira Neto nyilatkozata szerint ipari szempontból mindenképpen a svéd ajánlat lenne a megfelelő választás. Annak sem annyira a gyártás 50 százalékát átengedő része, hanem inkább a szellemi tőkével kapcsolatos.
„Mindhárom ajánlatot részletesen tanulmányozhattuk és biztos vagyok benne, hogy a svédek ajánlata számunkra a legjobb. Nem érdekel minket a gyártással kapcsolatos oldal. Olyasmit szeretnénk tanulni, amit még nem tudunk, hogy felhasználhassuk a jövőben a fejlesztési programokban.”
Továbbá elmondta, hogy a három ajánlat közül egyedül a svédek nyújtanak lehetőséget a közös fejlesztésre.
César Augusto da Silva, az Akaer vezérigazgatója szerint a Gripen törzsszekciója jóval fejlettebb és komplexebb szerkezet, mint amit valaha Brazíliában gyártani tudtak.
„A pénz, amelyet a gépekért kifizetünk, visszajönne és saját honfitársainknak biztosítanánk munkát vele, emellett számos új, jövőbe mutató technológiával gazdagodhatunk.”
Visszatérve az EMBRAERhez, ami a legnagyobb brazil cég, amely repülőeszközökkel foglalkozik, fő profilját a polgári utasszállítók biztosítják, így az F-X2 tenderen győztes típus technológiáját is ezen a téren kívánják leginkább hasznosítani.
„Leginkább a szuperszonikus repüléshez szükséges technológiák és anyagok érdekelnek bennünket, ezek azok, melyek minden konstruktőrnek nehézséget okozhatnak.” – mondta Ferreira Neto.
Továbbá több olyan területet is megnevezett, amelyet szívesen hasznosítanának polgári körökben vagy a KC-390-es fejlesztéséhez, ilyen a gép radarja vagy az optimális üzemanyag-felhasználást biztosító rendszerek.
Azonban, hogy a Saab munkatársai ne örüljenek, Nelson Jobim, a brazil védelmi miniszter kijelentette, hogy semelyik cégnek nincs beleszólása a végső győztes kiválasztásába, ezt csakis a légierő emberei és a miniszterelnök dönti el. Valamint azt is hangoztatta, hogy a Rafale esélyeit nem befolyásolja a múlthéten történt kettős gépveszteség.
Október 2-ig lehetőségük van a versenyzőknek újabb, meggyőzőbb ajánlattal előállni, majd október közepéig kiderül, hogy a végén ki derül.
Lesznek itt még érdekes dolgok. :D
Dehogy lesznek. Rafale lesz, mert igy lesz atomtengo is.
Hát némiképp hasonlóval már a norvég ipar is érvelt, mégis F-35 lett a vége. Mondjuk jelen esetben egész biztosan sokkal meghatározóbb a szellemi tőke átadás, ami most meghozhatja a kívánt hatást.
Mintha „kissé” a légierő és kapcsolódó iparág érdekei feszülnének szembe a nukleáris meghajtás vonatkozásában francia segítség felé kacsingató haditengerészet és kapcsolódó iparág érdekeivel :)
Ami lemaradt (és így egyben +1 MuldR kommentje mellé) : szóval én azért továbbra is a Rafale-ra teszem a voksom. Az érvem ahogy továbbra is, most is az atomtengi kivitelezésének megkönnyítése.
Tcat első posztjával egyetértek. A légierő potens gépet akar. A Rafale mellet a Griff elég nyápic. Viszont a svédek olyan infót adnának ami talán a gépek értékénél is többe kerül. Azt,hogy hogyan készül, leglaább részben. Ebből viszont pénzt lehet csinálni. Sokat. Repipar meg most is van. Egy „2 in 1” üzlet lenne. Mondjuk az atomtengó is, csak az nem fialna, inkább vinné a pénzt.
Mondjuk az is tény amit írsz Molni, hogy a Gripen választása esetén befolyó infócsomag a brazil repipar felturbózása kapcsán sokszorosát visszahozhatják a befektetésnek.
Hát nehéz ügy! Mert bár pl. az EMBRAER jóhogy két kézzel kapna a svéd segítség után, a légierőnek azonban vélhetően már kevésbé tetszik az ötlet, hogy esetleg emiatt Gripikkel kell szembenéznie a szomszéd Szu-30-asaival.
De azért csak ott van az atomtengi, amiért szerintem talán túlzottan is megvesznek egyes brazil körökben… Igaz, hozna be technológiai infót + hasznos lehetne 1-2 egység az olajmezőik esetleges védelmében, de mégiscsak inkább presztízs értékű. Garantáltan nem egy Virginia kaliber lesz, ergo pótolható lenne potens diesel/elektromos egységekkel.
Azért nem lennék most a brazil döntéshozók helyében… :) A civil fronton mégiscsak komolyabb dolgokat letenni képes repipar, avagy a haditengerészet?
Az egyik oldal a brazil repipar fejlődése. A svédeknek és a Gripennek is nagyon jól esne egy vérátömlesztés. Egyrészről új pénz áramlana a projektbe, másrészt a brzil szellemi tőke, amely azért néhány talán nem is olyan rossz gépet kifejlesztett már. Egyik szemem sír a Gripen elvesztése miatt a másik pedig örül Rafalenak. Talán a legszebb, hogy mindenképp európai gyártó a befutó…!! :-))
A Gripenből a szuperszonikus technikát akarják lekoppintani, az meg minek polgári használatra?
A Concordot is kivonták.
Szerintem inkább az atomtengi az olaj miatt.
„A Gripenből a szuperszonikus technikát akarják lekoppintani, az meg minek polgári használatra?”
Ha ez nekem szólt, akkor nem civil alkalmazásról szólt a hozzászólásom.
Brazíliában készülnek katonai alkalmazású gépek is, az pedig tuti, hogy egy fejlesztéskor ötleteik lennének és szerintem szellemi tőke is!!
„Visszatérve az EMBRAERhez, ami a legnagyobb brazil cég, amely repülőeszközökkel foglalkozik, fő profilját a polgári utasszállítók biztosítják, így az F-X2 tenderen győztes típus technológiáját is ezen a téren kívánják leginkább hasznosítani.”
Ehhez szólt.
Jeti a hírben szereplő sorokra reagált érzésem szerint, és a kérdésére a válasz igen!
Ui. ha megnézed egyre több terv születik szuperszonikus üzleti gépek kategóriájában, simán elképzelhető, hogy az Embraer is belefog vmi hasonlóba, legalábbis a nyilatkozatok erre utalnak.
höhö, majdnem egyszerre :)
Ehhez szólt.
Bocsi!