|

Sikerült végre zöld ágra vergődni?

Végre beérett 20 évnyi kínszevedés? A GTRE (Gas Turbine Research Establishment) igazgatójának elmondása szerint az indiai sugárhajtómű fejlesztési munkálatai végre a végéhez közelednek.

Még az F404 emeli levegőbe a Tejast

A Saab esetleges csatlakozásával felszálló ágba kerülhet a Tejas fejlesztése ,

Dr Mohana Rao szerint a Tejas LCA (Light Combat Aircraft) számára készítet erőforrás még a héten levegőbe emelkedhet. A következő 3-4 hónapban egy repülő próbapaddá alakított Il-76-os szárnya alatt szeli majd a levegőt. A mérnökök, akik eddig a földön, golyóálló üveg mögül figyelték az erőforrás működését, most is közelről, a gép fedélzetén figyelhetik a telemetria adatait.

Kaveri

„A Kaveri fejlesztése befejeződött” – mondta Dr Mohana Rao. „A hajtómű földi tesztelését befejeztük, a héten már a légi próbák következnek. Az erőforrás mostmár teljesíti az 1998-ban meghatározott teljesítmény-adatokat, bár 15%-kal nehezebb, mint terveztük, így további teljesítménynövelésre lesz szükség, azonos méret és tömegadatok mellett. Ezt csakis fejlettebb technológia alkalmazásával érhetjük el, ezért vontuk be a francia SNECMA-t.”

A 65 kN, amit sikerült kipréselni a Kaveriből, elég gyengécske. A Tejas meghajtására ideiglenes megoldásként választott GE F404-es erőforrás 80 kN-a sem elegendő a légierő vezetésének és erősebb alternatívát keresnek a hazai gyártmány kiforrottá válásáig.

Kaveri

Na de nem kell még temetni annyira a hazai erőművet, ugyanis bár a légierő kezd elfordulni tőle, a haditengerészet benyújtotta igényét a Kaveri tengerészeti változatára, ugyanis szerintük alkalmas lenne nagyobb felszíni egységek meghajtására. A jelenleg dízel erőforrásokkal futó hajók számára az előzetes számítások szerint 12 Megawattot, azaz 16 000 lóerőt tud majd kölcsönözni az átalakított, tengerész Kaveri, melyből 2015-ig 40 darabot igényelnének.

6 hozzászólás “Sikerült végre zöld ágra vergődni?”

  1. Ha franciák tényleg segítenek nekik akkor pár év múlva lehet lesz egy használható hajtóművük, de valószínűleg mélyen a zsebükbe kell majd nyúlni az Indiaiaknak. Szerintem egyébként jobban megérné ha licenszben gyártanának gépet minthogy elcsesznek egy rakat pénzt egy igencsak gyengécske masinára. A technológia ugyan úgy ott lenne és még kínlódni se kellene vele. Szerintem a franciák biztos eladták volna anno a Mirage valamelyik változatának licenszjogát, és már a mirage 2000 is jobb lenne ennél a kályhacsőnél.

  2. Értem én hogy valahol el kell kezdeni, de ha most vesznek egy technológiát az már adott és onnan tud már fejleszteni. minek kitalálni azt amit már valaki kitalált? a japánok is ugy csinálták a második vh után. Megvették azokat a technológiákat amiket az usában már kidobtak, és tádááám most nézd meg. Az autógyártás császárai a világon a legtöbb autót ők adják el.

  3. Tobb pont felmerult itt a hozza szoloktol es kk-t irnek hozza.

    1) Itt stretegiarol van szo es nem vmi vasarlasi taktikarol. Tehat aki azt hiszi hogy minden meg veheto, az mindig nemzetkozi piacon lesz vasarolni hajtomuvet vagy alkatreszt. Es ez nem csak sokkal dragabb penzben hanem ennek politikai ara is van. Ez a politikai ara ami India nem akar fizetni.

    2) A Francia, vagy akar mas hajtomu technologia egyszeruen nem veheto meg. Orosz telan de arrol inkabb ne beszeljuk. Tehat nem probalnak kitalalni azt amit vki mas kitalalta, hanem feljeszteni azt ami egyebkent nem kaphato.

    3) Ez nem is presztízskérdés kerdes hanem igeny kerdes. India-nak kell sajat hajtomu technologia. A legi ero meretebol, letezik egy hazai piac es hosszutavon nem lehet mas szallito orszagok politikai osztonokre bizni a legi vedelmet.

    4) Amit a jelenlegi hajtomuvet illeti, a Amerika sem az elsot telibe talalta. Aki ismeri USA-nak a fejlesztesi tortenetet az tudhatja hogy az mennyi penz es ido be kerult. Tehat Kaveri egyszer emelkedni fog, ugyanugy ahhogy Kaveri hajtomukent hajtja a India hajo rombolokat.