A gépek előálltak, nade hol a hajó?

India rengeteg pénzt fordít katonai beszerzésekre, ám rendszerint a különféle megrendelt kütyü vagy jármű átalakítása/kifejlesztése mindig valami problémába ütközik, különösen igaz ez a haditengerészeti és a légi járművek rendszeresítése terén.

MiG-29K

A „sokat akar a szarka” elv alapján különféle (izraeli, francia, dél-afrikai, stb.) elektronikai berendezésekkel telepakolt orosz repülőgépek olcsóbb megoldást jelentenek nyugati társaiknál. ELVILEG. Ugyanis általában Ivánék egy idő után közlik velük, hogy ennek meg annak a berendezésnek/fegyvernek az integrációja még több pénzt igényel, így a végösszeg jócskán meghaladja az ésszerű határokat, sőt gyakran egy saját fejlesztésű típus költségeit is.

Ilyen buktatóba szaladtak bele korábban a MiG-29K Fulcrum-D esetében is, és amikor ez a probléma megoldódni látszott jött az Admiral Gorskov körüli árvita.

MiG-29KUB

2004-ben az orosz repülőgép-hordozóval egyetemben vásároltak MiG-29K és KUB típusú vadászbombázókat. A 12 együléses és 4 kétüléses (+ 30 opció) gép miatt az oroszok újraindították a típus fejlesztését, India új elektronikai eszközök és fegyverzet integrációját kívánta, ami ahogy korábban említettük, komoly fejfájást okozott az orosz szakembereknek. Több éves késést követően végre apránként szolgálatba állnak, csak egy probléma van. A repülőgép-hordozó, melyen szolgálniuk kellene majd egyelőre még felújítás alatt áll és nem várható a közeljövőben szolgálatba állása. A gépek az indiai Goa melletti haditengerészeti támaszponton állomásoznak majd ideiglenesen, itt folynak ugyanis a kiképzőrepülések.

INS Vikramaditya (ex-Admiral Gorskov)

Ejtsünk pár szót az ex-Gorskovról is. A szovjet/ orosz tengeri masina megvásárlására és felújítására eredetileg 1.6 milliárd dollárt szántak az indiaiai, azonban az összeg kissé megszaladt és 3 milliárd zöldhasú környékén stagnál mostanság. Ezt – érthető módon – kissé nehezen tudják lenyomni a vásárló torkán, így a felújítás akadozott, az átadási határidő pedig egyre inkább tolódott. Most úgy tűnik, hogy végre sikerül megegyezniük, a legújabb hírek szerint október közepére tető alá hozzák az új szerződést, új összeggel és új határidőkkel. Indiát egyik oldalról a pénzösszeg, a másik oldalról pedig az INS Viraat kivonásának napjának közeledte szorítja, de mindenképpen dönteniük kell, ha a tengeri próbák elvégeztével 2012 decemberéig hadrendbe akarják állítani.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Görök Mirage-ok Indiának?

Görök Mirage-ok Indiának?

India lehet a KC-390 legújabb megrendelője

India lehet a KC-390 legújabb megrendelője

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya