|

Lezuhant egy Szu-27-es Lengyelországban

A hétvégén a lengyelországi Radom repülőterén nemzetközi repülőnapot rendeztek. Az esemény mai napján a Fehérorosz Légierő által delegált Szu-27-es bemutató közben egyelőre ismeretlen okokból lezuhant.

A Reuters értesülései szerint a vasárnapi dinamikus program során szenvedett balesetet a belorusz Szu-27 Flanker, kétfős személyzete halálát okozva. Az eset a nézőtéren kívül történt, a földön tartózkodók sérüléséről nem érkezett jelentés. Amint bővebb információkkal tudunk szolgálni, természetesen mihamarabb ismertetjük olvasóinkkal.

Belorusz Flanker a zónában (Fotó: Phoenix HTKA.hu)

Belorusz Flanker a zónában (Fotó: Phoenix HTKA.hu) ,

Az esemény pénteki és szombati napján szerkesztőségünk tagjai is részt vettek, erről később képes beszámolóval foglalkozunk.

Az eseményről egy helyi lakos által készített, nem túl jó minőségű felvétel:

httpv://www.youtube.com/watch?v=Xm7Zfc5spt8

httpv://www.youtube.com/watch?v=laN2nbT8FM8&feature=player_embedded

httpv://www.youtube.com/watch?v=X6qd7XcZxG8&feature=player_embedded

21 hozzászólás “Lezuhant egy Szu-27-es Lengyelországban”

  1. Ilyenkor gondolom a parádé többi része nem megy le. Milyen jó, hogy nem mentem ki, hogy Szuhojt lássak. Nyugodjanak békében.

    Azért ezek a balesetek valamit viszont elárulnak. Mintha ennyi év után is a posztszovjet légierőkben egyszerűen nem lenne annyi repóra, még kiemelt pilóták esetén sem, ami garantálná azt, hogy egy 4. generációs, nagy tolóerejű gépet biztonságosan vezessenek. (A gyári berepülőpilóták azok más kategóriát képeznek!) A technika megvan, de még ennyi év után sincs meg mögöttük a tartalom.

  2. Ugyanerről beszélgettünk a pénteki gyakorlást nézve.
    Egyszercsak megjelenik a fehérorosz légierő és lenyom egy elég komoly programot a Szu-27-essel. Vajon van mögötte elég gyakorlás?

    Érdekes mennyi baleset történt a típussal (Szu-27 család egyben) repülőnapok során. Pozsony, Párizs, Moszkva, Radom, csak ami hirtelen eszembe jutott…

  3. @Bobby Baccala

    Ja, pont ezt akartam írni. Szinte kopírozták a 2002-es ukrajnai esetet. Itt legalább nem zuhantak rá senkire. Egyszerűen nem értem, hogy hogyan hozhatták össze ezt. Ketten sem látják a magasságmérőt? Ugyanúgy fordulóban próbálták kis sebességen a gépet kihozni egy leborításból. Naná, hogy túlhúzták.

    Az meg végképp fura, hogy kb. 4-5 másodpercük lett volna katapulátlni, de a jelek szerint meg sem próbálták.

  4. Ahogy elnéztem a jobbik felvételt a következő következtetést vontam le: a párnahatást nem tudták kihasználni, aminek oka lehetett hajtóműpompázs (a fák közelében már nem látható füstcsík, ami ugyan utalhat az utánégető bekapcsolására), vagy a pilóták is elájulhattak a nagy túlterhelés következtében(bár látható az utolsó pillanatokban, hogy megkísérlik kiemelni a gépet, ami miatt azt feltételezem, hogy ugyan eszméletüknél voltak a pilóták, de a túlterhelés következtében nem, vagy csak rosszul láttak). (Egyéb ok sem kizárt)

  5. Bár könnyebb általában a pilóták hibájára hivatkozni, de valószínűleg akik a bemutatót repülték, előtte azért gyakoroltak hozzá. A katapultálás elmaradása tényleg fura, én személy szerint inkább műszaki (műszer és/vagy hajtómű)balhéra gondolok, valószínűleg ők sem hitték, hogy lehuzan a gép, amikor még „kiszállhattak” volna.

    Amúgy is jellemző, hogy ezekkel a gépekkel sok-sok éve úgy repülnek bemutatókat, hogy gyakorlatilag a gépeket olyan szélsőséges helyzetekbe viszik, amit pl. egy F-16-os elektronikája eleve meg sem engedne.

    A repórájuk biztos, hogy kevesebb, mint a nyugati pilótáké, de ettől függetlenül elvileg valamilyen rutinnal és ismerettel illik rendelkezni arról a gépről, amivel az ember repked. Na mindegy, előbb-utóbb biztos kiderül valami ok.

  6. Mindkét pilóta ezredesi rangban volt,sőt az egyikük állítólag a Fehérorosz Légierő parancsnokhelyettese volt. Az orosz légierőben emelkedett a repóraszám a sötét 90-es évekhez képest. Nem tökéletes a helyzet,de javult.Hogy a Fehéroroszoknál mi a van,azt nem tudom…
    Mindenesetre igen hasonlít az ukrán esetre. A hajtómű működött,legalábbis a képeken ez látszik. Hogy mért nem katapultáltak az jó kérdés. Valószínűleg azt hitték,hogy kijön. Az ukrán pilóták is a földön csúszó gépből katapultáltak,méghozzá sikeresen. Egy hosszabb videon ami a Lvovi esetről készült,azon 1:54-től 2:16-ig látható közelről,ahogy az egyik pilóta kel fel a földről,és csatolgatja az ejtőernyőjéét. Belinkelem ide ezt a videot,de szólok,hogy csak erős idegzetűek nézzék meg.Aki pedig nincs 18 és nincs regelve a youtube-ra,vagy van regelve,de nincs 18,annak éppen a durva tartalom miatt a video elérhetetlen. Nyugodjanak Békében a fehérorosz pilóták!

    http://www.youtube.com/watch?v=eqpWxyT2WUI

  7. Molni. Christian Stricklin a Thunderbirds egyik pilótája sem látta anno a magsságmérőt abban a bukfencben(ha jól emlékszem azt csinált épp)de ő él,mert ő megpróbált katapultálni és ment is neki,szóval össze lehet ezt hozni mindenütt. Csak az a pilóta nem csinál reptechnikai hibát,amelyik nem száll fel.Az ítélettel azért várjuk meg a vizsgálat végét. Tudod 3 féle pilóta van,mind a hobbiszinten,mind a hivatásosan repülők közt:
    1.Aki már tört gépet
    2.Aki éppen most töri a gépet
    3Aki MÉG NEM tört gépet (de ezután még bármikor törhret)

    Az oktatóim szokták mondani,nekem és a többieknek is,hogy próbáljunk az aki még nem tört kategóriába tartozni,mindent tegyünk meg ezért,hogy ezt a periódust kitoljuk amilyen sokáig csak lehet,mondjuk 80 éves korunkig amikor meg már azért nem törünk gépet,mert már nem kapunk rep.orvosit.

  8. Elcseszték szerintem!
    Már megint az „az utolsó csapott orsó nem kellett volna” kategória! Már láttunk nem egyszer ilyet,kisértetiesen hasonlókat sajnos!
    Az utolsó orsóból én úgy láttam hogy egy pillanatra még függőlegesen akart kijönni,aztán módosított oldalra,de még ehhez sem volt meg a kellő magasság!
    -túlzott bevállalósság??( a rutintalanságot a rangjukat hallván kilőném) vagy műszaki hiba?
    -miért nem katapultáltak? lett volna rá bőven idő,de bíztak magukban meg a gépben??–(mondjuk két ilyen rangu tiszt saját hibájából elveszít egy gépet, az nagy presztizs-vesztés is)
    sajnálom őket!

  9. @Kaszi

    A rang és a rutin nem függ össze. Ha pl. az hallod, hogy 1800 repórás vadászpilóta, akkor elvileg csettintesz, hogy ez igen. Csak, ha ezt 20-25 év alatt szedte össze, akkor inkább a szádat kellene húzni… 20-25 év után meg ezredesnek illik lenni.

  10. molnibalage nem tudom hogy ez „arrafelé” (Kelet) hogy van de ha egy csöppnyi igazad is van -„A rang és a rutin nem függ össze” akkor ez nagyon szomorú.Mondjuk az igaz hogy „errefelé” hajózóként pikk-pakk lehet valaki százados,vagy őrnagy úgy hogy nem sok repóra van a háta mögött,(nem az ő hibájából,ő repülne csak nincs rá pénz)főleg a nyugati országok pilótáihoz képest!Nem könnyű helyzetben vannak, ezért is maximális tisztelettel voltam az anno MIG-21, MIG-23-as gépekkel repülő hajózóinkkal szemben,na és persze a mostaniakkal is!
    De ha nincs meg a kellő rutin,akkor meg nem kell olyat bevállalni ami nem biztos hogy megy,ott fennt nem lehet hibázni!

  11. Akkor ide is beírom, amit az Air Power blogon.

    Ha tényleg igaz a pilótacsere, akkor erre nem találok szavakat. Minden sértés nélkül idézném inkább „Az Igazak” című könyv pár mondatát, mert tényleg nem tudok mást tenni.

    (Bud Jennings a saját hülyeségébe halt bele, nyitva hagyta résnyire a kabint és CO mérgezést kapott).

    „Szép és jó gyerek volt ez a Bud, de a sírfelirata mégis ez lett a ‘piramison’: Hogy lehetett ekkora marha?”

    —–

    Nem kell sem atomfizikusi végzettség sem sok ész, hogy az repülje le a programot aki legutolájra és valszeg a legtöbbet gyakorolta, és akire az avatottabb szemlélő is azt mondta, hogy azért ez már a határon van egy olyan légierőtől, mint a Fehérorosz. Erre beül egy öreg csóka aki nem repülte le előzö nap.

    Most komolyan, akkor ki NEM lepődik meg a végeredményen az adott körülmények között? Egyszerűen képtelen vagyok felfogni, hogy akire ilyen komoly érték és egy másik ember élete van bízva mögötte + a lent levők ilyet csináljon.

    Mi viszi rá a pilótát erre, akik elvben nagyon akkurátus és szabálykövetők, hogy pilóták is maradhassanak. Honnan jön ez az önbizalom? Vagy ennyira fatalisták és szuicid hajlamúak? Vagy ennyire égett a bizonyítási vágy, hogy most megmutatjuk? Nem tanultak semmit legalább más tapasztalataiból?

    Ha egy laikus megkérdezi, hogy akkor ez mi is volt ez már megint, hogyan fejtsem ki neki tapintatosan, hogy egy posztszovjet légierő hierarchikus szintje és rutinja idáig terjed? Hogyan cáfoljam meg, hogy ez más posztszovjet országban nem így zajlik?

    Ezek után ki meri őket meghívni bárhova vagy akár ukránokat vagy más országot? Állandóan „rettegni” (azért ez túlzás) kell attól, hogy mikor vágja oda magát egy orosz, ukrán, fehérorosz vagy más posztszovjet pilóta magát és hogy a roncsok ne trafáljanak el senkit?

    Lehet, hogy kicsit irritáló a poszt, de számomra megdöbbentő, hogy arrafelé mintha egyes dolgok terén megállt volna az idő. Mondjuk nem mintha itthon örömtüzeket kellene gyújtani…