|

Amerika vs. Európa: Harc az indiai megrendelésért

India Tejas könnyű támadógépe már évek óta szeli a levegőt az amerikai General Electric F404-GE-IN20-as erőforrás segítségével. India szerette volna ellátni saját harci gépét hazai gyártású sugárhajtóművekkel, azonban a 1989 óta tartó fejlesztés a mai napig nem fejeződött be.

Még az F404 emeli levegőbe a Tejast

A Saab esetleges csatlakozásával felszálló ágba kerülhet a Tejas fejlesztése ,

Bár a munkálatokba azóta bevonták a nagy tapasztalatú, polgári és katonai célra egyaránt fejlesztő, francia SNECMA-t, nagy előrelépést ezidáig nem produkáltak, a GTRE GTX-35VS Kaveri sugárhajtómű még mindig súlyosabb a kelleténél és a tolóereje sem éri el a tervezett értéket. Sőt ami még aggasztóbb, néha-néha egy-egy lapát roppant határozottan el is hagyja a hajómű igen sebesen forgó részét. A légierő szeretné minél előbb szolgálatba állítani a Tejast, ám ez csak úgy lehetséges, hogy az első néhány szériát nem a Kaveri emeli a levegőbe.

LCA Tejas

Az indiaiakban fel sem merült orosz erőforrás beszerzése, inkább európai és amerikai lehetőségeket kerestek. A francia Rafale-ben szintén SNECMA erőforrás duruzsol, de az M88-as üzemeltetése közben is akadnak problémák, habár rengeteget sikerült javítani a megbízhatóságon és nyújtani az üzemidőn. A problémák miatt a sokkal megbízhatóbb, a Tejas prototípusaiban is üzemelő, amerikai F404-es továbbfejlesztése, az F414-es felé irányult India figyelme. Az amerikaiak a közelmúltban készültek el az F414 megnövelt teljesítményű változatával, ami teljesen megfelelne az ázsiai ország számára.

F/A-18 Hornet take off

Azonban más alternatíva is felmerült. Az európai EuroJet Turbo által készített, az Eurofightereket is toló EJ200-as erőforrás is ideális a Tejasba való beépítésre: mérete és ereje hasonló az F414-eshez, bár a továbbfejlesztett amerikai hajtómű már kenterbe veri az európai erőforrást.

Eurofighter Typhoon T1

India a napokban küldött ki árajánlatkérést a két gyártó számára. Októberben hirdetik ki a győztest, aki nagy valószínűséggel az amerikai cég és terméke lesz. Két okból is. Az egyik, hogy nagyon hasonló felépítésben a már megvásárolt F404-hez, így logisztikailag egyszerűbb és olcsóbb lenne a fenntartása. A másik, hogy nagyobb tolóerővel rendelkezik, mint az európai erőforrás.

Az RM12-es erőforrás az F-404-es továbbfejlesztése

Az RM12-es erőforrás az F-404-es továbbfejlesztése ,

Akármelyik cég is nyerje a megrendelést, az az MMRCA-tenderre is hatással lehet szintén a logisztikai szempontok miatt. A Gripen, a Super Hornet és a Eurofighter így előnybe kerülhet a többi versenyzővel szemben.