A világ számos légiereje küszködik az elégtelen légiszállítási-kapacitással, folyamatos az egyre modernebb típusok (Airbus A400M, C-130J, C-130XL, An-70) fejlesztése, a piac igényli a nagyobb teherbírású turbópropelleres repülőgépeket.
De az A400M fejlesztése rengeteget késik, a C-130 viszonylag drága, így egy olcsó, de hasonló teherbírású szállítógép exportsikere garantált. Ezt és azt a szempontot, hogy biztosan nem kaphatják meg a nyugati típusokat Kína saját közepes teherbírású szállítógép fejlesztésébe kezdett. Az eredeti terv 2001-ben személyi és pénzügyi gondok miatt befuccsolt, de mostanában leporolták.
A négyhajtóműves gép a tervek szerint 25 tonna hasznos terhet cipelhet majd magával, avagy 132 darab felfegyverzett ejtőernyőst juttathat a célterület fölé. Az előzetes számítások szerint a gép végsebessége 650 km/h környékén alakul, hatótávolsága pedig elérheti a 7800 kilométert is.
Az Y-9 valószínűleg az Y-8F-200 megnövelt, erősebb hajtóművekkel ellátott változata lesz. A gépet katonai üzemeltetés mellett civil cégek számára is ajánlják. Az első gép elkészülését eredetileg 2009-re remélték, de nem valószínű, hogy éveken belül elkészül a Y-9-es.
Kína csökkenteni kívánja függetlenségét az orosz gyártmányú repülőeszközök terén, emiatt látunk annyi koppintást, „saját fejlesztést”. Ez a megoldás amellett az előnye mellett, hogy olcsóbb, visszaüthet, mert Oroszország hamarosan megunhatja a licenszengedély hiányából adódó bevételkiesést.
Mit tud tenni Oroszország a licencjog nélküli gyártás ellen?
Elvileg jogi úton visszaperelheti az elvesztett pénzt, bár a technológiai transzfernek pont az a lényege h az adott országot képessé tegyék a gép gyártására…