A hét elején lezajlott két sikeres Sineva teszttel kapcsolatos két hírünk közül az utóbbiban említettük, hogy a hétfői és keddi teszt után elképzelhető szerdára egy Bulava beütemezése. Ez így is történt, azonban a fejleményekről csak csütörtökön számoltak be hivatalosan, ami már nem sok jót sejtetett. Nos valóban, nem szolgálhatunk jó hírekkel a Bulava sorsa miatt körmüket aggódva rágcsálóknak.
Ahogy a bevezetőből, na és persze a címből is sejteni lehetett a Bulava amúgy sem túl meggyőző megbízhatósági mutatói az idei második teszttel sem javultak. Ez aktuálisan azt jelenti, hogy az eddigi 13 (11 teljes értékű, éles) tesztből 7 volt sikertelen.
Az elérhető információk során a rakéta önmegsemmisítő rendszere azután került aktiválásra, miután probléma lépett fel az első rakétafokozattal. A Dimitrij Donszkoj az indítást magát a megszokott módon a Fehér-tengerről hajtotta végre.
Még jó, hogy igazából Moszkvának egyelőre nincsen égető szüksége a Bulava-ra, hiszen nukleáris elrettentő ereje anélkül is teljes. A nukleáris triász haditengerészeti lába a felújított Delta IV-esek és „új” csúzlijuk, a Sineva igencsak megbízható szereplése végett alapvetően nincsen rászorulva a Bulava minél előbbi rendszeresítésére.
Ugyanakkor azon felül, hogy a presztízsnek sem tesz jót a Bulava körüli szerencsétlenkedés, az orosz rakétaipar vonatkozásában is felvet aggodalmas kérdéseket. Hiszen akárhogy is nézzük, SLBM vonalon a Typhoon-osztály számára tervezett R-39 Rif (NATO: SS-N-20 Sturgeon) óta kissé döcögősen mennek a dolgok. A Typhoon-ok, illetve eredetileg a Borej-osztályhoz szánt, a Sturgeonre alapozó R-39M Bark (NATO: SS-NX-28 Grom) program 1998-ban a tesztek sorozatos sikertelensége miatt törölve lett. Aztán ugye most itt van a Bark kiváltójának szánt, az amúgy teljesen rendben lévő SS-27 Topol-M-re alapozó RSM-56 (NATO: SS-NX-30) Bulava, aminek problémás fejlesztési szakaszát talán nem kell ecsetelnünk. Még jó, hogy a Delta IV-esek eredeti fegyverzetéül szolgáló R-29RM (NATO: SS-N-23 Skif) modernizálásával megszülető R-29RMU / RSM-54 Sineva esetén ilyen problémák nem merültek fel.
Jelenleg nem igazán lehet eldönteni, hogy a Bulava tesztek sikertelenségei tervezési hibákra, avagy „mindössze” a gyártás minőségellenőrzésében lapuló hiányosságokra vezethető vissza, mint erre már utaltak orosz barátaink, avagy a kettőre együttesen.
Annyi bizonyos, hogy a Bulava program ahhoz túl előrehaladott állapotban van, hogy a Bark-hoz hasonlóan törlésre kerüljön, így Moszkva csak abban bízhat, hogy az idei teszteredmények miatt nem kell ismételten csak a Bulava hadrendbe állításának idejét újból kitolni és ezzel egyben az idén vélhetően hadrendbe álló Borej-osztályt továbbra is fegyverzet nélkül hagyni. Korábbi 2009-es Bulavás írásinkban már említettük, hogy a Bulava tesztelése 2010-ig tolódott ki és az idei évre 4-5 teszt lett ütemezve. Nos, ebből kettő kihúzva, ideje domborítani valamit már! Az idei harmadik Bulava teszt időpontját egyelőre homály fedi egyébként.