|

Magukba szálltak az oroszok?

Több alkalommal is beszámoltunk már az ex-Gorskov repülőgép hordozó Indiának történő átalakítása körüli hercehurcáról. Bár az indiai vezetés minden bizonnyal (e miatt is) nagyon szívesen fonná kezeit Moszkva képzeletbeli nyakincája köré, eddig azért lenyelték a dolgot és a költségek növekedését fizették mint a katonatiszt.

Nem, ezzel nem azt akartuk felvezetni, hogy ismételt csúszás és költségnövekedés van, amit India már nem hajlandó lenyelni, mindössze ecseteltük a helyzetet… A valóság éppen ellenkező! Úgy tűnik a régi vásárlójuknál a közelmúltban két bebukott tender (tanker és nehézsúlyú teherszállító), illetve az MMRCA hamarosan bekövetkező élesedése gondolkodásra késztethette Moszkvát. Úgy tűnik belátták, hogy az eddigi, nem teljesen korrekt hozzáállás nem folytatható tovább, hiszen Indiának kezd elege lenni az orosz megrendelésekkel gyakran együtt érkező, kisebb-nagyobb meglepetésekből. Legyen szó alkatrészek beszerzéséről, a rendelések időbeni leszállításáról, avagy a licencgyártási ügyekről. Új-Delhi normális hozzáállást akar és nem biztos, hogy a PAK-FA programba bevonással ki lehet szúrni a szemét.

Legalábbis mintha kissé ilyesmi érződne ki Medvegyev elnök közelmúltbeli nyilatkozatából, melyben a ex-Gorskov mielőbbi befejezését sürgeti, hogy átadhassák 2012-ben. Medvegyev kifejtette, hogy lényegében már csak a leendő INS Vikramaditya kérdése megoldandó a korábbi problémás indiai-orosz ügyek közül.

„Ez az első nagyon nehéz tapasztalat. A hajót muszáj befejezni” – nyilatkozta. „Ellenkező esetben igen komoly következmények lehetnek.”

Az ex-Admiral Gorskovval kapcsolatos fejleményekről például az Admiral Gorskov átka című, korábbi hírünkben lehet olvasni.