Izraelben lassan, de biztosan érik egy modern, nagysebességű, sugárhajtású gyakorlógép rendszeresítése a kiöregedőfélben lévő a CM-170 Zukit (Fouga Magister) és az A-4 Skyhawk típusok helyett.
Israel Aerospace Industries megkezdte a felméréseket egy új kiképzőgép kifejlesztésére. Korábban úgy tűnt, hogy egy 2007-es szerződés értelmében az Izraeli Légierő az amerikai fejlesztésű Javelin magángép katonai kiképzőgéppé alakított, Mk.30 jelzésű variánsát rendszeresíti, ám a gépet fejlesztő ATG (Aviation Technology Group) szünetelteti a fejlesztést anyagi okok miatt, így az egyezség felbontásra került. Jelen állás szerint az izraeli döntéshozók a hazai fejlesztésű típust is preferálják, bár megeshet a külföldi típus rendszeresítése is.
Utóbbi esetben három típus jöhetne leginkább szóba. Az angol BAe Systems által kifejlesztett Hawk némileg módosított változatát, a T-45 Goshawk-ot a Boeing készíti az Egyesült Államokban a US Navy számára. A gyártósor üzemel, és a még mindig igen csak jónak nevezhető kapcsolat a két ország között lehetővé tenné a gép megvásárlását. A problémát a Goshawk harci képességei jelenthetik, hiszen a haditengerészet nem vitte túlzásba ez irányú igényeit, így ennek megteremtése plusz pénzt igényelne.
Olaszországban a Finmeccanica igen jól halad a Jak-130-ason alapuló M-346 Master gyakorlógép fejlesztésével. A lassan szériaérett típus kéthajtóműves kialakítása révén nagyobb túlélőképességgel és üzembiztonsággal rendelkezhet mint az egyhajtóműves társai. Az olaszok tervezik az M-346-os fegyverzettel való ellátását, azonban ennek megvalósulásának időpontja még akár éveket is csúszhat.
Dél-Koreában a Lockheed Martin segítségével született meg a szuperszonikus sebességre képes T-50-es. A koreaiak szintén nem csak kiképző repülőgépként tekintenek a T-50-esre, hiszen a fejlesztés igen előrehaladott állapotában található az A-50-es jelzéssel ellátott harci változat. Konkurenseinél nagyobb sebessége mellet talán a gép legfőbb előnyét az jelentheti, hogy sok összetevője megegyezik a Dél-Koreában és Izraelben egyaránt szolgálatban álló F-16 Fighting Falconnal. Külön adu ász lehet ebben a helyzetben az, hogy több izraeli cég is épített ki kapcsolatokat Dél-Koreában, mivel az ázsiai állam jelentős mennyiségű UAV-t rendelt Izraelből.
A három legesélyesebb gép mellett szóba jöhet még több is, említésre méltó ezek közül a cseh L-159 Alca. A rendkívül sikeres L-39 Albatorson alapuló típus ősével ellentétben nem örvend túl nagy népszerűségnek a nemzetközi piacon. A Cseh Légierő által eleinte igényelt 72 darabot az Aero Vodochody le is gyártotta, ám a csehek csupán 24+4 darabot tartanak rendszerben jelenleg, a többi lekonzerválva áll. Ezektől próbál megszabadulni a gyártó, gyakran irreálisan alacsony áron, de megrendelés ezidáig nem érkezett. Ezekből a (cseppet sem rossz minőségű!) gépekből lett felajánlva hazánk számára is, ám jelenleg csak repült órákat bérelünk a csehektől (emiatt látni Kecskemét közelében olykor-olykor repülni az Alcát). Talán az izraeliek számára csábító lesz az ár, esetleg a csehek még abba is belemennek, hogy az közel-keleti megrendelő saját kénye-kedvére átalakítsa a gépek elektronikáját, amire az izraeliek mindig is nagy késztetést éreztek.
Az A-4-esek üzemideje 2016-ban jár le, eddig kellene szolgálatba állítani egy saját fejlesztésű, avagy egy vásárolt típust. Az viszont biztos, hogy a Zukitok leváltására a közeljövőben 25 darab Beechcraft T-6A Texan II-est rendel a zsidó állam.
httpv://www.youtube.com/watch?v=MGjGwQjwU50