Hogy Moszkva poziciója, mint India első számű fegyverszállítója megingott kissé az utóbbi években az közismert. Most talán ne térjünk ki arra, hogy ezt milyen húzásokkal érték el az oroszok, hanem koncentráljunk talán a legaktuálisabb fejleményre, miszerint Moszkva búcsút inthet 1 milliárd Dollárnak, ami Indiából érkezett volna.
India 2006-ban hírdetett meg egy globális tendert 6 darab tankerre, mellyel a 2002-ben Üzbegisztántól beszerzett és izraeli tankerrendszerrel felszerelt, 6 gépet számláló Il-78MKI tanker flottáját kívánta felduzzasztani. A mintegy 1 milliárd Dolláros üzlet 6 gép beszerzését foglalja magában. Oroszország az Il-78-assal állt szorítóba, míg ellenfelének az európai EADS regisztrálta be magát az Airbus A330 MRTT-vel.
India már az ötödik éve üzemelteti a 2004-ben átvett ex-üzbég tankereket és nincs teljesen megelégedve velük. A Hindustan Times-nak adott exluzív interjújában az indiai légierő vezárkari főnöke úgy nyilatkozott, hogy a tenderen az orosz típus nem felelt meg bizonyos elvárásoknak, így esett a döntés a multifunkciós Airbus-ra.
A hónap végén, 62. életévének betöltésekor leköszönő vezérkari főnök hozzátette, hogy a Szovjetunió szétesése óta Oroszország teljesen átvariálta a védelmi üzlettel kapcsolatos politikáját, ami számos problémát okozott már Indiának. Az indiaik persze elismerik, hogy megfelelő képességű hadieszközökhöz lehet hozzájutni olcsón Oroszországtól, de a hadrendben tartása ezen eszközöknek sokszor komoly anyagi ráfordítást igényel és még problémás is időnként. Megjegyezzük, hogy ezen felül nyilván nem szeretik, ha hülyét csinál belőlük korábbi elsőszámú partnerük. T-90 licenszgyártása körüli gixerek, Szu-30MKI árának újratárgyalási szándéka, az ex-Admiral Gorshov átadásának csúszása és a költségek jelentős emelkedése: csak hogy pár problémás üzletet említsünk. Persze az indiai-orosz viszony ennél lényegesen összetettebb, de ennek fejtegetése nem ennek az írásnak a tárgya.
A civil Airbus A330-200-on alapuló MRTT-vel az EADS már több tendergyőzelmet besöpört magának: Anglia (14 gép), Ausztrália (5 gép), Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emirátusok (3 – 3 gép) szerepelnek eddig a listán. A legzsírosabb falat, az amerikai légierő tankerjeinek leváltását célzó tenderen való győzelem ugye meg egyelőre kérdéses, hiszen a Northrop/EADS győzelmével kapcsolatosan felszínre került susmusok miatt a tendert újraindították.
Na az A400 körüli hercehurcák miatt azért az Airbusban sem kell annyira feltétlenül megbízni..
Jó, persze az EADS/Airbus is tud keményen bénázni hátáridő ügyileg, ahogy az tapasztalható az A400 esetén, ugyanakkor azért az A330 MRRTT mégsem egy „félkész” madár, mint az A400.
De azért a „meglepik” nagymesterei mégiscsak az oroszok. :) Új-Delhit meg már a hideg rázza az orosz határidőktől, költség túllépésektől szerintem, gondoltak tesznek egy próbát…