Január 30-án hasratettek egy C-17 Globemastert az afganisztáni Bargarm repterén. Azóta elkészült a hivatalos jelentés. A pilótafülkéről készült fotók alapján felreppenő pletykák igazolást nyertek, a pilóták elfelejtették kiengedni a futóműveket a leszállás során. Mindez 19 millió Dollárjába került az adófizetőknek.
A dél-karolinai Charleston légibázist otthonául tudó, a 16. Szállító Századhoz tartozó Globemaster Kuvaitvárosból tartott a bagrami reptér felé, fedélzetén rakománnyal és 1 utassal. A gépen így összesen hatan tartózkodtak.
A gép parancsnoka Anthony J. Mione kapitány volt, másodpilótája pedig Chad M. Dugie hadnagy. A páros 34 utat repült együtt a Perszsa-öbölbe telepítésük óta. Mione 826 repült óra tapaszutalattal rendelkezett a típuson, míg Dugie csak 149-el, amiből 96-ot az utóbbi 3 hónapban gyűjtött össze. A pilótafülkében még egy másik másodplióta, James A. Linnehan hadnagy, valamint a gép utasa foglalt helyet. A két loadmaster, a gép rakterében tartózkodott.
A vizsgálat eredményéként kiadott jelentésben tallhatóak szerint bár a gép személyzetét számos apró probléma kötötte le, az esetet elkerülhették volna, ha nem feledkeznek meg a leszállási lista ellenőrzéséről. Szintén nem tett jót, hogy a földközelségjelző véletlenül ki volt kapcsolva. Ugyan a pilóták azt állítják vélhetően meghibásodhatott, a vizsgálat erre utaló jeleket nem talált.
Az említett kisebb problémák azzal vették kezdetüket, mikor a bagrami légiirányítás közölte a gép személyzetével, hogy a megközelítést segítő radar bemondta az unalmast így a vizuális megközelítéskor használt szabályok szerint kell a megközelítést és a leszállást végrehajtani. Azaz kiemelt figyelmet kell fordítani a gép sebességére, magasságára illetve a közelben esetlegesen tartózkodó további gépekre. Hogy a Bagram körüli hegyek és a többi gép észlelését megkönnyítse a két pilóta felvette az éjjellátókat.
A személyzet ezután végighaladt az ereszkedési és megközelítési lista elemein, majd mintegy 10 mérfölddel Bagramtól, 250 mérföld/órás sebesség mellett aktiválta a féklapokat és a fékszárnyakat. Három mérföldnyire pedig leszállási engedélyt kértek a toronytól, de nem kaptak választ. Menetközben fokozatosan lassították a vasmadarat, majd 28 másodperccel a leszállás előtt ismét leszállási engedélyért folyamodtak és ezúttal meg is érkezett a válasz, melyben megkapták az engedélyt. Megjegyzendő, hogy a torony hibázott, hiszen elfelejtette a gép szeméylzetének szóló, elvileg kötelező figyelmeztetést a futóművek helyzetével kapcsolatosan.
Persze ha a papírformát nézzük, akkor az előríásokat a pilóták is megszegték, hiszen az előírtnál gyorsabban közelítették meg a kifutót. Emiatt meg kellett volna szakítaniuk a leszállást és újból megközelíteni a repteret. Ez nem történt meg, ahogy a leszállási előtti feladatokat tartalmazó lista átfutása is elmaradt.
Persze az ügy még nem lett volna veszve ha a földözelség jelző be van kapcsolva, hiszen rikácsolt volna, hogy túl alacsonyan repülnek, amiből csak leesett volna, hogy bent vannak a futók. Mivel azonban a rendszer nem volt aktív a gép annak rendje és módja szerint hasraszállt, majd a bagrami éjszakában végrehajtott mintegy 1 400 méter többé-kevésbé nyílegyenes szánkázás után megállt.
Az eset 2 napig nem kis fejfájást okozott a reptéren hiszen több mint 200 ember, egy 120 tonnás daru és légpárnák kellettek ahhoz, hogy a gépet megtudják emelni annyira, hogy kiengedhető legyen a futóműve.
httpv://www.youtube.com/watch?v=AupPdRVJioY
Ezt megelőzően egyébként 2005-ben volt egy hasonló incidens Bagramban. Akkor leszállás utáni pillanatokban bokrosodott meg és rohant le a kifutóról egy Globemaster. Illetve az idei esethez kísértetiesen hasonlító eset volt, mikor is a kikapcsolt figyelmeztető rendszer mellett hasratettek egy B-1B bombázót az Indiai-óceánon található Diego Garcia repterén. Ha nem C-17 reptapasztalatuk lenne a mostaniban érintett pilótáknak akár még gyanús is lehetne…