Április 14-17 (kétévente) tart Brazíliában a Latin America Aero and Defence kiállítás, és vállaltuk, hogy tudósítunk az ott történt fontosabb eseményekről, kiállítási tárgyakról. (A LAAD előző napjainak beszámolóit itt olvashatod.)
Bár már sokan ellőtték az összes puskaporukat, azért néhány gyártó még fel-fel tűnt egy-egy érdekes bejelentéssel, csábító ajánlattal a csütörtöki napon is.
A Rafale Brazíliában nyerő lesz?
Elsők a franciák voltak, a Dassault ellátogató képviselőihez is eljutott a hír, hogy a Rafale kiesett az indiai MMRCA tenderről. A gyár szóvivői biztosították a brazil felet mindenfajta támogatásukról, valamint bizonygatták, hogy az indiai hírrel ellentétben valóban szándékukban áll a teljes technológiai transzfer. A brazil tenderen is esélyes Rafale utolsó exportesélyei egyikét pazarolná el a Dassault, ha a dél-amerikai állam számára sem vállalná a technológiaátadást.
Egy elképzelés PAK-FA-ra
Az oroszok is „nyomultak” a braziloknál, hiszen felajánlották nekik, hogy „ha megszakítják a kapcsolatot a nyugati cégekkel, helyette az orosz gyárakkal történő együttműködésre törekszenek, akkor részt vehetnek az orosz ötödik generációs vadászgép munkálataiban, azaz PAK-FA jelzésű projektben, mind fejlesztő, mind gyártó partnerként is. Persze ezzel „nagyon ajánlják”, hogy indítsák újra az F-X2 tendert, hogy a Szu-35 nyerhessen, és akkor közelebb kerülnek egy 5. generációs gép rendszeresítéséhez is.
Az oroszok ajánlata nem meglepő, hiszen egy újgenerációs típus fejlesztése nem kevés pénzbe kerül, és ha Brazíliát is „be tudnák venni a csapatba„, akkor a fejlesztési költség több teherviselő fél vállán oszlana el.
Egy kolumbiai Kfir bont fékernyőt
Az IAI (Israeli Aerospace Industries) is tiszteletét tette a kiállításon, az izraeli mamutcég az F-X2 tenderen esélyes gépek számára ajánl fedélzeti radart és további elektronikai eszközöket, amennyiben a brazil fél azokat rendeli meg az új gépek számára, valamint vállalja az integrálás pénz- és időigényes folyamatát.
Emellett a dél-amerikai országok mindegyike számára állítottak ki eszközöket, elsősorban pilóta nélküli eszközöket, de reménykednek, hogy izraeli eszközöket vásárolnak harcigépeik modernizálásához, hiszen rengeteg öreg, leamortizált gép repül a térségben.
(Nem ez lenne az első latin-amerikai exportsiker az IAI történetében, Kolumbia 2008 februárjában például az izraeli gyártású 12 Kfir típusú vadászának modernizálásáról, valamint tovább 13 darab vásárlásáról. Ezenkívül Ecuador is üzemeltet hasonló típusú izraeli vadászgépeket.)
(Nagyítható)
A dél-afrikai Denel a jelenleg fejlesztés alatt álló A-Darter makettjét hozta el a LAAD kiállításra. A légiharc-rakéta a brazil F-5 fegyverzete mellett a Gripenébe is integrálni fogják, hiszen a Dél-Afrikai Köztársaság a Saab típusát rendszeresíti, és saját fejlesztésű fegyvereket is hordozhat majd a fejlesztés befejeztével. Az afrikai fegyvergyártó a rakéta eladása mellett technikai együttműködésre is számít brazíliai haditechnikai cégekkel, reméli, hogy a 2011-ben gyártásba kerülő fegyvert nem csak rendszeresíti, de részben/egészben gyártani is fogja a brazil partner.
A BAe Quantum
A BAe Systems univerzális HUD-ot mutatott be a brazíliai kiállításon. A Quantum névre elkeresztelt eszköz méretéből adódóan a kisebb típusokban is elfér (pl. Super Tucano), de az EMBRAER akár a polgári gépeiben is alkalmazhatja majd. Emellett az angol cég illetékesei jelezték, hogy a Boeing is érdeklődik a külyü iránt, az amerikai óriás a C-17-esek fedélzetén kívánja integrálni a Quantumot.
A Kamov Ka-226T (Nagyítható)
Végezetül újra meg kell, hogy említsük az oroszokat, most Venezuelára dobták ki a hálót, aki korábban már 24 Szu-30MKV-t vásárolt, emellett nemrég elérte a Kamov Ka-226-os helyi gyártását is. A gépek Arrius 2G1 jelzésű erőforrásait a francia Turmomeca szállítja majd. Továbbá Venezuela új Mi-28-asok megvételét is fontolóra vette, a konkrét döntés megszületéséről tájékoztatjuk Olvasóinkat.