A tegnapi nappal kezdetét vette Rio de Janeiroban a nemzetközi LAAD (Latin America Aero and Defense) kiállítás és vásár, melyen a konstruktőrök a dél-amerikai régiót megcélozván kínálják haditechnikai portékáikat. Most az első nap fontosabb eseményeiről írnánk egy összefoglalást a teljesség igénye nélkül, a lényeges dolgokat kiemelve.
Az első nap egyik legnagyobb eseménye az EMBRAER bejelentéséhez kötődik, a brazil haditechnikai óriás hivatalosan is megerősítette, hogy elindítja a KC-390 jelzésű projektet. A fejlesztés elindításához szükséges volt a Brazil Légierő támogatására is, a kontraktust is a tegnapi nap folyamán írták alá. A cél egy sokoldalú, ikerhajtóműves közepes szállítógép kifejlesztése, mely képes emellett légiutántöltőként is funkcionálni. A típus előre láthatólag 2015 környékén állhat hadrendbe, az elkészítéséhez a cég sikeres polgári típusainak számos alkatrészét fel kívánják használni. A 19 tonna hasznos teher szállítására tervezett szállítógép motorizációja még nem eldöntött, a Pratt & Whitney PW6000 és a Rolls-Royce BR715 erőforrások között variálhatnak a fejlesztők, bár nem kizárt mindkét hajtómű integrációja sem.
A KC-390 polgári piacra is készül, épp ezért a pilótafülke műszerezettsége is ehhez igazodik majd.
A brazil cég méltán reménykedhet külföldi megrendelésekben, hiszen a KC-390 a C-130J legkisebb változatának teherbírásával lesz nagyjából egy szinten, de a 0.8 Machos utazósebességével jelentősen felülmúlja a turboprop hajtóművekkel ellátott Hercules tempóját.
Egy másik jelentős esemény is kötődik a brazil gyártó nevéhez, ugyanis az EMBRAER nyerte el a Brazil Haditengerészet megrendelését is, mely a flotta légierejéhez tartozó Skyhawkok modernizációjára vonatkozik. Az AF-1 (együléses) és AF-1A (kétüléses) jelzéssel üzemelő 12 darab A-4 Skyhawk a nagyjavítás elvégzésén kívül új avionikát, radart, energiaellátó rendszert kap, valamint felszerelik őket OBOGS-rendszerrel is, amely a levegőből kiszűri az oxigénmolekulákat és azt juttatja el a pilóta/pilóták számára. Ezzel a módszerrel kiváltható a rengeteg karbantartást és folyamatos utántöltést igénylő palackozott oxigénnel működő egység.
Az EMBRAER számára nem ismeretlen a harcigépek felújítása, hiszen a saját gyártású Tucanon kívül az F-5-ösök, valamint a brazil-olasz A-1-esek (AMX) is a brazil gyár mestereinek keze alatt születtek újjá.
Nemcsak a brazil gyár képviseltette magát az eseményen, mind az USA-ból, mind Keletről, mind pedig az öreg kontinensről érkeztek cégek, hogy felcsigázzák a dél-amerikaiak érdeklődését termékeik iránt.
Oroszországot a Rosoboroexport képviselte, kiállították a „nagyágyút”, a Szu-35-öst, mellyel a valószínűleg újraindított brazil tenderre pályáznak. De emellett szerepelt még a Szu-30MK2, Mi-35, Mi-171Sh, valamint Ka-52, hogy csak a legismertebbeket említsük. A repülőgépek és helikopterek mellett szárazföldi és vízi egységeket, valamint fegyvereket, rakétákat és elektronikai kütyüket is bemutattak, de ezek már máshová tartoznak.
Ukrajnát az Antonov képviselte, mely termékeiből több mint 260 darab üzemel jelenleg is a régióban. Most az An-74 és An-140 gépeiket hozták el a kiállításra.
Olaszország legnagyobb exportőre, a Finmeccanica is számos géppel érkezett, az AgustaWestland helikopterein kívül az Alenia Aermacchi M-346 kiképzőgépét próbálják a latin-amerikaiakra sózni. Ezenkívül – mily meglepő – egy újabb korszerűsítési csomaggal álltak elő a brazil AMX-flotta számára.
Az F-X2 mindhárom döntőse képviselteti magát a LAAD-n, hiszen minden lehetőséget kihasználnak, amikor hangsúlyozhatják, hogy az ő gépük a jobb.
A Saab egy 1:4 arányú Gripen NG makettel érkezett, míg a Dassault standjánál egy 1:5 nagyságú Rafale díszeleg. A Boeing egy kissé elbagatellizálja a dolgot, ugyanis az előző két gyártóval ellentétben hangyányi méretű makettekkel érkezett. Az amerikai gyártó a Super Horneten kívül mutogatta a CH-47 Chinook helikopter, a KC-135 és KC-767 tankerek, valamint a ScanEagle felderítő UAS kicsinyített szobrait is. Akinek kedve támad leruccanni a LAAD-ra, feltétlenül látogasson el azért a Boeing standjához, hiszen az amerikaiak egy 180 fokos vásznú szimulátorral érkeztek. Nem lehet tehát kihagyni egy sivatag feletti repülést, esetleg egy hordozón való landolást, ha már ott van az ember.
És végül egy tanulságos dolog: a kérdésre, hogy miért csak kis modellekkel érkezett a Boeing, csak annyi volt a válasz, hogy „mi nem modelleken mutogatjuk gépeinket, a vásárló akár repülhet is velük”. Végülis…