|

Villám-hírek II. – Gondok és viták az F-35-ös háza táján

Eddig sem volt zökkenőmentes az új ötödik generációs harcigép fejlesztése, de próbáltak pozitív hírekkel szolgálni a Lockheed Martin háza tájáról, mert ugye a propaganda a megrendelések darabszámánál elég fontos…

F35_prototipus.jpg

A nemzetközi kooperációban, de amerikai fővállalkozásban készülő F-35-ös a nagy összefogás miatt potenciális veszekedésforrás lehet, mert ugye mindig lesz olyan dolog, ami egyeseknek nem tetszik.

F-35_preproduction.jpg

Történt ugyanis, hogy a külföldi társak morogni kezdtek a gép berendezésein futó szoftver miatt. Az említett államoknak az nem tetszett, hogy az USAF nem engedélyezte a szóban forgó program módosítását, illetve cseréjét. A kérdéses rész megpiszkálása az esetleges saját szakállra történő továbbfejlesztés miatt lenne szükséges, ugyanis a jelenlegi állás szerint a gépeken üzemelő rendszer titkosított lesz, így a vásárló országok mérnökei nem lesznek képesek a “sufnituningra”, csak az USA engedélyével, és persze ha rendelkezésükre bocsátják a szükséges kódokat.
Az eset legnagyobb kárvallottja minden bizonnyal Izrael, hiszen a fejlett elektronikai iparral rendelkező ország saját berendezéseket szeretett volna integrálni a JSF fedélzetén, mint ahogy tették ezt a korábban az F-16-os és F-15-ös esetében is.

F-35-084802.jpg

Más dolgok is történtek a típus életében, a gépbe szánt alternatív hajtómű, a General Electric és a Rolls-Royce összefogásában készülő F136 jelzésű erőforrás sem nagyon örvend egészségnek. Az igencsak nagy hátránnyal küszködő fejlesztési program újabb akadályba ütközött.
A mérnökök január 30-a óta nyüstölik az első szériagyártott példányt, de a szerencse elpártolt a szakemberek mellől, ugyanis a legutóbbi teszt folyamán is szórakozott velük a hajtómű. Mint a vizsgálatok feltárták, a gikszert az olajrendszerben talált törmelék okozta.
A rakoncátlankodó erőforrást ráncba kell szedniük, ha nem akarnak újabb csúszást a fejlesztésben, a konkurencia így is évekkel előttük jár.
A tervek szerint az első F136-tal üzemelő gép 2010 márciusában emelkedik a levegőbe, de addig még teljesítenie kell egyet, s mást a földi próbapadon üzemeltetett hajtóműnek, és ami a legfontosabb, hogy a megbízhatóságáról kellene számot adnia…

3 hozzászólás “Villám-hírek II. – Gondok és viták az F-35-ös háza táján”

  1. Nem értem mit morognak. Sajnos az a helyzet, Izraelen kívül aligha lenne képes bármelyik üzemeltető is többet kihozni a gépből, mint az amerikaiak. Meglepődnék legalábbis. Hacsak nem abban az esetben, ha valamilyen degradált példányokat kapnának, és azt tuningolnák fel.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.