|

Villám-hírek II. – Gondok és viták az F-35-ös háza táján

Eddig sem volt zökkenőmentes az új ötödik generációs harcigép fejlesztése, de próbáltak pozitív hírekkel szolgálni a Lockheed Martin háza tájáról, mert ugye a propaganda a megrendelések darabszámánál elég fontos…

F35_prototipus.jpg

A nemzetközi kooperációban, de amerikai fővállalkozásban készülő F-35-ös a nagy összefogás miatt potenciális veszekedésforrás lehet, mert ugye mindig lesz olyan dolog, ami egyeseknek nem tetszik.

F-35_preproduction.jpg

Történt ugyanis, hogy a külföldi társak morogni kezdtek a gép berendezésein futó szoftver miatt. Az említett államoknak az nem tetszett, hogy az USAF nem engedélyezte a szóban forgó program módosítását, illetve cseréjét. A kérdéses rész megpiszkálása az esetleges saját szakállra történő továbbfejlesztés miatt lenne szükséges, ugyanis a jelenlegi állás szerint a gépeken üzemelő rendszer titkosított lesz, így a vásárló országok mérnökei nem lesznek képesek a „sufnituningra”, csak az USA engedélyével, és persze ha rendelkezésükre bocsátják a szükséges kódokat.
Az eset legnagyobb kárvallottja minden bizonnyal Izrael, hiszen a fejlett elektronikai iparral rendelkező ország saját berendezéseket szeretett volna integrálni a JSF fedélzetén, mint ahogy tették ezt a korábban az F-16-os és F-15-ös esetében is.

F-35-084802.jpg

Más dolgok is történtek a típus életében, a gépbe szánt alternatív hajtómű, a General Electric és a Rolls-Royce összefogásában készülő F136 jelzésű erőforrás sem nagyon örvend egészségnek. Az igencsak nagy hátránnyal küszködő fejlesztési program újabb akadályba ütközött.
A mérnökök január 30-a óta nyüstölik az első szériagyártott példányt, de a szerencse elpártolt a szakemberek mellől, ugyanis a legutóbbi teszt folyamán is szórakozott velük a hajtómű. Mint a vizsgálatok feltárták, a gikszert az olajrendszerben talált törmelék okozta.
A rakoncátlankodó erőforrást ráncba kell szedniük, ha nem akarnak újabb csúszást a fejlesztésben, a konkurencia így is évekkel előttük jár.
A tervek szerint az első F136-tal üzemelő gép 2010 márciusában emelkedik a levegőbe, de addig még teljesítenie kell egyet, s mást a földi próbapadon üzemeltetett hajtóműnek, és ami a legfontosabb, hogy a megbízhatóságáról kellene számot adnia…

3 hozzászólás “Villám-hírek II. – Gondok és viták az F-35-ös háza táján”

  1. Nem értem mit morognak. Sajnos az a helyzet, Izraelen kívül aligha lenne képes bármelyik üzemeltető is többet kihozni a gépből, mint az amerikaiak. Meglepődnék legalábbis. Hacsak nem abban az esetben, ha valamilyen degradált példányokat kapnának, és azt tuningolnák fel.