A napokban több nagy értékű rendelés is bejelentésre került, elsősorban haditengerészet vonatkozásban, de nem csak ott.
Ezek egyike Brazíliához kapcsolható. A dél-amerikai ország a francia hadiparnak okozott kellemes karácsonyt azzal, hogy Nicolas Sarkozy 23-i látogatása során sor került egy 8,6 milliárd eurós (~12 milliárd Dollár) fegyvercsomag véglegesítésére. Brazília 50 Eurocopter EC-725 helikoptert (1,9 milliárd) és 4 Scorpene tengeralattjárót (6,7 milliárd) rendelt. Továbbá asszisztációt az első nukleáris meghajtású tengeralattjárójához.
A csomaggal kapcsolatosan tudni lehet, hogy jelentős mértékű technológiai transzfert is magában foglal, ami pedig kulcsfontosságú a brazilok számára, hiszen fejlett hadipart kívánnak kiépíteni.
Éppen emiatt a helikoptereket Brazíliában szerelik majd össze. Konkrétan a Helibras egyik üzemben, melyben egyébként az Eurocopter 45%-os részesedéssel rendelkezik. Az elérhető információk alapján az Eurocopter várhatóan 3 – 400 millió Dollárt fektet be a Helibras Minas Gerais-i üzemébe és az első kávédarálók átadása 2010-ben lesz esedékes.
Az 50 helikopterből 16 – 16 kerül a brazil haditengerészethez illetve hadsereghez és további 18 pedig a légierőhöz. Érdekességképpen megemlítendő, hogy ezzel a darabszámmal egyelőre(?) Brazília lesz ezen nagy hatósugarú taktikai szállítóhelikopter legnagyobb üzemeltetője.
A Scorpene-k építésére egyelőre(?) a brazilok nem vállalkoznak, azokat a franciák építik majd a spanyolok részvételével. (Ne feledjük, hogy a Scorpene francia (DCNS) – spanyol (Navantia) kooperáció szülötte.) Ami pedig az első brazil SSN-t illeti: a reaktor teljes mértékben a brazilok fejlesztése lesz, ám a többibe besegítenek majd a franciák, francia technológián alapszik majd a megvalósítás. A tengeralattjáróknak Brazilia Rio de Janeiro közelében épít majd bázist.
Chile, Malajzia és India után Brazilia a Scorpene negyedik megrendelője
Brazíliától kicsit északabbra is a várakozásoknak megfelelő karácsonyi ajándék pottyant a General Dynamics Electric Boat részlegének ölébe. Konkrétan 8 Virgina-osztályú SSN-re szóló megrendelés 14 milliárd Dollár értékben. Úgy tűnik a Virginia-k másik építője, a Northrop Grumman kimarad ebből a szériából.
Ennek persze a General Dynamics Electric Boat több ezer beszállítója is örülhet. A programért felelős William Hilarides ellentengernagy a Pentagonban tartott sajtótájékoztatón elmondta, hogy a Virginia-k építése 48 tagállamban több mint 12 000, mindenféle méretű céget érint.
A Navy jelenleg legmodernebb tengeralattjáró osztályából, a Hidegháború utáni megváltozott szerepkörökre tervezett Virginia-ból ezidáig 10 hajóra érkezett rendelés és eddig 6 állt hadrendbe. A legutóbbi, a USS New Hampshire (SSN-778) nem is olyan rég, 2008. október 28-án. Ezek Block I (1. – 4.) és Block II (5. – 10.) egységek, a most megrendelt 8 Virginia azonban már a Block III szériába fog tartozni.
Egyelőre csak az első Block III-as Virginia kapott nevet. A 2009-es költségvetésben finanszírozott egység a North Dakota (SSN 784) nevet kapta. Átadása a 6., Block II-es egységgel, a Minnesota-val (SSN-783) egyidőben, 2014-ben várható. A 8. Block III átadását 2019-re várja a Navy. A tervek szerint 2010-ben ismételten csak 1, majd utána 2013-ig évente 2 Virginia lesz finanszírozva. A Navy összesen 30 Virgina-val tervezi váltani a kiöregedő Los Angeles-eket.
A Texas 2005. április 5-én, mobil szárazdokkjának elárasztása közben, az átadási ceremóniára felkészítés előtt (Nagyítható)
A Block III-as Virginak legnagyobb eltérése korábbi társaiktól, hogy rajtuk debütál az úgynevezett Virginia Payload Tubes (VPT). A VPT-ék eredete visszavezethető a négy legöregebb Ohio SSBN, SSGN-re történő átépítésére, hiszen ezek lényegében az ott módosított ballisztikus rakéta indító tubusok. Az új Virginia-k esetében 2 VPT váltja a 12 függőleges indítótubust. A 92 inch (~ 2,3 m) széles VPT-ék mindegyikében 6 – 6 Tomahawk kerülhet elhelyezésre.
Egy másik jelentősebb módosítás a szonár fronton érekzik. A Block III-asok a Large Aperture Bow (LAB) Array rendszerrel érkeznek majd, mely jobb passzív képességeket ígér.
Ezen két nagyobb változtatás számos kisebb módosítással hozzájárult ahhoz, hogy az árcédulából 40 milliót sikerült lefaragni. Ez nem utolsó szempont, hiszen nagyon komoly meccs folyt annak érdekében, hogy a Virginia-k árát 2 milliárd Dollárra tudják lefaragni.
Hilarides nyilatkozata szerint 2005-ös árfolyamon számolva ez a 2012-ben finanszírozandó egységek esetében teljesül is. Az inflációt belekalkulálva azonban a tényleges árcéduláról 2,6 milliárd fog visszakacsintani.
Lévén a mostani egy több évre szóló megrendelés most jópár évig nem várható újabb rendelés. Hilarides úgy nyilatkozott, hogy a Block IV-es széria megrendelésével kapcsolatos egyeztetések 2012 magasságában fognak várhatóan megkezdődni. Hogy milyen technológiai újítások kerülnek majd a IV-es szériába, az még korántsem eldöntött, előbb a III-as szériával kapcsolatos tapasztalatok is kellenek – tette hozzá.
A Braziliok ebből is látszik hogy Francia pártik ezért szerintem a rafalet veszik meg mert az jobban megfelel nekik és hát ott vannak a miragok igy a logisztika is egyszerübb!