|

Kirepültek a madárkák

Mint előbb-utóbb minden repülőgép-hordozó számára, a Kitty Hawk számára is eljött a nap, mikor repülőgépei végleg elhagyják. A tegnap már San Diego közelében hajózó Kitty Hawk-tól tehát augusztus 6-án vettek végső búcsút madárkái.

CV-63 USS Kitty Hawk hazafelé tart Japánból

2008 nyara: az öreglány elindult hazafelé, az amerikai partok felé | Forrás ,

A Carrier Air Wing Five 53 gépének nagy része a nap folyamán távozott, csak két meghibásodott gép – a Carrier Tactical Electronic Warfare Squadron 136 egyik EA-6B Prowler-je és a Strike Fighter Squadron 102 egyik F/A-18 Hornetje vesztegelt a hordozón. Az utolsó indítást 17:00 utánra lett ütemezve a „COD” nevet viselő CA-2 Greyhoud visszatérte kapcsán.

A késve érkező gép leszálltával a karbantartó személyzet nekiesett a két szóban forgó gép problémáinak kijavításához. Megkezdődött a verseny, melyik gép lesz előbb kész a naplemente előtti indításra. Mindeközben a COD immáron Todd Zecchin kapitánnyal a másodpilóta ülésében útnak indult, hogy végrehajtsa a Kitty Hawk történetének utolsó leszállását. A hajón történt 407 511. leszállására a 3-as számú fékezőkábel megfogásával 19.01-kor került sor. Zecchin kapitány így fogalmazta meg érzéseit:

„Igazán nagy élvezet és megtiszteltetés volt, hogy a Kitty Hawk-on történt első leszállásom egyben a hajón történő utolsó leszállás is volt egyben. Ez olyasvalami amit sohasem fogok elfelejteni.”

A COD utolsó landolása a Kitty Hawk-on

A COD utolsó landolása a Kitty Hawk-on ,

Zecchin kapitány a Kitty Hawk utolsó parancsnoka, aki 2009 január végén búcsúztatja a hajót a Washington állam beli Bremerton-ban. Egyébként Zecchin volt a Jonh F. Kennedy utolsó parancsnoka is, igaz akkor a hajón már nem folyt merevszárnyas repülés.

A landolás után már-már úgy tűnt az utolsó indítások csütörtök reggelre csúsznak, mert megjelent a hajó air boss-sza, John Kurtz parancsnok és közölte, hogy 20 perc van ezek végrehajtására.

A hajó jobboldalán a 4-es számú felvonó közelében ekkor már az 503-as számú Prowler-en tesztelték a cserélt alkatrészeket. A karbantartók rohamtempóban helyükre tették a lebontott oldallapokat, sor került a hajtóművek beindítására, majd a 3-as számú katapulthoz gurulásra. Pár perccel később a gép 3 fős személyzetével már úton is volt az amerikai partok felé.

Ezután útnak indult a COD is, így immáron a 104-es számú Hornet-en volt a sor. Közben a kiszabott 20 perces határidő könyörtelenül jött és ment. A karbantartók még az utolsó oldallapokat szerelték vissza a helyükre, mikor a két hajózó már a hajtóművek indításával foglalkozott. Hüvelykujj a magasban, gurulás a 3-as számú katapulthoz, majd befut a jel és a 15 tonnás vasmadár már emelkedik is a naplementében. 19:53 van.

Az utolsó vasmadár is útnak indult

Az utolsó vasmadár is útnak indult ,

A fedélzeten eljött az idő egy kis ünneplésre. A hagyományok szerint a gépek indításáért felelős személyzet tagjai, a shooter-ek a hajón teljesített szolgálati idejük végeztével bakancsukat a katapult segítségével a tengerbe lövik. Erre most nem került sor, a gőz kifújt Hogy mégse maradjanak szégyenben a Kitty Hawk shooterei a manuális megoldás mellett döntöttek: a tatról a tengerbe hajították bakancsaikat.

Boot launch

Egyébként így nézne ki a dolog egyetlen shooter esetében. Itt a USS Ronald Reagan egyik shooterje búcsúzik ily módon a hajón töltött 2 éves szolgálata lejártával. ,

A Kitty Hawk egyébként szerdán este még nem maradt repülőeszköz nélkül, hiszen a forgószárnyasok csak ma, nem sokkal San Diego-ba történő behajózás előtt indultak a szárazföld felé.

Zárszóként pedig álljon itt néhány érdekesség:

A hajó szolgálati ideje alatt a főfedélzeten lévő 1-es és 2-es számú katapultok 165 433 illetve 99 190 indítást könyvelhettek el. A szögfedélzet 3-as és 4-es katapultja pedig 100 085 és 83 592 indításra emlékezhet vissza. Ezzel a Kitty Hawk 3-as számú katapultja egyéni rekordot is beállított: a US Navy egyetlen másik repülőgép-hordozójának szögfedélzeti katapultja sem lépte át ezidáig a 100 000 indítást. Bár a 4 katapult összesen 448 301 indítást valósított meg, ebbe beleszámolták azokat az eseteket is, mikor nem volt hozzájuk rögzítve repülőgép.

Mint már említve lett történelme során a Kitty Hawk 407 511 fékezőkábeles leszállásnak szolgált fedélzetül.

A Kitty Hawk mellett egyébként a mostani hazatéréssel a Carrier Air Wing Five is beállított egy rekordot: a teljes gépállománya egy időben 35 éve nem tartózkodott az Egyesült Államok területén. 1973-ban hajóztak ki a USS Midway fedélzetén és azóta a japánban található Naval Air Station Atsugi szolgált otthonukul. Amerikai állomásozásuk egyébként meglehetősen rövid lesz, hiszen Augusztus 21-én indul Japánba a Kitty Hawk ottani utódja, új hordozójuk, a nukleáris meghajtású USS George Washington. Kihajózása után pedig nemsokkal befészkelik magukat a Carrier Air Wing Five gépei, hogy ismét Japán felé vegyék az irányt.