India várhatóan idén szeptemberben kapja meg első Phalcon rendszerrel szerelt AWACS gépét, ám menetközben saját fejlesztésű rendszerét is hadrendbe kívánja állítani a közeljövőben, két vonalon is építve légtérellenőrző erejét.
A Phalcon nevet viselő, az Israeli Aircraft Industries és az Elta Electronics Industries kooperációjában megalkotott, AESA radart használó, rendkívül modern rendszerből 1,1 milliárd Dollár értékben hármat rendelt India 2004-ben. Moszkvától pedig 3 Il-76-os szállítógépet szereztek be hordozóplatformként. Az első gép 2007 novemberében érkezett volna, de technikai problémák miatt ez idén szeptemberre módosult.
A Phalcon-nal szerelt Il-76-osk mellett saját fejlesztésű, limitáltabb, ámde még így is eredményesen használható légtér ellenőrtő és irányító rendszerüket is hadrendbe kívánják állítani. Ehhez hordozóplatformként a brazil Embraer ERJ 145-öst szemelték ki. A brazilokkal csütörtökön köttetett a 210 millió Dolláros szerződés 3 gépre. Ezen program keretében a jelenlegi tervek szerint az első gép érkezése 2011-ben lesz esedékes.
A DRDO által fejlesztett hazai rendszer a gépek tetejére lesz szerelve, az első tesztek pedig 2012-ben kezdődhetnek. Ilyen szerepkörre egyébként nem csak India választotta ezt a típust. Például a Saab Microwave Systems (egykori Ericsson) Erieye rendszerével szerelve ugyanilyen szerepkörben a brazil légierőben is megtalálható az eredetileg civil típus militarizált változata.
Indiának különösen fontos az AWACS kérdése, hiszen részben földrajzi adottságai miatt a légi telepítésű radarok segítségével a földi radaroknál jóval előbb észlelheti északi szomszédja esetleges támadását. A Phalcon rendszerrel szerel Iljusin-ok például észak-kelet Indiában őrjáratozva már a felszállás pillanatában észlelni képesek Pakisztán északi régióiban felszálló vadászokat. Mindemellett természetesen mindkét AWACS rendszer esetében adott a levegőben lévő gépek célokra irányításának egyszerűsége, gyorsasága.