|

Svájc megkapta az első Eurocopter EC 635 helikopterét

Svájc a napokban, egész pontosan a szerződésben foglalt határidő elött két héttel, március 7-én átvehette az Eurocoptertől az első EC 636 gépét. Az ünnepélyes átadásra az Eurocopter németországi Donauwörth üzemében került sor.

Az első svájci EC 635 átadásának pillanatai
Az átadás pillanata

A kiöregedett Alouette III helikopterek modern, könnyű szállító és kiképző helikopterekkel történő leváltása végett Svájc 2006 áprilisában 18 EC 635 beszerzésére kötött szerződsét. Ezt a darabszámot egészíti ki kizárólag logisztikai feladatokra szánt további 2 EC 135.

Az első négy, azaz még a következő 3 gép a németországi üzemben készül el, a maradékot a svéjci RUAG Aerospace szállítja le a légierőnek. A karbantartásért szintén a svájvi cég lesz a felelős. Az utolsó gép leszállítását 2010 elejére ígérik.

Az EC 635 a jól ismert EC 135 katonai módosulata. A két típus meglehetősen hasonlít egymásra, az EC 635 egyik legjelentősebb eltérése, hogy a szénszálas, kompozit anyagokkal megerősített, csapágymentes fő rotorrendszer kiegészülve az EC 135-ön is megtalálható Fenestron farokrotorral megelehetősen csendes üzemet eredményez kiválló manőverezési képességek biztosítása mellett.

Az EC 635 sokféle szerepkörben bevethető. Támadó szerepkörben persze sokat nem kell várni, az arzenál egy könnyű helikopternek felel meg. A szárnycsonkok alá 1-1 70 mm-es rakéta (12 db) vagy 20 ill 12.7 mm-es géppuska konténer függeszthető tetszőleges kombinációban. Ezen felül lehetőség van 12.7 mm-es géppuska telepítésére az oldalsó ajtóba.

Katonai szerepkörnél maradva természetsen megfigyelő/felderítő szerepkörben is bevethető. Csapatszállító feladatkörben a pilótán felül maximum 6 fő szállítására képes. Teherszállítóként a raktér maximális kapacitása pedig 4,95 m3.

Illetve kuzinjához, a nálunk mentőhelikopreként alkalmazott EC 135-höz hasonlóan mentőhelikopterként a 635-ös is megállja a helyét ha kell. Megfelelő belső kialakítás mellett 1 esetleg 2 hordágy illetve 5 fős orvosi személyzet szállítására képes.

Az Eurocopter eredetileg Portugáliának szánta a típust, azonban a hosszas késések miatt az üzlet fuccsba ment, Portugália 2002-ben visszamondta az egészet. Svájc ugyanakkor nem az egyetlen üzemeltető, hiszen Jordánia 2002-ben rendelt 13 EC 635-öt a T2, azaz a Pratt & Whitney helyett Turbomeca hajtóművekkel szerelt változatból. Jordánia határőr, anti-terrorista, rendőrségi és mentőhelikopter szerepkörökben üzemelteti a típust.