Mint megírtuk február 29-én hosszas huzavona és több csúszás után az Egyesült Államok légierője bejelentette, hogy a két versenyző közül a Northrop Grumman/EADS felállás nyerte el a légierő új tankergépeinek szállítását. Azaz amerikai cég alakít át katonai célra egy európai gépet. Ez természetesen hatalmas felzúdulást keltett odaát. És ez várhatóan még csak a kezdet, lesz még hőbölgés emiatt...">
|

Tankerprogram hőbölgések

Mint megírtuk február 29-én hosszas huzavona és több csúszás után az Egyesült Államok légierője bejelentette, hogy a két versenyző közül a Northrop Grumman/EADS felállás nyerte el a légierő új tankergépeinek szállítását. Azaz amerikai cég alakít át katonai célra egy európai gépet. Ez természetesen hatalmas felzúdulást keltett odaát. És ez várhatóan még csak a kezdet, lesz még hőbölgés emiatt…

KC-45A rajz amint B-2-öt itat
KC-45A rajz

A hírlapértesülések alapján számos szenátor komoly aggodalmait és nemtetszését fejezte ki, hogy a 35 milliárdos üzlet részben európai cég markába került az amerikai óriás, a Boeing helyett.

Sam Brownback kansasi szenátor úgy nyilatkozott, hogy sokkolta a hír és nagyon csalódott most. „Teljes tájékoztatást fogok követelni a Védelmi Minisztériumtól és számítsanak a Boeing tiltakozására. Hihetetlen számomra, hogy ezen gépek építést kiadjuk Európának, ahelyett, hogy itt Amerikában építenénk meg” – nyilatkozta.

Brownback szenátor kirohanás persze különösen érthető annak tükrében, hogy a Boeing Kansas állam legnagyobb munkáltatója. Legalábbis ez áll a Boeing weboldalán.

Kansas természetesen nem csak a Szenátusban, hanem a Képviselők házában is ugyanezt az álláspontot képviseli. Todd Tiahrt kansasi képviselő lényegében ugyanazt fogalmazta meg, mint felsőházi kollégája:

„Amerikai munkások által Amerikában épített, amerikai tankerek kellenének. Nem hiszem, hogy kansasi állások helyett francia állásokat kéne létrehoznunk.”

Egyelőre a kansasi reakció volt kiemelve, de igen valószínű, hogy a törvényhozók nem nézik majd jó szemmel a döntést. Különösen a negatívan érintett államok képviselői. Ugyanakkor például az egyik alabamai szenátor, Richard Shelby üdvözölte a döntést.

„Ez nem csak a haderőnk számára a jó döntés, de Alabama számára is jó hír.”

Naná, hiszen a szerződés értelmében az alabamai Mobile térségében 1 800, az államban pedig mintegy 5 000 munkahely jön létre várhatóan. Az Airbus az alabamai Mobile-ban fogja összeszerelni a tankereket és korábbi ígérete szerint a győzelem esetén az A330 civil változatának gyártósorai is Mobile-ba kerülhetnek.

A Los Angeles-i székhelyű Northrop Grumman az európai EADS-al karöltve 179 tankert fog leszállítani a légierőnek az Airbus A330-on alapuló, KC-45A nevet kapó gépből. A páros győzelme nagy meglepetés volt, hiszen végig Amerika második legnagyobb védelmi szektorban (is) utazó cége, a Boeing tűnt befutónak. A szerződés a tankerpiac legnagyobb rendelése az utóbbi 30 évben, így az EADS most minden bizonnyal saját magát próbálja fellocsolni a kábulatból.

Annyi bizonyos, hogy az EADS előtt több korábbi kisebb szerződés után ez akár belépő lehet a nagybani amerikai piacra. Persze erre komoly kihatással lesz, hogy mekkora lesz az ellenállás a légierő ezen döntésével szemben.

A Boeing súlyos csalódottságát fejezte ki és a légierő részletes magyarázatát kérte. A Boeing szóvívőjének nyilatkozatában valóban egy lehetséges tiltakozás bejelentése bujkált: „Amint áttanulmányozzuk a döntés okait, mérlegeljük a lehetőségeinket”

A légierő nyilatkozatában megfogalmazta, hogy a Northrop Grumman/EADS felállás egyértelműen a legjobb értéket képviselte a kormányzat számára. Louis Gallois az EADS igazgatója úgy nyilatkozott, hogy az árcédula nem számított, hiszen a gépek minősége alapján döntött a légierő, így a döntés nagy büszkeséggel tölti el őket.

A Northrop Grumman elnöke úgy nyilatkozott, hogy a cég hatalmas tapasztalata a biztosíték, hogy a nemzet harci gépezete az eddigi legjobb és legrugalmasabb tankert kapja kézhez