December 12-én a U.S. Army és Navy illetékesei 537 UH-60M Black Hawk leszállításáról írtak alá szerződést. A csinos, 7,4 milliárdos program keretén belül 2012-ig kerülnek leszállításra a gépek. A széria vége felé már az M feltúrbózott, fly-by-wire rendszerrel és CAAS cockpit-tel ellátott változata, mely egyelőre(?) az M-Upgrade nevet viseli
UH-60M
A szerződésben szerepel opció további 263 gépre, melynek megvalósulása esetén 11,6 milliárdig is felkúszhat a rendelés értéke. A két fegyvernem várhatóan nagyjából a következő felállásban rendszeresíti majd a gépeket:
- U.S. Army: ~290 UH-60M ill. HH-60M
- U.S. Navy: ~240 MH-60 Seahawk
Megjegyezndő, hogy az év elején az Army 2012-ig mindössze 90 új gép beszerzését tervezte a kiöregedő UH-60A és UH-60L gépek teljes leváltásának megkezdéseként. A módosított beszerzési keret alapján az Army vonatkozásában jelenleg – december 7-i papírok alapján – évi 50-70 gép szállítása várható.
- 2007: 54
- 2008: 52
- 2009: 64
- 2010: 73
- 2011: 47
A 2008-as költségvetésben 955 millió Dollárt biztosítanak 52 M változat beszerzésére, ami jelentősen több, mint az Army által kérelmezett 705 millió zöldhasú.
Végül néhány gondolat a korábban említett fly-by-wire rendszerrel ellátott Black Hawk-okoról.
A vadászgépekben már hosszú ideje megtalálható rendszer első reptesztje várhatóan 2010-ben fog megtörténni, mely végül az első ilyen rendszerrel rendelkező, rendszeresített amerikai helikopterré avanzsálja majd a Black Hawk-ot. (A törölt Comanche program egyes prototípusai rendelkeztek fly-by-wire rendszerrel, de ugye az most nem számít.) A rendszer hivatalos neve a Fully Automatic Digital Engine Controls, ami magyarra ferdítve nagyjából annyit tesz, mint teljesen automata digitális hajtóművezérlés.
A fly-by-wire rendszerben a pilóta ugyan a vezérlőszerveket ugyanúgy kezeli mint egy nem fly-by-wire rendszerű gépen, azonban ezzel nem közvetlenül irányítja a gépet. Ezzel igazából számítógépnek mondja meg merre szeretne menni, aztán a számítógép majd eldönti… :) Azaz a kormányszervek tényleges mozgatását a számítógép végzi el, nem a pilóta.
A fly-by-wire-os Black Hawk-on 3 repülésirányító számítógép kap majd helyet.
UH-60A cockpit …
és az UH-60M cockpitje
Az M-upgrade esetében a listán szerepel ezen felül a már más helikoptereken, így például a CH-47 Chinook-on is megtalálható Common Avionics Architecture System „glass cockpit” is. Ezen egységesített panel alatt leegyszerűsítve egy erősen digitalizált, LCD kijelzőkkel és kapcsolódó nyalánkságokkal megtűzdelt rendszert kell érteni.
A Chinooknak, Black Hawknak, és Little Birdnek szánt Common Avionics Architecture System cockpit látványterve