|

Új mini-UAV

A harctéren sok esetben fordul elő, hogy a katonáknak fel kell deríteniük az előttük álló területet.Erre régen speciálisan kiképzett felderítőket alkalmaztak, a 21. szátadban azonban már a mini-UAV-ok vették át ezt a feladatot.

Ennek az UAV-variációnak egyik új fejlesztése az RQ-11B vagy Raven B névre hallgató típus.Ez egy kézi indítású kisméretű távirányítású légi jármű, 10 km-es hatósugárral.Ez ugyan kevésnek tűnik, de a feladatra éppen elég.

A Raven B a Desert Hawk nevű elődöt váltja fel a harctéren.A Desert Hawkot is ugyanezen feladattal fejlesztették ki, most azonban eljött a csere ideje.

A kis gép már át is esett a harctéri próbákon, méghozzá Irakban, ahol is az 506. expedíciós biztonsági század tesztelte.A század a kirkuki légi bázisról üzemel.A tényleges első repülésre október 10-én került sor.

Raven B

Raven B egy katona kezében

Jason Stachowski volt a tesztekért felelős tiszt.Elmondása szerint a gép 10-szer jobban megfelelt, mint a Desert Hawk, és tökéletesen ellátja a célokat.
Főleg a készített képek minőségében van javulás, míg az előd nem volt képes a felvételek teljesen valós idejű továbbítására, a Raven B már ezt is megteszi.

Ész kell hozzá

Az előzőekből az tűnhet ki, hogy az üzemeltetés annyiból áll, hogy a gépet eldobjuk, vesszük a jeleit, aztán „elkapjuk”.Pedig nem.
Stachowski elmondta, a „pilótáknak” el kell végezniük egy 10 napos és 80 órás tanfolyamot, mielőtt a gépet vezethetik illetve üzemeltethetik.

A gép maximum 2 órát maradhat a levegőben egyszerre.
„Lehetséges előre beprogramozott repülés -például elrepül a reptér végéig, aztán a hangárokat lefotózza, majd visszatér a futópálya elejére-, illetve egy botkormány segítségével kézi vezérlésű is.A pilótáknak ehhez rendelkezésükre áll egy irányító, ami leginkább egy méretes videójáték-vezérlőre hasonlít, valamint két monitor, az egyik a kamera képét, a másik a repülési adatokat jeleníti meg”-fogalmazott a tiszt.

Két ember szükséges az üzemeltetéshez, az egyik irányít, míg a másik a visszaérkező jeleket figyeli.

A Raven B konvojkíséretre is hasznos, hiszen könnyedén lépést tud tartani a teherautókkal is.

Szintén használható kárfelmérésre csapásmérés után, illetve a már említett felderítésre.

A Raven B-t kevlárból készítették, ellenben elődjét hungarocell alapú anyagból, ezért úgy tervezik a leszállást, hogy egyszerűen a földbe csapódik.Ez anélkül is elérhető, hogy szerkezeti sérülés történne, és, mivel a felvételeit már elküldte digitálisan, azok sem vesznek el egy géptörés esetén sem.

Nem valószínű, hogy a gépet tűz alá vegye az ellenség, hisz elemmel hajtott motorja alig hallható, főleg akkor, ha 300 láb magasságban repül.

De Stachowski szerint a Raven B legnagyobb előnye az, hogy pontos információt szolgáltat a nélkül, hogy emberéleteket kockáztatnának.