Mint ismeretes 2007. augusztus 30-án egy B-52-es tévedésből és így mindenki tudta nélkül 6 db, nukleáris fejjel szerelt Advanced Cruise Missile-el (ACM) a szárnyai alatt repült át az észak-dakotai Minot légibázisról a louisianai Barksdale légibázisra. A tévedést csak jópár órával a gép landolása után vették észre.
Következzék egy kis felfrissítése a történetnek azok számára, akik ismerik és összegzés azoknak, akik nem.
Az USAF összesen 400 db ACM-et von ki az állományból. A szóban forgó Buff ennek a programnak a keretén belül vitt volna át 2 pilonnyi, azaz 12, nukleáris töltet nélküli robotrepülőgépet Minot-ból Barksdale-be. Mivel azonban valahogyan éles töltettel felszerelt rakéták kerültek a bombázóra a raktárbólm ezért az átlagos repülésnek ún. Bent Spear lett a vége. A Bent Spear (OPREP-3BS) jelentés olyan nukleáris fegyverekkel történt incidenst jelöl, mely ugyan jelentős horderejű, de elmarad a nagyon komoly Pinnacle Broken Arrow vagy a legkomolyabb Pinnacle Nucflash eseményektől.
A nukleáris töltetek belső biztonsági mechanizmusaik miatt egyébként a gép lezuhanása esetén sem robbantak volna fel, maximum a kémiai robbanóanyagok detonáltak volna, esetleges bizonyos fokú plutónium szennyezést okozva. A tévedés észrevételét követően természetesen azonnal vizsgálatok kezdődtek az ügyben, valamint az 5. Bombázóezred munícióért felelős századának parancsnokát azonnali hatállyal menesztették, ahogy az ezred ACM ill. összességében a nukleáris töltetek kezelésére és szállítására szóló képesítését is visszavonták.
A vizsgálatok eredménye a közelmúltban került nyilvánosságra. A bejelentéssel párhuzamosan további három parancsnokot menesztettek:
- Bruce Emig ezredes, az 5. Bombázóezred parancsnoka, Minot AFB
- Cynthia M. Lundell ezredes, az 5. Bombázóezred karbantartó csoportjának parancsnoka, Minot AFB
- Todd C. Westhauser ezredes, a 2. Műveleti Csoport parancsnoka, Barksdale AFB
A hat hétig tartó alapos vizsgálat eredményeként megállapították, hogy a Minot és a Barksdale bázisok állománya a nukleáris fegyverek kezelésének egységesített biztonsági előírásait figyelmen kívül hagyva öt alkalommal is hibázott a B-52 előkészítése folyamán! Az előírt procedúra nem megfelelő követése vezetett végül a precedens nélküli eseményhez. A vizsgálat eredményei alapján a következő szabálytalanságok történtek:
Az első hibára már a folyamat legelején, a két pilon előkészítése folyamán sor került. Augusztus 29-ének reggelén a szolgálatban lévő földi személyzetnek két pilont kellett volna előkészítenie és a várakozó bombázóhoz szállítania. A szóban forgó pilonok mindegyike hat-hat robotrepülőgépet tartalmaz a bombázó szárny alatti pilonjaira történő egyszerű és gyors felfüggesztés végett. A pilonok azonban nem lettek megfelelően előkészítve, a kiszolgálószemélyzet nem győződött meg sikeresen a rakétákra szerelt fejek típusáról. A nukleáris töltettel és a sima holt súllyal szerelt rakétákat külön tárolják, eltérő fej van felszerelve.
A második hiba akkor következett be, mikor a pilonok vontatásáért felelő vontatót még a rakéták vizsgálata alatt elkezdték csatlakoztatni a leendő vontatmányhoz. Ez az elsőre jelentéktelen eseménynek tűnik, de később szerepet játszott abban, hogy nem lettek megfelelően ellenőrizve a pilonok.
Egy újabb hibát vétettek az adatbázis nem megfelelő kiértékelése során. Elvileg itt bukott volna ki, hogy az egyik pilon nem megfelelően lett előkészítve a szállításra.
Mivel ez nem történt meg, a pilonokat 09:44-kor elkezdték kivontatni a várakozó B-52-eshez. Mivel nem voltak tudtában, hogy az egyiken 6 nukleáris töltettel szerelt rakéta vigyorog ezért természetesen a nukleáris töltetek bázison belüli szállításakor alkalmazandó biztonsági intézkedések nélkül történt mindez. A pilonok felszerelése és a felszállás előtt még mindig lett volna egy lehetőség a hiba észrevételére. A Barksdale légibázis állományába tartozó radar navigátornak ugyanis elvileg ellenőriznie kellett volna a felszerelt rakétákat, ám ő csak a jobb oldalon nézte meg felületesen. Igen, természetesen pont azon az oldalon volt a rendesen előkészített pilon…
A bombázó így nukleáris fegyverekkel a szárnya alatt álldogált egy darabig, míg másnap reggeli 08:44-kor útnak indultak vele Barksdale felé. Ahol leszállás után újabb mintegy 8 óra elteltével, az előírt procedúrát korrektül követő földi személyzet vette csak észre a minot-iak óriási tévedését.
A légierő első körben úgy tervezte elhallgatja a történteket, részben azon politikájuk miatt, hogy a nukleáris fegyverek tárolásáról és szállításáról nem adnak ki publikus kommentárokat. Állítólag a Bent Spear jelentésben szerepelt egy olyan megjegyzés is, hogy nem várható érdeklődés a sajtó részéről. Aztán mégis :) Ismeretlen, védelmi minisztériumi forrásból kiszivárgott a dolog a Military Times-hoz, mely szeptember 5-én közzé is tett egy rövid hírt az eseményről.
Cheap VDS Hosting
BuyVM offers cheap and fast kvm vps with fast storage click here to purchase now!