Mai rövidhírek

Köztudott, hogy a US Army megspórolt sok milliárd dollárt, mikor törölte a RAH-66 Comanche programot, amely nagy valószínűséggel egy olyan katasztrófa lett volna, mint az F-22: rengeteg pénzből kifejlesztett csúcstechnológia, ami viszont olyan drága, hogy képtelenség vele a kiöregedő típusok leváltása. Viszont tény, hogy a lopakodó helikopter tervezett feladatait valahogy el kell látni, és ennek érdekében most egy milliárd dolláros projekt keretében nekilátnak, hogy kifejlesszék az eddigi "legharciasabb" Predator változatot, a Warrior ERMP-t ( Extended Range/ Multi Purpose Unmanned Aerial Vehicle System (ER/MP UAS).

Azt már lehet tudni, hogy a gépek gyártása már a 2008-as költségvetési évben el fog kezdődni.

———————————————————————

Érdekes hír, hogy a közelmúltban szolgálatba állt Super Hornetek célfelderítő szenzorrendszere kiegészítésre szorul. Sokat lehetett arról olvasni, hogy milyen nagyszerűek az AN/APG-79 AESA radarok, de úgy néz ki, az ameriakiak is rájöttek, hogy nemsoká nem csak az ő légierejükben fognak terjedni a csökkentett észlelhetőségű repülőeszközök, sőt tulajdonképp ilyen robotrepülőgépek fejlesztése szinte mindenhol napirenden van.
A repülőgépek radarjelének jelentős csökkentése ugyanis ma már elképzelhető a gép magas repülési teljesítménye mellett is (lásd Raptor, vagy F-35), de az infravörös tartományban csak úgy lehet lényeges kisugárzáscsökkentést elérni, ha a hajtóművek fúvócsöveit árnyékolják, a gázsugarat hűtik (mint pl. a B-2-nél). Így például az F-35 lehet csökkentett észlelhetőségű a radarok számára, de nagy teljesítményű hajtóműve, és árnyékolatlan fúvócsöve miatt infravörösben könnyen felderíthető. (megjegyzendő, hogy az oroszok már évtizedekkel ezelőtt az azóta sokat bírált -és mai szemmel nézve persze tényleg nem túl korszerű- KOLSZ rendszerrel szerelték fel a MiG-29, és Szu-27 családot, amellyel a radar árulkodó használata nélkül lehetőség volt az infravörös rakéták számára a célok felderítése, és távolságuk mérése)
Mindezen megfontolások miatt egy képalkotó infrás célfelderítő rendszert terveznek a Super Hornetekbe, de cseppet sem hagyományos elhelyezéssel számolnak. A rendszer ablaka számára ugyanis valahol meg kellene törni a gép vonalait, és a rendszer elhelyezése érdekében a belső térben kellene helyet csinálni. Ennél azonban egyszerűbb módszert találtak ki, a középső konzolon rendszeresen felfüggesztett 480 gallonos póttartályokba építik a rendszert, ami így továbbra is szállít 330 gallon üzemanyagot is. Az elképzelés előnye, hogy a rendszer így nem csak a Super Horneteken, hanem más típusokon is azonnal használható (szoftveres integráció után). ( megjegyzés: viszont így légiharcban nem biztos, hogy célszerű eldobálni az igen drága póttartályt, ami viszont jelentősen rontja a gép manőverezőképességét)

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az új török vadász

Levegőben az új török vadász

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Az indiai piacot is célba vette az EMBRAER

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Nem kér a hadsereg az új amerikai helikopterekből

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390