A beszerzés ismert részleteinek ismertetése előtt azonban térjünk ki kicsit a döntés hátterére.
A kanadai csapatok által használt LAV-III páncélozott csapatszállító/lövészpáncélos ugyan jó szolgálatot tesz a járőrözések és az útvonalak őrzése során, azonban a kanadaiak által ellenőrzött Panjwaii tartomány sajátosságai – agyagtégla falak és öntözőcsatornák – sokszor igencsak próbára teszik ezeket a járműveket. Így érthető módon a Leopard C2 harckocsik érkezése különösen üdvözölt volt, hiszen a közvetlen tűztámogatás mellett az említett terepakadályok által jóval kevésbé érintettek, így könnyedén utat tudnak nyitni az előrenyomuló csapatok számára.
Leopard C2 hazai terepen illetve egy LAV-III lövészpáncélos társaságában egy afgnaisztáni megfigyelőponton.
Persze ezeknek a Leoknak is megvannak a maguk problémáik, melyek egyrészt az afganisztáni terepből, másrészt korukból adódnak.
A legnagyobb problémák egyike a hőmérséklet. Afganisztánban meglehetősen meleg tud lenni magától is, nemhogy egy működésben lévő kanadai harckocsiban. Ugyanis a Leopard C2 tankokban nincsen légkondicionáló, a hidraulikus rendszerek pedig jelentős hőt termelnek, amiből adódóan a jármű belsejében a hőmérséklet elérheti a 65 °C-ot is. Ez pedig már komoly veszélyt is jelenthet a harckocsizókra.
Felmerülhet a kérdés, hogy akkor mi a fenéért nem szerelnek be légkondit az ausztrálokhoz hasonlóan? Ők tudtak a Leopard 1 tankjaikhoz, akkor a kanadaiak miért nem tudnak? Ennek elsősorban az az akadálya, hogy a kanadai Leopardok számos módosítással bírnak, mely komplikáltabbá tenné a légkondicionáló rendszer telepítését, ezzel jelentősebb időre kivonva a járműveket, melyekre amúgy is igen nagy szükség van.
Másrészt, bár a kanadai tankok ugyan kiegészítő MEXAS páncélzattal kerültek bevetésre, ám a Leopard 1 alapvetően még így is hiányában van a teljes körű védelemnek, mellyel az újabb generációs harckocsik legújabb változatai rendelkeznek. Itt a Leopard 2A6M vagy a TUSK-al ellátott Abrams megerősített aknavédelmére kell gondolni elsősorban.
Végül a csere mellett szól az elektronikai rendszer és a karbantartás kérdése is. Egyrészt integrálni kéne a modern digitális rendszereket egy régebbi generációs harckocsiba, másrészt problémás lehet a nem éppen új konstrukciónak számító Leopard 1 alkatrészek hosszabb távon is zökkenőmentes biztosítása.
A Leopard C2 problémájának megoldására több lehetőség is felmerült a jelenlegi állomány felújításától kezdve egészen az új járművek vásárlásáig. Az új harckocsik beszerzése ellen az érvelt, hogy kérdéses a szállítási idő, valamint a védelmi minisztérium elemzése szerint nagyjából háromszor annyiba kerülne egy új harckocsi, mintha ugyanolyan képességgel, de használtan szereznék be. A kanadai kormányzat szerint 6 szövetséges országot kerestek meg problémájukkal, melyre 3 ajánlatot kaptak, melyből végül kettővel éltek is.
Az eddigiek alapján gondolom nem nagy meglepetés, ha az egyik felajánlónak Németországot nevezzük meg… Kanada Németország segítségét gyors, de csak átmeneti megoldásnak tekinti, míg sikerül átalakítania harckocsis alakulatait: hogy minél előbb modern és légkondicionált lánctalpasokat tudhasson afganisztáni csapatai arzenáljában a németektől 20 Leopard 2A6M, azaz a leopard 2 legmodernebb, megerősített aknavédelemmel bíró változatát lízingeli. A hírek szerint ezek a tankok idény nyáron érkeznek meg Afganisztánba, ahol telepítésre kerülnek majd a légkondicionáló berendezések.
A másik felajánló Hollandia, akitől az észak-amerikai ország összesen 100 Leopard 2 harckocsit vásárol meg. Ezek közül 20 A6-NL és 80 A4 változat lesz. Itt érdemes megjegyezni, hogy a korábbi norvég és dán, valamint a mostani kanadai vásárlás után Hollandia Leopard A6-NL állománya 110-re csökken.
A jelenleg publikus információk alapján a holland tankok Kanadába érkezése után a 20 A6-NL – a kanadai igényeknek megfelelő kiegészítésekkel – A6M változattá lesz alakítva, majd egyből Afganisztánba kerül bevetésre. Ezzel párhuzamosan a lízingelt Leopardok visszakerülnek a német állományba.
Az A4 változatokkal kapcsolatban azt rebesgetik, hogy közülük 20 2A6 változattá lesz átépítve, 40 csak a kanadai módosító csomagot kapja meg, a maradék 20 pedig speciális változatokká lesz átalakítva.
Egyébként miért pont 100 tank? Nos a kanadaiak úgy vélik, hogy ez a minimális mennyiség, mely lehetővé teszi a külhonban állomásoztatást. A Leopard 2 harckocsik várhatóan az alábbi struktúra szerint lesznek szétosztva:
40 db külföldi bevetésekre: 2 század 20-20 tankkal, egymást váltva.
40 db kiképző feladatokra: további 2 század
20 db speciális feladatok elvégzésére (műszaki alakulatok): Itt szóba jöhet akár a Kodiak változattá alakítás. (A Kodiak-ról szóló korábbi rövid összegzésünk itt olvasható.) Ugyanakkor a régi Leopard 1 alvázra építkező műszaki járművek is megmaradhatnak esetleg. Az átalakítások ezen vonatkozásáról konkrét információk nem igen vannak egyelőre.
Végül ejtsünk egy szót az árcéduláról is. A kormányok közti egyeztetések lezárta után Ottawa a lízingért a megvásárolandó tankokért, a kanadai csomagért, illetve tartalék alkatrészekért összesen mintegy 650 millió C$-t, vagyis nagyjából 570 millió USD-t fog fizetni.