|

Érdekességek a Jakovlev iroda háza tájáról

A Jak-130 kiképző/könnyű harci géppel jó régen nem foglalkoztunk, utánanéztem hát, mi újság vele kapcsolatban.
A 130-as fejlesztése már az állami típusengedélyeztetési eljárás közben tart, de tavaly július 26-án ezt is utolérte a mai harci gépek fejlesztésének fő problémája, feladat közben az egyik prototípus fly-by-wire (FBW) rendszere felmondta szolgálatot, a gép mindhárom tengely körül vezethetetlenné vált, és a repülést végző személyzet (amely vegyes volt, egyik tagja katona, másik pedig civil) katapultálásra kényszerült. Szerencsére megúszták minden baj nélkül, viszont elég sokáig tartott, míg sikerült megoldani a problémát, 2007. január 18-án emelkedett újra a levegőbe a Jak-130 újabb példánya, és az FBW minden üzemmódon problémamamentesen működött. Így a típus engedélyt kapott az állami engedélyezési procedúra folytatására.

A Jakovlev honlapján leltem rá az alábbi igen-igen érdekes képre, melyen azt ábrázolják, hogy a 130-as alapjain további gépeket tudnának kifejleszteni (persze nagy része szerintem irrealitás, megrendelés híján nem fogják megcsinálni), és hogy ebben a munkában hány %-os készültségnél tartanak.

"Jak-130

Külön felhívnám a figyelmet az UAV-gépre, aminél 60%-ot említenek! Minden valószínűség szerint ez (ha egyáltalán igaz) rövid, 1-2 éves távlatban maximum egy "technology demonstratort" eredményezhet de mindensetre figyelemre méltó, hogy az oroszok ezek szerint kicsit európai versenytársaik előtt járnak, hisz pl. a nagyon hasonlóan kinéző, előző postban említett angol Taranis fejlesztése még tulajdonképp el se kezdődött.
Ezenkívül nagyon érdekes lehet több ország számára is az anyahajós-változat, és én személy szerint látok fantáziát a zavaró változatban is, ami szegényebb országok számára az egyetlen lehetőség ilyen kategóriájú gépek piacán.