|

Eurofighter Block5

Lassan megszokjuk, hogy már rendszerbe áll itt-ott a Eurofighter, és érkeznek is a hírek, hogy már ezt is tudja, már azt is tudja. Legújabb bejelentés szerint a NATO Eurofighter and Tornado Management Agency (ilyen is van!) minősítette, úgyis mondhatjuk termék-standardként elfogadta a Eurofighter Tranch1 Block5 szériáját. Én magam eléggé fellelkesültem a hír olvasásakor, és nagyon kíváncsi lettem, hogy mit is tud vajon már ez a széria?
Hát a válasz eléggé lelombozó! Ugyanis a pillanatnyilag legjobban felszerelt Eurofighter még mindig csak levegő-levegő üzemmódban teljes értékű! Ez azt jelenti, hogy nem okoz problémát a 9g túlterehlésű manőverezés, rendelkezésre áll a Direct Voice Input nevű hangfelismerő rendszer, javított GPS, a DASS (Defensive Aids Sub-system) nevű aktív zavarórendszer automatikus infracsapda, és dipólszórókkal. Ezenkívül a radarnak már működnek a levegő-föld funkciói, a térképező üzemmódot is beleértve. Korlátozottan alkalmazható a gép előrenéző infravörös berendezése is (FLIR). Integrálták az AMRAAM, ASRAAM, IRIS-T, és AIM-9L légiharcrakétákat, föld-levegő viszonylatban pedig bevetheti az amerikai Pawevay-II sorozatú lézerbombákat. A póttartályokkal való repülés ezentúl hangsebesség felett is engedélyezett, és tetszőleges utántöltő gépből tankolhatnak a Tájfunok.

Szóval a gép még mindig leginkáb csak elfogóvadászként jön szóba, ami azért nem épp jó egy olyan géptől, amit évek óta próbálnak exportálni, és a legjobb multifunkciós korszerű harci gépként reklámoznak. Riasztó az is, hogy lézeres célmegjelölőt a legoptimistább becslés szerint is csak 2008-ban integrálnak.

Sajnos lassan úgy néz ki, hogy mire Európában rendszerbe állnak a teljes képességű Eurofighterek, addigra a tengerentúlon már a generációval újabb F-35-ösök fognak a felszállópályákon gurulni…