|

Hibrid Humvee

Közismert tény, hogy a Humveeknek iszonyatos üzemanyagfogyasztásuk van. Az eredeti cikk állítása szerint 1-1 átlagos hónap során ~1000 font avagy ~500kg gázolajat is felhörpintenek (hogy miért nem literben adták meg, arról gőzöm sincs) Ezek alapján talán az sem meglepő, hogy a polgári változat épp aktuális változata a Hummer H2 simán bekerült a 2004-es év 12 leginkább környezetromboló verdája közé.

Ha valaki azt hiszi tehát, hogy a hadsereg környezetvédelmi megfontolások alapján döntött a hibrid meghajtás mellett, az nagyon téved. A Shadow RST-V fedőnevű Humvee a jobb "lopakodó" képesség és a magasabb hatásfok érdekében kapott új szivet. A műtét elég jól sikerült, mivel az új variáns az előd üzemanyagszükségletének kevesebb, mint a felével is megelégszik.

De miért is jó ez a hibrid hajtás azon kívül, hogy kevesebbet fogyaszt? Nos a legfontosabb az az, hogy lopakodó üzemmódban – 100% elektromos meghajtás – a jármű cirka 32km-t tud megtenni igen alacsony hő és zaj kibocsátása mellett. A neki szánt feladatkörben ez meglehetősen fontos képesség.

A hibridekben megszokott módon a dízel és az elektromos meghíjtás egymást segíti ezen esetben is. Érdekes, hogy egy ekkora batár döghöz képest meglehetősen gyengécske motorral rendelkezik a jármű: 138 lóerős, turbofeltöltős 2,5L -es intercooler szív dobog a motorháztető alatt. Ami persze elviszi az elektromotorok támogatása nélkül is a verdátm csakhát furán kicsi. Valószínű, hogy az alumínium váz nagyban hozzájárul a kisebb motor beépítésének lehetőségéhez.

Zárásként pedig álljon itt 1-2 sor a felderítést segítő berendezéseiről.

Nos, a műszerek egy 3 méteres teleszkóp csúcsán kaptak helyet. Többek közt találhatunk itt elektro-optikai szenzorokoat, lézeres célmegjelölő és távolságmérő rendszert, melyek lehetővé teszik a cél azonosítását és bemérését bármilyen időjárási körülmények között. Az adatok azonnali továbbításának képessége magától értendő gondolom… A védelemről füstgránátok, lézer, radar és rakéta indítást jelző szenzorok gondoskodnak.

A fejlesztés 1997 óta folyik, s a tesztek véheztével megkezdődik a tengerészgyalogság különleges alakulatai által jelenleg használt M151A2 jeepek felváltása ezen új modellel.