Svéd légtérbe menekült egy amerikai RC-135 Rivet Joint az oroszok elől

Az amerikai védelmi minisztérium a hétvégén megerősítette, hogy július 18-án egy RC-135 Rivet Joint típusú felderítő gépük (engedély nélkül) belépett a svéd légtérbe, ami miatt aktív lépéseket tesznek az ügyben a svéd hatóságokkal való kommunikáció javítása érdekében, annak érdekében, hogy ilyesmi a jövőben ne forduljon ismét elő.

Első brit RC-135 Rivet Joint | Fotó: aviationweek.com

Első brit RC-135 Rivet Joint | Fotó: aviationweek.com ,

Az ukrajnai helyzet apropóján az idei tavasztól az angliai RAF Mildenhall légibázisról érkező RC-135 Rivet Joint típusú rádióelektronikai felderítőgép gyakori vendég Kalinyingrád környékén, a svéd DN.se által lehozott híranyagot generáló eseményben így nem is maga a gép jelenléte, hanem a légtérsértés, illetve az a mögött vélhetően meghúzódó ok az érdekes.

RC-135 Rivet Joint típusú rádióelektronikai felderítő repülőgép. | Fotó: Joshua Garcia, U.S. Air Force

RC-135 Rivet Joint típusú rádióelektronikai felderítő repülőgép. | Fotó: Joshua Garcia, U.S. Air Force ,

Az értesülések alapján a többé-kevésbé szokásos célterületén „porszívózó” gépre az oroszok legalább 1 alkalommal küldtek fel géppárt, de arról is lehet olvasni, hogy 2 alkalommal került erre sor. A nemzetközi légtérben repülő amerikai gép személyzete azonban állítólag elsősorban amiatt fogta menekülőre, mert az orosz légvédelem rájuk kapcsolta a célkövető radart. (Kalinyingrádban 2012 februárja óta van telepítve az aktuálisan legmodernebb orosz légvédelmi rendszer, az Sz-400-as.) Mindez önmagában sem kellemes, ám tekintettel arra, hogy mindez egy nappal a Malaysia Airlines 17-es járatának katasztrófája után történt különösen okot adhatott az aggodalomra.

Az Sz-400 rakétarendszer

Az Sz-400-as rakétarendszer telepítését 2007 nyarán kezdték meg. A Moszvától mintegy 60 kilométernyire keletre fekvő Elektrosztal körzetében felállított első rakétaezredet 2009 tavaszán követte a második. Most további kettő lesz felállítva – ez elvileg kétszer 8 db indítóállást (szállító-indító jármű) és így 32 rakétaindító csövet jelent. Forrás ,

Az értesülések szerint a térségből való gyors eltávolodás mellett döntő legénység engedélyt kért a svéd légiforgalmi irányítástól a svéd légtérbe történő belépéshez – majd miután ezt nem kapta meg a gép pilótája ennek ignorálása mellett döntött és Kalinyingrád közeléből Svédország felé haladva először Gotland szigete felett, majd egy forduló után a partvonal mentén már dél-délnyugati irányba repülve Öland szigeténél lépett be a svéd légtérbe.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Légvédelmi rakétateszt Oroszországból

Légvédelmi rakétateszt Oroszországból

HTKA Hírhalom 2018. 48. hét

HTKA Hírhalom 2018. 42. hét

HTKA Hírhalom 2018. 42. hét

HTKA Hírhalom 2018. 38. hét

HTKA Hírhalom 2018. 38. hét