|

Apacs törzsfőnök esete Szürke Sassal

Ismert, hogy az AH-64D Apache-nak a csapatokhoz éppen érkezőben lévő, Block III-as változata számos képességjavulás mellett képes lesz UAV-ok irányítására is. Minden idők legveszedelmesebb apacsának ezen képességét pedig a napokban, november 9-én demonstrálták első alkalommal, mikor is az ehhez szükséges LONGBOW UTA rendszerrel felszerelt egyik Block III-as egy MQ-1C Grey Eagle felett vette át az irányítást.

A tesztprogram ezen szakaszát lezártnak is tekintik, a nyilatkozatok alapján a várakozásoknak megfelelően rendkívül hasznos eleme lesz az UTA a Block III-asok arzenáljában.

„Az UTA erősíti az Apache pilóták, illetve a földön lévő parancsnokok helyzetismeretét. A rendszer műveleti előnyt biztosít, illetve növeli a túlélési esélyeket” – nyilatkozta a teszttel kapcsolatosan Mike Taylor, a LONGBOW LLC elnöke, illetve a Lockheed Martin Missiles and Fire Control üzletága alatt futó LONGBOW programok igazgatója.

A LONGBOW UTA – vagy becsületes nevén: Unmanned Aerial Systems Tactical Common Data Link Assembly – egy kétirányú, nagy sávszélességű (konkrétan 45 Mbps) datalink, mely ún. 4-es szintű hozzáférést biztosít az Apache személyzetek részére. A STANAG 4586 szabvány 5 szintet definiál, ebben a Level 3 már hozzáférést biztosít az UAV hasznos terhéhez. Ennek megfelelően az Apache pilótafülkéjében ülők kontrollja alá kerül az UAV repülési útvonala, illetve közvetlenül lekérdezhetőek a szenzoradatok, melyek értelemszerűen a harci helikopter pilótafülkéjében pöffeszkedő nagyméretű multifunkciós kijelzőkön kerülhetnek megjelenítésre.

Longbow UTA

Longbow UTA | Lockheed Martin ,

A publikus adatok szerint az UTA – mely egyébként a Longbow jellegzetes radardómjába, a Longbow tűzvezető radar helyére telepíthető – 45 kilométeres távolságig tud „beszélgetni” a környéken kolbászoló UAVokkal.

Longbow UTA hardware

A Longbow UTA hardware vonatkozású komponense | Lockheed Martin ,

21 hozzászólás “Apacs törzsfőnök esete Szürke Sassal”

  1. Allesmor Obranna

    Nagyon jó kis képesség ez. Jóval nagyobb távolságból képes a helikopter személyzete feladatokat megoldani, mint ezelőtt.
    Anno a RAH-66 Comanche is ilyesféle újítást hozott volna a hadviselésben, csak az ember vezette eszköz lett volna. Itt arról van szó, hogy ahogy egy Comanche felderítő repüléseit követte volna a nagykalapács Apache, úgy most a kevésbé kockázatos UAV cél fölé berepülését követheti ugyanez a gép. Más oldalról nézve, a harci helikopter szemeit már nem csak a gép orrára meg a forgószárnyak fölé szerelt szenzorok adják, hanem akár 45 km-el előre tevékenykedő UAV, mi több, azzal nem csak látni, de támadni is tud a harci helikopter személyzete.

  2. Allesmor Obranna

    „Nagyon jó kis képesség ez. Jóval nagyobb távolságból képes a helikopter személyzete feladatokat megoldani, mint ezelőtt.
    Anno a RAH-66 Comanche is ilyesféle újítást hozott volna a hadviselésben, csak az ember vezette eszköz lett volna. Itt arról van szó, hogy ahogy egy Comanche felderítő repüléseit követte volna a nagykalapács Apache, úgy most a kevésbé kockázatos UAV cél fölé berepülését követheti ugyanez a gép. Más oldalról nézve, a harci helikopter szemeit már nem csak a gép orrára meg a forgószárnyak fölé szerelt szenzorok adják, hanem akár 45 km-el előre tevékenykedő UAV, mi több, azzal nem csak látni, de támadni is tud a harci helikopter személyzete.”

    Ezt miért a harci helikopter személyzete csinálja miért nem egy földi operátor???Minek ehhez a harci helikopter???Így akarják megspórolni a földi operátorokra költött pénzt???

  3. A rendszer reakcióideje miat tippelek erre a megoldásra. Ha földi irányító van, akkor a helikopterből állandóan utasítgatnák, hogy most hova is menjen, meg mit is nézzen meg. Egyszerübb ha náluk az irányítás. He egy század végzi a bevetést, akkor csak az eggyik gép szöszöl az UAV irányításával és veszít valamennyit a harcértékéből.

  4. No igen, nekem is az jutott eszembe a pilóták terhelése kapcsán, hogy „De ráértek B+!”, ha még van idejük plusz egy UAV-ot elvezetni a helikopter irányítása és a fedélzeti felderítő és tűzvezető rendszerek kezelése mellett.

  5. „Ezt miért a harci helikopter személyzete csinálja miért nem egy földi operátor???Minek ehhez a harci helikopter???Így akarják megspórolni a földi operátorokra költött pénzt???”

    Vmit félreértesz, szó nincs arról, hogy mostantól akkor ne lenne az UAVnak operátora. HA szükségét látja pl annak, hogy ne az Ah64 érzékelőjének hanem az UAVnak az adatai jelennjenek meg a pl hudján. És ha az UAV rossz irányba megy pöcköl egyet a joysticken és máris jó irányba megy.
    És azért nem az UAV operátora csinálja mert az UAV operátora nem az AH64ben ül.

    Ez egy (szeintem is komoly) pluszképesség. Néha nem értem miért nem lehet látni mekkora előny is az, ha nem anonim harcolsz hanem más gépek (ez esetben uav) adatai is eljutnak hozzád sött meg is kérhetedkicsit már erre menjél.

  6. Fade

    Egy gépet adott esetben két ember irányít???Kié a prioritás?Honnan tudja az Apache fegyveroperátora,hogy nem akkor téríti el az UAV-ot amikor arra éppen nagyon szükség van?Szerintem egy UAV-ot egy ember irányít nem több mert akkor az csak bajt okoz.

  7. „Ki irányítja az UAV-ot ha az a helikopter amin az operátora ül harcba keveredik és szükség van az fegyveroperátorra???”

    Asszem te is irányíthatnád otthonról (persze csak elméletben). A lényeg, hogy kiiktatnak egy köztes láncszemet azáltal, hogy helikopterről is lehet őket iráyjtani. A wiki szerint 36 órán keresztül képes levegőben maradni 7600 m magasságban 400 km a repülőtértől.

    http://en.wikipedia.org/wiki/General_Atomics_MQ-1C_Grey_Eagle

  8. Allesmor Obranna

    Az UAV-ot az Apache nem a tűzharc kellős közepén kezdi irányítani.
    Gondolj arra, hogy hány Apache kapott be egy-egy RPG-t, csak mert túl közel repültek? Nem véletlen, hogy számos videón már olyan messziről lőttek a Chain Gun-nal, hogy az már össze-vissza szórt.
    Az UAV az operátor újabb eszköze. Addig amíg biztos távolból az UAV-ot irányítja, nyilván nincs abban a veszélyes helyzetben, hogy a másik kezével a saját fegyverzetét, a harmadikkal meg a zavarórendszert kelljen kezelnie, mert annyira lövik őket.
    Gondolom, hogy azért jött ez a képesség, mert maguk a pilóták igényelték, hogy lerövidülhessen az információs lánc az UAV, az őt irányító földi operátor, a parancsnokság és a gép személyzete között.
    Mostantól maga a helikopter személyzete rendelkezhet az UAV-ok szolgáltatta információ és az általuk hordozott fegyverzet felett.

  9. Allesmor Obranna

    „azt nem értem,hogy miért kell tudnia irányítania a drónt az AH-64 személyzetének.”

    Gyanítom, hogy nem a pilótának kell vezetnie a saját gépe mellett, hanem az UAV mint autonóm repülőeszköz rendszerei felett rendelkezhetnek.
    Gondolj arra, hogy anno az F-15E gépeken a LANTIRN konténer már rögtön arra nézett és annak a célpontnak a képét mutatta az operátor egyik kijelzőjén, amelyiknek a koordinátáit a E-8 Joint Stars-tól a gép megkapott.
    Most az Apache személyzete a saját kijelzőin jó előre megkapja annak a harci helyzetnek a valós idejű képét, ami még vagy 30 mérföldre előttük van, mi több, akár be is avatkozhatnak, mielőtt odaérnek.

  10. „Egy gépet adott esetben két ember irányít???Kié a prioritás?Honnan tudja az Apache fegyveroperátora,hogy nem akkor téríti el az UAV-ot amikor arra éppen nagyon szükség van”

    Az Apache operátoráé a prioritás mivel ő van bevetésen és ő tudja a legjobban milyen infóra van szüksége. Ha nem lenne csak közvetett irányítás akkor állandóan rádiózhatnának és az Apachok minde eggyes alkalommal el kéne magyarázzák a földi operátoroknak, hogy pontosan hova is köldjék a repülőket és a táj mely részét is nagyjtsák ki nekik. Így egy huszárvágással megoldották a problémát.

  11. „Amúgy félre értesz!Azzal semmi bajom nincs,hogy van adatkapcsolat a két gép között(ennek nyilvánvaló előnyei vannak mindenki számára)azt nem értem,hogy miért kell tudnia irányítania a drónt az AH-64 személyzetének.”

    Lehetőség. pl, hogy pontossan lássa, mi lesz elötte.pl ne fusson bele egy vmilyen sambe ami ledurranthatná. Egy UAV sokkal olcsobb és feláldozhatobb mint egy AH64.
    természetesen itt IS nagyon szigorú szabályok, prioritások lesznek azaz lehet nem veheted át az UAV irányítását mert fontosabb dolgot csinál… de mindig lesz pár +UAV a csatatér felett ami szabad. Hisz 14-20-40-50ht a csatatér felett keringhetnek.

    Az UAVok terjedésével az eddigi „megkérem” AEWet ha engedélyezett, hogy inkább arra repüljön mert xyz utasítás alapú lesz. Ha van hozzá engedélyem utasítom az AEW(UAV)et (ilyen régen is biztos volt) hogy arra menjen.

    Nagyon könnyű innen SciFi irányába továbbmenni… a probléma az, hogy jön pl az E2D ami célra irányíthatja az F18 vagy akár (Scifi) UAV által kidobott amraamot. Nem egy mostani „álom” ez…. de egyes részei kezdenek megvalósulni.
    Az én szvszem, hogy a 6gen az integrálódás lesz. Amiben kulcsszerepük lesz az olcsó/feláldozható de emelett meglepően nagy képességű UAVoknak.

  12. Csak talalgatok.

    Szerintem arrol van szo hogy az Apache AUTOMATIKUSAN tartja a kapcsolatot a dronnal es repulnek egyutt. Valszeg tobb dront is tud kezelni a masina. Gyanitom hogy a 45 km is sokkal tobb. A dronok gyakorlatilag felkutatjak felhajtjak a vadat illetve a teruletet megfigyeles alatt tartjak es ha akad valami erdemleges akkor megy az indian. Nagyon nem hangzik hulyen a dolog.

    Ket indian ket dronnal hatalmas teruletet kepes ellenorizini. Az egyik keszenletben varakozik feltoltes stb a masik jaror es valtjak egymast.

    Szerintem felelemetes eszkoz lesz.

  13. Ezt miért a harci helikopter személyzete csinálja miért nem egy földi operátor???Minek ehhez a harci helikopter???Így akarják megspórolni a földi operátorokra költött pénzt???

    Mert az operátor a földön nem tudja, hogy hol van a heli. A pilóta és operátor sokkal jobban átlátja a taktikai helyzetet.