Alakul a MiG-15UTI

Sokáig úgy gondoltuk, az idei, kecskeméti repülőnap egyik sztárja a hazai szakemberek által felújított MiG-15UTI (SB LIM-2A) repülése lesz. A nyár elején már tudni lehetett, a felújítás olyan fázisba érkezett, hogy pár héten belül elkezdődhet a berepülési program és augusztus elejére legalább pár áthúzás erejéig élvezhetjük az 50-es évek „kályhacsöves” feelingjét a repülőnapon. Sajnos most már biztos, nem így lesz. Egy igazi magyar történet kezd kialakulni a gép körül.

A jelenleg HA-UTI ideiglenes lajstromjelet viselő gép hazai története 2006 elején kezdődött, amikor egy lelkes csapat elhatározta megkeresik a lehetőségét egy korabeli sugárhajtású típus felújításának és repülőképes állapotba hozatalának. Egy internetes hirdetés során találták meg Lengyelországban a 002-es oldalszámú lengyel gyártású MiG-15UTI (azaz egészen pontosan SB LIM-2A) típusú gépet. Ennek a példánynak az érdekessége volt, hogy először együléses MiG-15bisz változatnak épült meg 1954-ben. Három évvel később építették át kétüléses verzióra, majd 1970-ben ennek korszerűbb SB LIM-2A változatára. Egészen 1990-ig szolgálatba állt a 61. LPSZ kötelékében Mierzeciciben.

Eredeti lengyel felségjelzéssel ,

A felújítást tervező szakemberek a vásárlás és a munka elkezdése előtt komolyan utánajártak a gép meglévő, valamint a felújításhoz szükséges dokumentációjának, valamint felvették a kapcsolatot a Polgári Légi Közlekedési Hatósággal is. Utóbbitól megkérték a nagyjavítás megindításához szükséges engedélyt, valamint szakvéleményt arról milyen követelményeket támasztanak a felújítással, valamint a gép későbbi berepülésével kapcsolatban a felújítók felé. Itt álljunk meg egy pillanatra! A felújítást végző szakembereknek nem ez az első ilyen jellegű projektjük. Tudatában vannak annak, hogy bármilyen apró probléma, vagy „partizánakció” képes egy ilyen vállalkozást az utolsó pillanatban megbuktatni. Előrelátóan kérték tehát a szakhatóság közreműködését. Milyen szép is elképzelni egy összmagyar felújítási programot, amelynek a végén egy a Li-2-es hasonló nemzeti büszkeség születhetne meg.

A konkrét felújítási munkák 2007 februárjában kezdődhettek meg. Természetesen a gépet az utolsó csavarig szétszedték, ahogy a felújítás vezetője egy interjúban nyilatkozta, nem volt olyan alkatrésze a repülőnek, amit ő ne tartott volna a kezében. Számos, a régi gépeket szerető repülőgép szerelő csatlakozott a munkához, szabadidejüket, hétvégéiket nem kímélve több ezer munkaórát áldoztak a felújításra. Érdekes módon lengyel barátaink közel ugyanekkor kezdtek bele egy hasonló gép rendbehozatalába és az élet bebizonyította a lengyel – magyar barátság nem csak a legendákban létezik. Számos dokumentáció, alkatrész cserélődött ki az évek folyamán mindkét oldalról. A lengyel géphez például a magyar szakemberek készítették el a kabintetőt, amely nélkül az ő gépük talán soha nem emelkedhetett volna a magasba.

2009 április – hajtóműteszt ,

Háromévnyi munka után a HA-UTI felújítása a célegyenesbe érkezett. Az összeszerelés megtörtént, a hajtómű a helyén, a rendszerek beszabályozva várják az első repülést. De itthon semmi nem olyan egyszerű…
A múlt héten a Hatósággal történt egyeztetést követően a döntéshozók egyértelművé tették a felújítást végző szakemberek számára, hogy a HA-UTI jelen formájában soha nem fog magyar lajstromjellel levegőbe emelkedni. Részletes, konkrét indoklás nincs az ügyben.

Mihez kezdhet ilyenkor a repülőgép restaurátor?
Körbenéz a környékbeli EU országokban, hol is lehetne lajstromozni a madarat? A legegyszerűbb Lengyelország lenne, ahol az év elején befejeződött az ottani MiG-15-ös felújítása és a gép azóta már a levegőbe is emelkedett. Van tapasztalatuk tehát a típussal és előzetes tapogatózások alapján nem is zárkóznak el a megoldás elől. Így előállna az a furcsa helyzet, hogy a magyar szakemberek által felújított, a korabeli magyar légierő színeit és felségjelzését viselő MiG-15UTI gépnek idegen lajstromozása lesz. Nagyon szép magyar történet ez így, de legalább benne van a végkifejlet, hogy levegőbe emelkedhet a gép.

Lapunk nem akar pálcát törni a hatóság szakemberei felett. Az ő felelősségük meghozni egy típus repülésével kapcsolatban a határozatokat. Előre tudható mekkora nyomás nehezedik rájuk. Azonban úgy érezzük az elvárható lenne, hogy szakmai hozzáállásukkal ne hátráltassák, hanem elősegítsék a hasonló projektek előrehaladását. A feltételek előre meghatározásával, a projekt folyamatos nyomon követésével, akár tanácsadással is el lehetett volna érni. Akkor pedig most a nyár közepén a repülés szerelmesei örömmel hallanák Tököl környékén duruzsolni a VK-1-es hajtóművel felszerelt gépet a levegőben.
Aki kilátogat külföldi repülőnapokra láthatja, reneszánszukat élik a felújított repülőgépek. A Red Bull gépei, svájci Hunterek, vagy a legnagyobb, az angolok Vulcan bombázója. Utóbbi jó példa, mivel korban is közel egyidős a mi gépünkkel, ráadásul láthatjuk mekkora nemzeti büszkeség egy ilyen koros vasmadár levegőbe emelkedése. Ha ezek az országok meg tudták oldani az adminisztratív akadályokat, miért kell nekünk megint a „lúzereknek” lennünk, akik mehetnek a szomszédba kuncsorogni?

A felszállásnak már nincs műszaki akadálya ,

A történések elszomorítóak, azonban a munka nem áll meg. Adminisztratív oldalon a lengyelekkel történő kapcsolatfelvétel indult meg. A csapat egyik tagja a héten utazik ki egyeztetni az ottani hatóságokkal. Ezzel párhuzamosan több környező ország repülőhatóságával is felveszik a kivitelezők a kapcsolatot. Az biztos, hogy a gép részleges megbontása nélkül nem lehet megúszni a folyamatot. Az idő azonban ebben a helyzetben is nagy úr. A beépített alkatrészek üzemideje, ugyanis már most is ketyeg, a gumi alapú tartozékok esetében ez 6 naptári év, amiből már több hónap eltelt.
Műszaki vonalon a gép súlypontmérése mellett a sokkal látványosabb gurulópróbák megkezdésére készülnek, amelyekre várhatóan még a nyáron sor kerül.
Oldalunk megpróbál a kivitelezőkkel kapcsolatba maradni és a további fejleményekről folyamatosan tájékoztatni olvasóinkat.

A fotók, illetve a gép történetével kapcsolatos információk a felújítás hivatalos oldaláról származnak (http://mig-15.fw.hu/).

Akik nem adják fel a harcot, a MiG-15 felújító csapata ,

MiG-15UTI hajtóműtesztje 2010 áprilisában:

httpv://www.youtube.com/watch?v=ZZcwENgmOL0

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Levegőben az első magyar KC-390

Levegőben az első magyar KC-390

HTKA Podcast S01E07 – A légvédelem fejlesztése

HTKA Podcast S01E07 – A légvédelem fejlesztése

HTKA Podcast S01E06 – A Gripen-program jövője és a szállítóképesség fejlesztése

Alakul az első magyar KC-390

Alakul az első magyar KC-390