Azt a tényt, hogy korunk egyik legégetőbb problémája a fosszilis energiahordozók egyre fogyatkozó mennyisége, gondolom, senkinek sem kell részletezni. Lapcsoportunk olvasóinak még az is teljesen világos, hogy a repülés polgári és katonai ágában is mindinkább kezdenek fontossá válni az alternatív tüzelőanyagok, mert bizony-bizony valamivel működtetni kell a hajtóműveket, viszont a kőolajon alapuló üzemanyagok egyre drágábbak.
Van viszont a repülésnek egy olyan ága, mely sokak számára kevésbé fontos, ugyanis nem annyira látványos és emberközeli. A rakétákról van szó, melyek a merev szárnyú gépekhez hasonlóan rendkívül sokfélék, és szerves részét képezik a repülésnek. Ehhez képest nem hallani túl sokat a különféle alternatív rakéta-hajtóanyagok fejlesztéséről, pedig a kutatások már hosszú évek óta folynak.
A 100%-ban az MBDA Deutschland vállalat tulajdonában lévő Bayern-Chemie még 2009 decemberében hajtott végre kísérleti indításokat a saját fejlesztésű, különleges géllel hajtott rakétáival a Német Hadsereg meppeni lőterén. A próbákat többéves előkészület előzte meg, a cég ugyanis már 2002-óta dolgozik a technológián. Ezért is volt hatalmas siker számukra, hogy nem vallottak kudarcot a rakéták, és így a fejlesztés újabb stádiumába léphetett.
A Bayern-Chemie által kifejlesztett gél egyesíti magában a jelenleg alkalmazott rakéta-üzemanyagok tulajdonságait. A szilárd tüzelőanyaghoz hasonlóan biztonságos, könnyen kezelhető és gyorsan felkészíthető az indításra, de azoknál sokkal nagyobb a fajlagos impulzusa, és repülés közben változtatható a tolóerő mértéke. További előny, hogy amíg a rakétatestben van, addig úgy viselkedik, mint a „sima” szilárd anyagok, így a szivárgás esélye erősen konvergál a nullához.
Az égőtérbe lépve a gél elveszti szilárdságát, és folyadékká alakul, majd egy gázgenerátor segítségével begyújtják.
A technológiának sok előnye van a korábbi megoldásokhoz képest. Először is, a különféle feladatokhoz mérten beállítható a kívánt tolóerő mértéke, így pedig jelentős anyagi megtakarítás érhető el, mivel csak a szükséges mértékű hajtóanyagot kell betölteni a rakétába. Környezetvédelmi szempontból is nagy előrelépést jelent, ugyanis rendkívül kevés füstszármazékot bocsát ki a fellövés során, ráadásul a levegőbe jutó anyagok mind „zöldek”, vagyis nem károsítják a környezetet. Mindamellett elődeihez képest sokkal kevésbé érzékeny a külső behatásokra, és a logisztikai láncba is könnyedén integrálható, ahol további összegeket lehet megspórolni vele.
A gélre azonban még rengeteg teszt vár, amíg szolgálatba állhat. Katonai vonatkozásban elsőként a cirkálórakétákban és drónokban szeretnék felhasználni, az igazán nagy lépést azonban az jelenti majd, mikor a nagy számban használt levegő-levegő, levegő-föld, föld-levegő, levegő-vízfelszín és vízfelszín-levegő feladatkörű rakétákat is ilyen üzemanyag repíti majd céljuk felé.
Szerintem majd előbb-utóbb a repülőgépeket is ezzel fogják meghajtani, ha lehet folyékony és szilár is.
megakocsikat is. mozdonyokról nem is beszélve. majd tankolok pár rúd gélt…. már látom már, hogy gélkoktéllal kell gyujtogatni….. :DDD
Annyi alternatíva van már de még egy sem lett olyan átütő erejű.
Ej, be’ jó lenne ebből pár darab nekünk is!
XD
Szerintetek próbálták már megenni? Lehet, embernek is jó!
De legalább disznókkal kipróbálhatnák, azok mindenevők!
rakétákban ez komoly előrelépés lehet…. de gondoljatok már bel milyen lehet ilyennel egy repülőt megtankolni….
amúgy meg a legnagyobb probléma régóta nem az energia hordozó, hanem az energia forrás.
Végre itt van egy haditechnikai fejlesztés, amiben mi európaiak járunk elől és nem az amcsik, vagy az izraeliek. Remélem jó iránynak bizonyul, és sikerül potens fegyvereket fejleszteni belőle.